Hjem Lever, nyrer og urinveje Nyresygdomme

Kun en del af nyren tilbage

Redigeret 26 december, 2009, 11:13 i Nyresygdomme
Jeg har en godartet tumor på min højre nyre og det er nu blevet bestemt at jeg skal have fjernet den del af nyren hvor tumoren sidder. Da det er en urelmæssig knude, vil der kun være en lille del af nyren tilbage.
Kan man klare sig med sådan en lille del? Og er det rigtigt at sådan en lille del kan vokse igen (rent funktionsmæsssig) og udføre næsten det samme som en hel nyre?
På forhånd tak for svaret.
Hilsen Simone

Kommentarer

  • hej

    Jeg lever med kun en nyre som fungere, den anden stod af. Jeg havde en cyste som dannede en betændelses tilstand i den ene side og pressede på urinrør så den langsomt ikke fungerede mere. Jeg har hørt at hvis dit tal er under 10 % så vil den ikke komme til at fungere igen, min gik fra 18 til 5 % på nogle dage så den anden nyre har taget helt over og fungere for begge nyrer! Ved ikke om det kan hjælpe dig!?
  • hej kan fortælle dig at du sagtens kan leve med en nyre uden probemer ved ikke helt lige med den del af nyren du skal beholde men den anden tager det over som din "syge" ikk arbejder for skal selv havde min nyre ud om ca 20 år så har undersøgt sagen med en spichal læge håber du kan bruge det til noget..
  • Vil meget gerne høre nyt med hensyn til at leve med en nyre, min søn har fået konstateret at den ene nyre ikke virker overhovedet, under 10 %, lægerne prøvede at sætte et dræn i ham igennem urinrøret som han havde i, i ca. 1 mdr. for at udvide den forsnævring som han åbenbart har, og er årsag til nyren ikke virker, men desværrer uden held. De havde håbet at det kunne være nok for at få den til at fungere igen. Foreløbig lader de den sidde, indtil den evt. laver problemer så skal den opereres væk. Så hvis der er nogen der har prøvet dette ønsker jeg at høre hvordan det er gået. Ved godt man kan leve med en nyre og den fungere for begge, men syntes det var et hårdt slag at få at vide. Han har også podegra, med usædvanlige høje tal, som han bliver medicineret for, resten af sit liv, den overlæge der konstaterede dette havde aldrig i sit virke set så ungt et menneske som ham med så høje tal, som er meget usædvanligt i hans unge alder af 23, så er lidt nervøs for at det kan skade hans raske nyre... Han er begyndt at få smerter i den nederste del af maven, kan det være den dårlige nyre der er begyndt at genere ham... hører som sagt gerne fra lignende tilfælde...
    v.h. Den bekymrede mor
  • hej
    en cyste klmete min nyre af og de ville også dræne den men havde ikke tid samme dag, så den er nu også "død". Jeg er på 13 % ligenu men har ikke nogen funktion mere. Den anden nyre har taget helt over det skal tjekkes hos egen lægen hver 3 mdr. Den "døde" nyre bliver siddende indtil den laver ballede. Jeg har også smerter i maven nogengange og bagtil men de forsvinder igen. Men i kbh området er herlev et godt hosp. ang. nyren.
    Jeg tænker ikke så meget over den ene ikke fungere man skal bare huske at drikke rigeligt, at noget pencillin ikke er godt for nyren og at morfin heller ikke er godt hvis man skal opereres.

    karina
Log in eller Registrér for at kommentere.