Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

kritisk d-vitaminmangel?

Redigeret 15 maj, 2009, 02:54 i Vitaminer og mineraler
jeg har fået taget blodprøve ved min læge. mit d vitaminindhold lå på 15, hvortil jeg spurgte hvad det normalt skulle ligge på. svaret var min 50. er blevet sat i behandling med calcichew-D3, og D-pearls. skal have taget ny blodprøve om en måned. Kan D-vitaminmanglen skyldes at jeg har fået fjernet over halvdelen af både tynd- og tyktarm?

Kommentarer

  • Indstillinger
    måske --men det handler også om hvad din kost indeholder --om du får lys luft og sol ----

    men mitdt d vitamin ligger også på 15 --selv om jeg spser meget fisk og vitaminer med dvitamin ----jeg mangler også hele min tyktarm----og har også tænkt i-de samme tanker som du
    men min læge mente ikke der skulle gøres noget ved det

    men tiden har jo også ændret sig --for år tilbage måtte man ikke få for meget d vitamin --og nu mener man at mange mangler det
  • Indstillinger
    D-vitamin mangel ses ved blyforgiftning.
  • Indstillinger
    Hej Anya

    Der er efterhånden mange mennesker, der mangler D-vitamin. Det er der sikkert flere grunde til, herunder at de ikke får tilstrækkeligt sollys om vinteren, og at de ikke spiser tilstrækkeligt med fisk. Man kan heller ikke udelukke, at forgiftning med tungmetaller kan spille en rolle, sådan som Brugernavn påpeger.

    Men umiddelbart forekommer det mig logisk, at man lettere kommer til at mangle vigtige næringsstoffer, når man har fået fjernet noget af tarmen.

    Det er jo tarmen, der er ansvarlig for optagelsen af de næringsstoffer, vi skal bruge – bortset fra den mængde D-vitamin, der dannes i huden, når solen skinner. Og den mængde er lig nul på denne grå årstid!

    Jeg har fundet en side, der fortæller om fordøjelsessystemet:

    http://www.biosite.dk/leksikon/mave-tarm.htm

    Der står ”… den egentlige tyndtarm og ileum, hvor absorptionen af aminosyrer, monosaccharider, fedtsyrer, vitaminer og mange andre komponenter finder sted."

    Ileum er den nederste del af tyndtarmen.

    Der står også, at der absorberes noget i tyktarmen, selv om vitaminer ikke er nævnt specifikt. Der tales kun om vand og salte, men nogle vitaminer findes vel også som salte?

    I nedenstående link står der: ”Tyndtarmen er så lang, fordi den skal optage så mange næringsstoffer som muligt”

    http://da.wikipedia.org/wiki/De_vitale_organer#Tarmene

    Nu er der jo en grund til at du, Anya har fået fjernet et stykke af både tyndtarm og tyktarm, og at du, Solo, mangler hele din tyktarm. Det kan man jo ikke gøre så meget ved nu.

    Men i den situation synes jeg, at der er al mulig grund til at være ekstra opmærksom på, om man får tilstrækkeligt – ikke kun af D-vitamin, men også af alle andre vigtige næringsstoffer.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Indstillinger
    Hej Kameliadamen... Tak for dit svar. Jeg får i forevejen B12 injektion, og har fået det i 6 år. Jeg optager de næringsstoffer som jeg skal og gudskelov for det.. det har bare undret mig hvordan jeg kan optage alt det jeg skal for det der kommer ud er ufordøjede madrester...
  • Indstillinger
    Jeg er for ca 15-16 år siden blevet opereret for tarmslyng og fik i den forbindelse fjernet en del af tyndtarment (jeg tror det var tyndtarmen, det er jo ikke meget information man får :)
    Jeg har i de sidste 10-12 år lidt af en række mærkelige difuse symptomer som jeg har forsøgt at få en forklaring på hos diverse læger.
    Bla. træthed, koncentrationsbesvær, feberopbobning ved motion eller meget sol, svimmelhed osv.... Det værste er en konstant følelse af at være i en osteklokke, hvilket betyder, at jeg tit ikke altid virker som om jeg er tilstede og virkelig skal koncentrere mig ved samler, da jeg har svært ved at holde koncentrationen samlet om den der taler og svært ved at finde de rigtige ord.

    disse symptomer besværer mig rigtig meget og giver problemer både med job og sociale relationer.

    Jeg kan se, at tarmoperation kan fører til dårlig optagelse af vitaminer, aminosyrer mv, så jeg vil bla gerne finde ud af om det kan være årsagen.

    Jeg vil derfor gerne vide, hvilke symptomer de a jer - der har fået konstateret kritisk D vitamin mangel - har oplevet

    Mange hilsner,
    Sanne
  • Indstillinger
    Hej Med dig

    Jeg har haft kritisk mangel på D-vitamin og de symptomer jeg havde var stærke muskel smerter en sviende form for smerte omkring led og en følelse af at det også sad i knoglerne. Det mindede om influenza og alligevel ikke.
    Jeg blev sendt til gigt læge hvilket sker for en del da det kan forveksles med gigt. ydermere var jeg træt nærmest udmattet skulle virkelig kæmpe mig ud af sengen. Idag ligger mit tal på 53 hvor det var nede på 23.



    http://www.netpatient.dk/Osteomalaci.htm
    http://www.vs.vejleamt.dk/medicinsk/ins ... mangel.htm
  • Indstillinger
    Det er virkelig forbavsende. Før skulle man passe på ikke at få for mange D vitaminer. Nu viser det sig, vi ikke får nok.
    Så skrives der, vi får vitaminer nok i en fornuftig kost, men samtidig skrives der også andet sted, der mangler vitaminer i kosten, fordi grøntsager og så videre, ikke indeholder nok på grund af dyrkningsmetoderne.
    Bare "de kloge" selv ved, hvad de egentlig mener.
    Hvad der er sundt den ene dag er usundt den næste. Jeg tror "de lærde" strides indbyrdes.
    Så er der vitaminpillerne. Den ene siger man kan spise de billige, det er kunstige vitaminer. Den anden siger, det er bedre med de naturlige vitaminer, de udnyttes bedre, og derfor skal man købe det lidt dyrere vitaminerpiller, fordi der er flere naturlige stoffer i.

    Jeg er dødtræt af alt den snak. Jeg tror på økologi og de lidt dyrere vitaminpiller. Det lyder mere logisk.
    Der er penge i skidtet, derfor strides de.
  • Indstillinger
    Hej Persille

    Du har helt ret. Det er svært at finde ud af, hvad eksperterne mener, for de skifter indimellem mening. Og du har helt sikkert ret i, at de også er indbyrdes uenige.

    Imidlertid er det jo godt, at der bliver forsket, og at forkert rådgivning efterhånden bliver erstattet af mere rigtig rådgivning.

    Jeg vil mene, at Netdoktors artikler om ernæring er meget afbalancerede, hverken yderliggående til den ene eller den anden side. Altså hverken helt vitamin-begejstrede som radiodoktoren, Carsten Vagn-Hansen, eller vitamin-restriktive som læge Arne Astrup. Jeg lytter ofte til, hvad læge Jerk W. Langer siger. Han virker meget afbalanceret i sin tilgang til tingene, og det ser ud til, at han er hurtig til at tilegne sig nye forskningsresultater.

    Hvad angår D-vitamin, så husker jeg også, hvordan vi tidligere blev advaret mod at tage det. Men nu om dage mener de fleste eksperter, at danskerne får for lidt D-vitamin, og at vi med fordel kan tage et tilskud ud over det, der er i en almindelig vitaminpille.

    I al den forvirring er man jo nødt til at danne sig sin egen mening. Jeg vælger også – ligesom dig – de lidt dyrere vitaminpiller. Jeg synes også, at det lyder logisk, at vitaminer må være lettest at optage, hvis de findes i en biologisk form, frem for en syntetisk form. Og jeg foretrækker, at maden har en ordentlig kvalitet, dvs. at der er tale om friske råvarer uden tilsætningsstoffer. Det er klart, at økologisk mad må være at foretrække. Men indtil videre er det nok kun halvdelen af mine madvarer, der er økologiske. Det er jo også et økonomisk spørgsmål.

    Hvis man køber mad af god kvalitet og spiser varieret, så går man nok ikke galt i byen. Men jeg synes, at det er spændende at følge med i de lærdes stridigheder!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.