Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Alt for mange vitaminer eller ej?

Redigeret 8 marts, 2009, 11:42 i Vitaminer og mineraler
Jeg har fået en træningsprogram der skulle gøre at jeg tog hurtigere på i muskelmasse. men i programmet står der blandt andet:

Nyttige daglige tilskud:

Skal altid tages sammen med maden.
1 stk. multivitamin & mineral (første måltid på dagen)
1 stk. stærk B-vitamin kompleks (andet måltid)
1 stk. stærk E-vitamin (tredje måltid)
1 stk. 500 mg C-vitamin (femte måltid)

Jeg vil bare spørger om det kan være farligt at tage så mange vitaminer hver dag over et år?

Kommentarer

  • Hej VHJ….

    Du skriver ikke, hvor store doser E og B, der er tale om. Men hvis der er tale om et almindeligt tilskud, der er lovligt at købe i Danmark, er det ikke farligt.

    En anden sag er, om det er hensigtsmæssigt.

    Jeg har selv taget store mængder af vitaminer og mineraler, men det skete efter vejledning fra en kostvejleder og i en situation, hvor jeg var meget svækket, og hvor jeg havde fået konstateret flere forskellige mangler.

    Hvis du ikke er blevet undersøgt for vitaminmangel, kan du jo ikke vide, hvilke vitaminer eller mineraler, du eventuelt mangler. Man kan selvfølgelig argumentere for, at din organisme har ekstra brug for næringsstoffer, når du træner så meget.

    Problemet er, at vitaminer og mineraler spiller sammen, lidt på samme måde som et symfoniorkester. De er ikke soloinstrumenter. I en vitaminpille er alle næringsstofferne nøje afpasset efter hinanden. Men derudover tager du ekstra doser af B, C og E. Hvorfor lige dem?

    Jeg kan være lidt bekymret for, at de ekstra doser af disse vitaminer kan skubbe til nogle balancer, sådan at du f.eks. kommer til at mangle mineraler.

    Men hvis du i øvrigt spiser sundt og varieret, vil jeg ikke mene, at der kan ske nogen skade. Som man plejer at sige: Den værste skade, der kan ske, er at din urin bliver temmelig dyr, for det overflødige vil ryge ud, når du tisser!

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • hej Kameliadamen

    tak for hjælpen. :) skulle bare være sikker på at ens krop ikke ville gå helt i kludder hvis jeg tog så mange vitaminer.

    Men så store mængder B, C, og E vitaminer skulle starte en anabolsk reaktion og forhøje mit testosteron til over det dobbelte.
Log in eller Registrér for at kommentere.