Hjem Ældre Åben debat for ældre

Svigt i hjemmeplejen årsag til afvisning på sygehuset

Redigeret 21 februar, 2009, 04:38 i Åben debat for ældre
Min svigermor skulle til undersøgelse på sygehuset i går. Jeg havde lovet at tage med hende.
Jeg fik besked på, at to timer før tiden på sygehuset, skulle vi være klar til at blive hentet af Falck.
Hjemmehjælperne havde sørget for, at svigermor var klar. Svigermor skulle være i ambulatoriet kl. 13,20 og der er ca. 20 min. kørsel. Det var en liggetransport, fordi hun ikke kan stå på benene mere.
Falck var lidt forsinket, så vi var ca. ti minutter for sent på den. Ambulancen fik besked på, at sygehuset ikke ville modtage min svigermor. Nu var vi ca. 2 min. fra sygehuset. Så ambulancen holdt ind til siden, og nu begyndte en diskussion mellem sygehuset og den ene falckredder.
Først var det de ti min. der var årsagen, så var det andre gange hvor min svigermor ikke var kommet, der gjorde, at de ikke ville modtage hende på sygehuset. Så blev jeg vred, og sagde til falckredderen, at det er korrekt, at der har været nogle gange hvor svigermor ikke var kommet, men det var hjemmeplejen der havde svigtet. Jeg kunne fortælle udførligt om tre gange, hvor de enten havde glemt hende, ikke havde fået hende færdig til tiden, eller havde glemt at lade døren stå ulåst, så falck kunne komme ind.
Så vi diskuterede lidt hvad pokker vi kunne gøre.
Det endte med, at vi blev enige om at køre ambulancen ud foran døren til ambulatoriet, og så forsøge igen.
Men de kunne stadigvæk ikke finde ud af om de ville tage imod min svigermor eller ej.
Så tog de hende ud af ambulancen og kørte hende ind på gangen lige foran sekretæren. Så blev der en lidt underlig stemning, men vi fik dem da til at tage hende.
Nu har jeg brugt dagen til at fundere over hvor pokker man klager over det her.
Kommunen siger de ikke kan gøre noget ved det, og efter vores møde med ældrechefen og de øvrige chefer, skulle vi jo se fremad, og starte på en ny.
Ja, det er udmærket og vi fik også ændret en del, men sådan noget som det her, kan vi jo ikke vide noget om før det sker.
Derudover har de jo også spildt en masse tid. En ambulance, to falckreddere, sekretæren, en bagvagt, plus min tid og min svigermors tid. Der blev brugt en time på det her pjat.

Kommentarer

  • Kære Linette.

    Jeg sidder og tænker på, hvordan det ville være hvis du ikke var der?

    Hvordan er det for de ældre uden pårørende.

    Det ville så være hjemmeplejens eget ansvar, eller?

    Måske ville de være mere ansvarlige, det ville de faktisk være tvunget til.

    Bare en tanke.

    Ide til fri afbenyttelse: Puds ekstrabladet på sagen, det plejer at have en god effekt.
  • Tak for dit svar Leonine. Jeg tror desværre ikke, at hjemmeplejen bliver mere ansvarlig for ældre uden pårørende, tværtimod.
    Svigtene bliver jo ikke opdaget.
    Jeg henvendte mig til ældresagen igår. Jeg bad dem om, at tage sig af dette problem. Ikke min svigermors, eller vores eget lille private problem, men den store sammenhæng.
    Jeg synes det er fuldstændig tåbeligt, at når hjemmeplejen svigter så den ældre ikke møder til behandling, så står der udebleven i den ældres journal på sygehuset, og ikke den egentlige grund, nemlig at hjemmeplejen havde glemt fru A, eller hjemmeplejen fik ikke gjort fru A klar, derfor kom hun ikke, eller at hjemmeplejen havde låst døren, så Falck ikke kunne komme ind og hente fru A.
    Det er bare de gange vi har opdaget det. Der har måske været endnu flere tilfælde.
    Jeg har tænkt mig at ringe til overlægen på afdelingen. Men det hjælper jo kun lige på det lille område. Problemet er jo, at sygehusene fungerer som et stort sygehus i hele regionen. De har strenge regler for udeblivelse, det har vi selv set i vores indkaldelser. Men vi kan jo selv melde afbud eller ændre tiden. Det kan min svigermor ikke.
    I princippet burde det være hjemmeplejen de udelukkede. Jeg tror det sker mange gange, og jeg tror ikke de tænker på konsekvensen af deres sløseri.
    Jo mere jeg forenkler det hele fra i torsdags, så ser problemet sådan her ud.

    Falck er blevet 10 min. forsinket. De ringer til afdelingen på sygehuset, så de kan tage en anden patient i mellemtiden.
    Falck transporterer en patient der er udebleven, og vil på grund af Falcks forsinkelse, ikke modtage patienten.
    Sygehuset kunne jo have ladet være med at lave en ny indkaldelse, og begrundet det med gentagne udeblivelser. Så havde vi haft noget konkret i hånden.
    Nu bruger de i stedet de ti minutter Falck var forsinket. Det har jo ikke noget at gøre med min svigermor.

    Jeg følte mig altså også opmuntret af Falckredderne til at lave lidt rav i den, de har åbenbart været ude for sådan noget her før. Men jeg var afhængig af,om de ville være med. Det var de så.
Log in eller Registrér for at kommentere.