Hjem Hjerte og blod Blod og blodsygdomme

kolde føder og hænder

Redigeret 4 juni, 2016, 01:18 i Blod og blodsygdomme
hej jeg en dreng på 17 som har meget kolde hænder og fødder. det har varet ca lidt over et år nu hvor hvis jeg uden for og fryser bliver mine ænder nærmest helt hvide og blå
«13

Kommentarer

  • Hej. Jeg er 14 år gammel, og har samme problem.

    Når jeg er inde er mine hænder enten Kolde og røde-blå eller helt svedige/fugtige.

    Når jeg så går udenfor sker det samme, dog mest at de blir kolde og blå (vinter).
    Det er ikke fordi jeg fryser mine hænder helt vildt,
    de blir det bare, og når jeg fx. rører ved andre kan de godt mærke hvor kolde mine hænder er.

    Når jeg fx. kører med en negl hen over min hånd, kommer der en hvid strej der hvor jeg har kørt, og den forsvinder så lidt efter. Det ser virkelig voldsomt ud. Hvis jeg knuger min hånd, blir den helt hvid rundt om ledene.

    Har hørt noget med godt blod omløb, men synes ikke det virker positivt at det sker.

    Kan det være noget med at jeg bruger mine hænder meget? Jeg spiller trommer en 1-3 timer om dagen, hvor jeg bevæger hånden og armen rigtig meget.

    - Håber der er andre der har det på samme måde (som første skriver), og at i ved hvordan man kan komme af med det, eller sige hvad det er der gør det.

    På forhånd tak. :)
  • I har sandsynligvis begge noget der hedder Raynauds Syndrom, som i kan læse meget mere om her:

    www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/raynaudssyndrom.htm

    Jeg selv haft det siden teenageårerne så det er ved at være en 15 - 20 år det har stået på. Et godt råd - handsker, husk i de kolde perioder at tage handsker på når i går ud. Men det er træls at have Raynauds, jeg ville gøre meget for, hvis det kunne være muligt at tage f.eks. et æble fra køleskabet og bare spise det, uden at få smerter i fingerne når man sidder og spiser det :-(
  • Der står noget med at det oftest er værst i 20-30 års alderen.. Det udelukker ikke, at det kan ske for mig som 13-14 årig.. gør det? :)
  • Hej
    Jeg har haft hvide fingre/tæer siden jeg var 13-14 år, er nu 36 og problemet er ikke blevet bedre med tiden, har prøvet alt men varme strømper, hansker jakker osv. men lige lidt har det hjulpet, så der er ikke så meget for mig at gøre, andet end at leve med det så godt som muligt.
  • Hej til jer unge mennesker :-)
    Da jeg var ca. 13-14 år og til jeg var et sted i tyverne, da havde jeg altid lillablå ben.
    Jeg husker jeg var på sygehuset af anden årsag, og lægerne undrede sig meget over mine blå ben, også selvom jeg lå under en varm dyne.

    Det forsvandt efterhånden, og i dag har jeg aldrig hverken kolde fødder eller blå ben.
  • Hej alle

    Jeg har også altid lidt af kolde hænder og fødder, og jeg er 29 år - ingen forskel! jeg har som nogle af jer andre altid prøvet med vanter, uldne strømpebukser under tøjet om vinteren, sove med sokker på om natten osv osv. Jeg har bare altid været ret kold på kroppen og kan f.eks. også tolerere ret høj varme, både i vejret i troperne og i et rigtig varmt bad.

    Jeg har bare fundet mig til rette med at gå i varmt tøj i længere tid af året, gået i lukkede sko, også om sommeren, og bare generelt passet på min kropsvarme hele året :-)

    Så held og lykke med varmen!

    kh Cykelmyggen
  • Jeg kender en dame, der siden 14 års alderen, har haft kolde og fugtige hænder/føder.
    Hun drak kaffe og røg. Rygning får de kapillære årer (hårfine blodårer) til at trække sig sammen.
    Det var dog ikke rygningen, der gjorde udslaget, men derimod kaffen. Hun havde været på ferie nordpå og havde igennem længere tid, ikke haft tilgang til kaffe. Kolde hænder/fødder forsvandt.
    På det tidspunkt var hun midt i 30erne og har ikke drukket kaffe siden. Det er 10 år siden. Hun har dejlige, varme hænder og fødder. Men hun ryger, det lille bæst.
    Og, Jepperask, jeg er rimelig sikker på, at det har noget, at gøre med dine trommer.
    Håndværkere idag, har temmelig strenge regler om hvor længe de må arbejde med en lufthammer på grund af dennes vibrationer. Der giver følelseløshed i hænder og arme. Og i sidste instans lammelse.
    Og du nævner kun hænderne.
    Selv bodybuildere må ikke træne hver dag.
    Held og lykke
  • Jeg har de seneste par år også lidt af Raynauds syndrom - ikke just særlig behageligt! Desuden har jeg tendens til stort set altid at have kolde hænder, og det lyder til at der er flere end mig, der har problemet.
    Vær opmærksom på, at det kan skyldes bl.a. magnesiummangel (se evt. http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=2/) eller mangel på E- eller B-vitaminerne (iflg. Henrik Dilling i bogen 'Lev sundt med vitaminer og mineraler). Få evt. lavet en vitamin- og mineraltest i en helsekostforretning. Jeg gjorde det selv, og resultatet var sjovt nok magnesiummangel! Har ikke taget tilskud i langt tid nok til at se om det har haft en virkning, udover at jeg ikke har haft hvide og følelsesløse fingre siden- Mine hænder er stadig kolde, men jeg håber på resultaterne viser sig, når jeg har fået genopbygget vitaminbalancen.
  • Hej!

    Det lyder rigtig interessant! - Kan man godt bare henvende sig til sin læge, og bede om at blive testet, for at se om det evt. skulle handle om mangel?

    Jeg har "lidt" af Raynouds syndrom siden jeg var 7-8 år gammel. Men mine hænder (og ofte fødder og næse) er bare ALTID kolde, hvad enten jeg fryser eller ej. De reagerer ofte meget voldsomt på fugtig varme også - ved at blive røde og hævede.

    Ved ikke om det hænger sammen med den meget kolde vinter, men er blevet meget, meget kuldskær i det sidste halve år. Jeg går i 3.g på STX, og der går ikke en dag, hvor mine fingre eller tæer ikke dør, når jeg har time, hvilket er meget generende. Lige meget, hvor meget jeg forsøger at "vende" mig til kulden, ender det med, at jeg må tage jakke på for at kunne holde timen ud.

    Har den generelle kulde i min krop mon noget at gøre med evt. mangel på magnesium også? Og kender I til andre mulige forklaringer?

    Jeg er meget almindelig af kropsbygning, min BMI er 18,6 så er ikke undervægtig og dyrker meget sport (hvorigennem jeg heldigvis får varmen :p). Så det er vel heller ikke pga. for lidt "kropsisolering" at jeg sådan fryser.

    Kunne være rigtig rart, hvis der faktisk fandtes en måde at blive varmere på!

    - Aremik:)
  • Hej folkens.
    Lyder tila tvære et generelt problem, mange skriver det opstr i teenangealderen og andre fra de måske var yngre..
    Jeg selv er en voksen kvinde, men har "lidt" af kolde hænder, fødder, arme og næse siden jeg kan huske..smil
    Altid et stort problem når man skulle sove i mors seng, da ingen bryder sig om at man varme sig på dem..
    dog har jeg et andet kropdel der føles kold -- numsen.. Pt. mens jeg skriver dette sidder jeg i sofaen med skiundertøj og alm. tøj udenpå, med et dynebetræk med 2dyner i, da jeg er ret kuldeskræmt..
    Jeg har siddet med dynen på, og men fødderne gemt ved varme stedder på kroppen i ca. 5timer nu, og der først for en halv time siden de begyndte at føles lune at røre ved..
    Før det føltes de fugtige, og kunne mærke der er lunt i dynen, men legemsdelene, undtagen Torso, føltes stadig kolde og ubehagelige udenfor varmpåvirkning.

    Jeg spiser mine vitaminer, har fået udført samtlige(alle) blodtest og viser intet tegn på manglende af noget.. i følge lægen tyder alle test på min krop og jeg skulle være helt rask og frisk, samt at min krop har en bodyage som svare til en 16årig.

    Jeg har godt stofskifte, vejer det jeg skal, motionere dagligt, spiser sundt til medium sundt, hader rygning og aldrig rørt stoffer..
    Men alligevel, er mine legemsdele uden for Torso, pånær benene ind imellem, kolde og fugtige på sammetid..
    En ting jeg også har erfaret, er at selvom jeg er enorm dårlig tilpas, kvalme, svimmel, hovepine(dagligt), mavebesvær og føler tempeturen i kroppen svinge hurtigt - så er min temperatur der bliver målet konstant tilpas og inden for det normale område..

    Så min læge siger alting ser rask og godt ud, at der Inden videnskablige konkrete beviser er for min konstante utilpashed, så har jeg kolde legemsdele, svage led, daglig hovedpine, altid træt, næsten daglig svimmelheds anfald, sviende smerter i armen selvom jeg ligger og slapper af, og har der dårligt med høle toner som andre anser for normale lyde, så genere de mig til et punkt hvor jeg får syg migræne og lyst til at gemme mig under dynen..

    Så nogen gange er man bare uheldig gætter jeg på- for de eneste diagnoser de måske kan stilles, er diagnoser som egentligt ikke har noget med en sygdom at gøre, men bare er ord for evt. kroniske uindetificeret og uheldbredelige kropsæge ubehag.. man kan kun prøve at finde sig i det, når der ingen forklaring og behandling er...

    heraf slut.
Log in eller Registrér for at kommentere.