Hjem Ældre Åben debat for ældre

Tryksår (liggesår)

AnonymousAnonymous
Redigeret 31 december, 2011, 11:27 i Åben debat for ældre
Hej herinde :-)
Er der nogen der har erfaring med det vi i dag kalder tryksår ?

Min gamle mor har fået et - først et stort rødt/blåt mærke på underbenet, på størrelse med en hånd.
Nu er der gået et lille hul på det, og der kommer sygeplejerske i hjemmet.

Jeg er bekymret for det store område, som er hårdt at tage på, tænk hvis det bliver sår det hele..

Min mor er oppegående, men sidder meget og sover i sin stol, med benene oppe på en skammel, der nok er for hård.
Jeg har lagt et stykke kunstigt lammeuld på stolen nu.

Har nogen erfaring - gode råd, tager jeg imod med tak :-)

Kommentarer

  • Hej Vera.

    Jeg har desværre ingen erfaring med det. Men måske kunne din mor forsøge at få benet placeret på en slags gummiring, så der var luft under såret. Altså intet tryk.

    Jeg sidder selv på samme måde med benene oppe, men kun hælene hviler på skamlen. Nogen gange lægger jeg en pude under anklen for at lette trykket.

    Hvorfor er det nødvendigt at din mors ben hviler på skamlen?
  • Hej Leonine
    Det er nok en god ide, at gøre som du gør, men nu har jeg tænkt mig at købe en otiumstol med forskellige indstillinger, jeg har læst at det er godt at skifte stilling.
    Der er indbygget skammel til fødderne.
    Men jeg håber der er nogen herinde med erfaring i tryksår - om det er godt med støttestømper, da min mor får meget vand i benene hen ad aften.

    Men tak for dit svar.
  • Hej Vera igen.

    Beskæmmende at ingen gider svare, der må da være nogen af de ældre som benytter støttestrømper.

    Det er vist en udmærket ide med støttestrømper.

    Jeg fik dem anbefalet af lægen , da jeg skulle på en længere flyrejse, som forebyggelse mod blodpropper.

    Støttestrømper forebygger også hævede ankler.

    .
  • Hej igen
    Ja det undrer også mig, da jeg fik indtrykket af, at der var nogen der var eller havde været i plejen herinde..

    Men heldigvis tyder det på, at der er kommet liv i det trykspor, så det har rettet sig ud igen, efter ca. 1 uge.

    Såret er også begyndt at hele, så fremtiden ser lysere ud nu, end da jeg skrev mit første indlæg.
    Derfor ville det jo være godt, at kunne forbygge så der ikke opstår lign. igen, men min mor må rådføre sig med sygeplejersken.
  • hvad med den sygeplejerske der kommer i hjemmet og ordner såret --

    hun må vel vide om det ville være godt med en gummi strømpe til at forebygge ---
    der er bare det en gummi strøm pe er svær at tage på selv---
    så der skal måske komme en hjælp hver dag og hjælpe den på og måske af --det skal der til siges at jeg klarer min strømpe selv --men jeg startede som helt ung og har ikke besvær med det ---

    altså
    jeg har selv gummistrømpe på --har brugt det i i ca 25 år ---har lidt af skinne bens sår i mange år --fik det efter en årebetændelse som ikke blev ordentlig behandlet fra starten min egen skyld fordi jeg var ung og ville ikke gå med bind eller strømper men strømpen er jo med til at forhindre væske ansamling
    som ældre får fordi de sidder med benene for meget nedad

    der var nogen der foreslog en gummi ring som er et godt hjælpe middel --
    der er mange ældre der ligger eller sidder på sådan en gummi ring ---
    netop for at forhindre tryk sår --eller ligge sår som det også kaldes --
    de gør meget ondt den slags sår og kan være svære at få lægt
  • Jo det må sygeplejersken vide, men da jeg ikke bor i nærheden af min mor, så er jeg ikke tilstede når sygeplejersken kommer.
    Som jeg skrev ser alt fint ud nu, og der er anbefalet at tale med lægen om mål til støttestrømper.
  • de største risiko steder for tryksår er flg:

    baghoved, øreflipper, skuldre,albuer, haleben, bagside af læg, hæle

    vigtigst er løbende at observere om der kommer røde plamager, altså de første tegn på tryksår/decubitus.

    det aller vigtigste er at aflaste disse udsatte steder, som gøres bedst ved at undgå langvarige tryk på de udsatte steder, spis en varieret kost og gerne flere små måltider dagligt

    drik rigeligt med væske så huden ikke udtørrer

    sørg for at bevæge sig, gerne motion som er afstemt med ens alder og kunnen selvfølgelig, og hold huden fugtet med eksempelvis en decubal creme fra apoteket

    har ik læst hele indlægget men når der først er gået hul på huden er det vigtigt at rådføre sig med enten en sygeplejerske, læge el en sosu assistent hvis nogle af disse er tilgængelige i hjemmet - jeg er selv færdig som sosu assistent
  • Hej.... hvorfor er ernæring godt for decubitus ?? hvad gør ernæring ??
    TAK :-)
Log in eller Registrér for at kommentere.