Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Calcium/Magnesium

Redigeret 30 august, 2017, 16:35 i Vitaminer og mineraler
Hej!
Jeg er blevet fristet til her via nettet at købe Dolomit tabletter med indhold af calcium og magnesium.
Jeg søgte på google efter oplysninger om krampe i ben. Fik så diverse links til hjemmesider og på www.helsehelse.dk oplyst at calcium og magnesium netop var egnet til behandling af bl.a. kramper.
Samtidig var de også kendt både som anti-stress forebyggende og til forbyggelse af blodpropper og meget meget mere.
Det lyder jo helt fantastisk !
Er der nogen her på debatten, der kender til om det er sandt ?
Bedste Aften Hilsner
«13

Kommentarer

  • Hej Soleima

    Der er ingen tvivl om, at calcium- og magnesiumtilskud er gavnligt, især hvis man mangler det, selvfølgelig! Og det forlyder, at mange mennesker mangler magnesium. Magnesium indgår i et væld af processer i kroppen, og netop når man er stresset, forbruger man mere magnesium, siges det.

    Jeg kan forstå på dig, at dit problem er kramper i benene og måske også stress?

    Hvis du har kramper i benene, vil jeg nu alligevel råde dig til at gå til læge og blive ordentligt undersøgt (blodprøver). Det er ikke alle næringsstofmangler, den almindelige praktiserende læge kan undersøge for, men jeg synes, at det er vigtigt at få foretaget de undersøgelser, der kan foretages, og som er relevante for dine symptomer. Hvis lægen så ikke finder noget, synes jeg, at det er en god ide at tage et tilskud af magnesium og calcium.

    Jeg siger dette på baggrund af mine egne erfaringer. Jeg havde selv kramper i benene, hjertebanken, træthed, stress m.m. Min læge mente ikke, at han kunne hjælpe mig, men undersøgte mig ikke, og derfor begyndte jeg ligesom du at eksperimentere. Jeg tog også magnesium, og jeg synes da absolut, at det hjalp på både kramper og hjertekvababbelse. Men mit egentlige problem viste sig at være jernmangel, og hvis det var blevet opklaret noget før, ville jeg være blevet forskånet for mange prøvelser.

    Så altså: det er bedst at blive undersøgt hos lægen!

    Men der er et problem med det produkt, du har købt. Det er rigtigt, at det er en god idé at tage et produkt, der indeholder både calcium og magnesium, da de to mineraler indgår i en vekselvirkning sammen, og i hvert fald må man aldrig tage calcium uden magnesium.

    Men kalken i Dolomit findes bundet i en form (calciumcarbonat), der ikke er særlig let for organismen at optage. Calciumcarbonat er det samme som tavlekridt eller Møns klint. Eksperterne anbefaler, at kalken skal være calciumcitrat eller calciumcitratmalat.

    Det kan du se f.eks. her:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm?id=10 ... p=8&menu=2

    Jeg vil anbefale produktet Cal-Mag fra Solaray, som indeholder både magnesium, calcium og D-vitamin. Kalken findes som calciumcitrat.

    Held og lykke med deet

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Go'Aften Kameliadamen1
    Jeg siger tusind tak for hurtig svar!
    Nu har jeg jo købt produktet, men vil da være opmærksom på at det næste gang bliver et produkt calciumcitrat og ikke calciumcarbonat.
    Jeg har været på Helse hjemmesiden og læse om det. Tak for linket !
    Jeg blev nu lidt overrasket over at læse, du ikke mener "man" skal spise
    calcium uden også at indtage magnesium.
    Jeg soiser i forvejen Unikalk Silver med ekstra D-vitamin.
    Men her er det også calciumcarbonat i produktet.
    Bedste Hilsner
  • Hej igen, Soleima

    Forklaringen på, hvorfor man aldrig må tage calcium uden at tage magnesium også, får du her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M52c95e110e4.0.html

    Nogle vil måske sige, at ovenstående lyder underligt, for det har deres læge aldrig fortalt dem.

    Nej, og det er, fordi lægerne ikke kender de videnskabelige rapporter, der hele tiden kommer. De almindelige læger har ikke lært ret meget om ernæring, vitaminer og mineraler på universitetet, og i øvrigt er det ofte mange år siden, at de tog deres uddannelse.

    De almindelige praktiserende læger kender heller ikke til de undersøgelser, der har påvist, at calciumcarbonat optages dårligere end calciumcitrat.

    Sådan er det bare – desværre.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen1
    Igen tak for hurtig respons.
    Sikke noget ! Jeg har læst artiklen på Vitalrådets hjemmeside og blir' da helt ked af, at jeg troligt har spist Unikalk i flere år (for at forebygge knogleskørhed)
    Det med Calcium og Magnesium er jo "kun" poppet op, fordi jeg på google spurgte efter noget med krampe i ben. Og så kom der link, der fortalte om alt det gode man kan opnå ved at spise både calcium og magnesium.
    Jeg spørger her på Netdoktor og du er så venlig hurtig at svare. Jeg forstår så, at det ikke skal være calciumcarbonat men calciumcitrat eller calciumcitratmalat ( noget med hvor meget og let calcium bliver optaget i kroppen) Ikke fordi calciumcarbonat er farligt ! Men så læser jeg idag på linket til Vitalrådet, at Calcium uden Magnesium faktisk giver en betydelig risiko for blodprop i hjernen og hjertet.
    Jeg tør da vist ikke spise flere Unikalk Silver(købt på apoteket (falsk trykhed?))
    Men jeg tør vel nok spise tabletterne fra Dolomit og så derefter skifte til det mærke du har anbefalet !
    Eller hvad mener du ?
    Alting er sandelig ikke enkelt og slet ikke, hvis der stilles spørgsmål, må jeg jo konstatere.
    Alligevel er jeg dig meget taknemmelig for dit engagement!

    Bedste Aftenhilsner
  • Hej igen Soleima

    Jeg kan godt forstå, at du reagerer med bestyrtelse på mit indlæg. Jeg har da også selv mange gange tænkt, at hvis alle disse nye videnskabelige undersøgelser holder vand, så ville myndighederne for længst have advaret folk, og lægerne ville via Ugeskrift for læger være blevet orienteret, så de kunne give deres patienter den rette vejledning og ligeledes med apotekerne.

    Og jeg må sige, at jeg ikke selv har fundet ”de vises sten”. Jeg døjer stadig med helbredsskavanker, som jeg stædigt prøver at finde en løsning på.

    Men jeg har efterhånden lært at bruge et forsigtighedsprincip. Når nu der advares om, at mange mennesker mangler magnesium, og mennesker med indsigt kan forklare, hvor vigtigt magnesium er, og hvordan det indgår i et samspil med calcium, og der så desuden kommer en videnskabelig rapport, trykt i det ansete tidsskrift British Medical Journal, hvoraf det fremgår, at det kan give blodpropper at tage calcium som monoterapi (altså calcium alene, uden magnesium), ja, så mener jeg, at det er klogest at tage calcium og magnesium sammen, gerne i kombination med D-vitamin, som mange også mangler.

    Jeg har nu i ca. 8 år været optaget af sundhedsspørgsmål, og jeg har gang på gang lagt mærke til, at den etablerede lægeverden med dens diætister ganske langsomt følger efter, når der kommer ny viden. Det tager bare ret lang tid.

    De læger, der prøver at følge med i den videnskabelige udvikling, siger ofte noget i retning af følgende (jeg har ikke det ordrette citat):

    ”Først bliver de nye opdagelser latterliggjort og grint af. Så bliver disse nye opdagelser kraftigt modarbejdet. Og derefter går der et stykke tid, så bliver de ny opdagelser indarbejdet i den etablerede lægeverden, som om det altid har været gældende viden.”

    Hvad angår de valg, du står for at skulle træffe, så vil jeg mene, at du roligt kan fortsætte med Dolomit, indtil tabletterne er brugt op. Calciumcarbonat er ikke farligt, som du også skriver. Det optages, ifølge forskningen, bare ikke så let som calciumcitrat.

    Men jeg kan forstå på dig, at du tager endnu et calciumprodukt ud over Dolomit, nemlig Unikalk Silver. Det er jo egentlig ikke nødvendigt med mere end ét calciumprodukt. Så vidt jeg kan se, skal du herefter sørge for følgende:

    1. At du får tilstrækkeligt med calcium, helst i form af calciumcitrat eller calciumcitratmalat, til at forebygge knogleskørhed, og her er jeg ikke kompetent til at sige, hvor meget, der er nødvendigt, men jeg går ud fra, at du har fået rådgivning om det.

    2. At du samtidig får magnesium. Hvis du gerne vil udnytte de Unikalk Silver-tabletter, du i forvejen har, kunne du jo købe en særskilt tablet med magnesium alene, som du tager sammen med Unikalken i en periode, indtil Unikalken er brugt op.

    3. At du også får D-vitamin sammen med calcium og magnesium, men det får du jo i Unikalk Silver, og senere i Cal-mag fra Solaray, hvis du følger mit råd og efterhånden går over til det, når dine lagre er brugt op.

    Det er træls, at det skal være så indviklet at finde ud af, hvad der er rigtigt. Men sådan er det altså bare :o)

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen1
    Det er utroligt at du kan se så klarsynet på det, men tak !
    Og jeg vil følge dit / dine råd ;-)
    Samtidig glædes jeg over din utrolige indsigt og interesse !

    Hvor kan jeg købe Cal-Mag fra Solaray ?

    Bedste Aften Hilsner
  • Hej Solejma

    Cal-mag kan købes i helsekostforretninger og sikkert også i Matas. Desuden kan det bestilles via nettet. Du får et link med et billede, så du også kan se, hvordan pakningen ser ud:

    http://www.naturoghelse.dk/shop/cal-mag-1-1-3023p.html

    Du skal lige være opmærksom på, at Cal-mag tilsyneladende findes i flere varianter. Der er også én uden D-vitamin. Men du skal jo have den med D-vitamin, når du ud over at forebygge kramper i benene også skal forebygge knogleskørhed.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej Kameliadamen1

    Klart svar og linket er læst og det kan jo ikke være nemmere, enten køber jeg det via linket/nettet eller ved en Matas, som jeg netop går forbi næsten hver dag.

    Nu vil jeg ønske dig en god weekend og tak for denne gang ;-)

    Venlige Hilsner
  • Hej Kameliadamen 1
    Jeg er nysgerrig efter hvordan du opdatere dig med den nyeste viden. Er det via nette du opdatere dig, eller hvordan gør du?
    Jeg bruger nemlig altid ekstrem lang tid på at surfe rundt og mangler et sted, hvor jeg ved, det er det nyeste og brugbart
    Tak.
    Venlig hilsen
    Maibritt
  • Hej Maibritt

    Nu er det ikke sådan, at jeg bevidst går efter at holde mig opdateret med den nyeste viden inden for sundhedsområdet. Men den slags emner interesserer mig. Jeg læser om sundhed i aviser og bøger, og jeg får nogle gange oplysninger om helbred fra tv (også text-tv) og radio. Men det er nok mest nettet, jeg bruger.

    Jeg bruger søgemaskinen google meget, altså www.google.dk

    Du sætter fingeren på et ømt punkt, når du peger på, at sundhedsoplysningerne både skal være de nyeste og BRUGBARE. For det er jo ikke alle oplysninger, som man uden videre kan stole på. Der er jo så mange særinteresser bl.a. fra medicinalindustriens side og på grund af kontroverser mellem forskellige fagfolk.

    Men jeg synes, at det er en god ting, at der er folk med relevante uddannelser, der læser de videnskabelige tidsskrifter og derefter skriver om det, de har læst. Jeg synes, at det er et stort problem, at almindelige læger som regel ikke har tilstrækkeligt med tid, så de kan holde deres viden opdateret.

    Jeg synes ikke, at jeg kan anbefale en bestemt Internetside, for brugbarheden afhænger jo af, hvilket problem man søger oplysning om. Men jeg har meget glæde af:

    www.dsgnet.dk
    www.vitalraadet.dk (som dog i lang tid ikke har leveret nye informationer, men der er meget brugbart i arkivet)
    www.sundhed.dk (som jeg især bruger til at søge information om medicin)
    www.nomedica.dk
    www.bionordic.dk

    Desuden synes jeg da også, at der her på Netdoktor er mange gode artikler, der er skrevet af fagfolk. Af og til søger jeg også oplysninger på engelsksprogede sider, stadigvæk ved hjælp af google.

    Mange hilsner

    Kamelia
Log in eller Registrér for at kommentere.