Hjem Astma og allergi Astma

Brandeovne

Redigeret 3 november, 2009, 14:47 i Astma
Hej Gruppe

Jeg kan huske en meget lang diskussion her på siden omkring brandeovne og om de kan forværre en astma.

I det nyeste nummer af Astma allergi foreningens medlemsblad er der en 4 siders artikel, der uden tøven siger ja det er skadeligt (blandt andet skriver de at det er en farlig røg).

Måske nogen er interesseret i at læse artiklen som understøttelse af deres argumenter??

MVH

anne

Kommentarer

  • Jeg er, som mange andre, voldsomt generet af røgen fra brændeovnene.

    Det er et helvede her, i fyringssæsonen, min livskvalitet bliver kraftigt nedsat om vinteren. TUSIND tak til Astma og Allergiforbundet for artiklen, som du nævner ovenfor.

    Jeg kan oplyse at der i P4 Fyn i morgen mandag den 19. januar ca. mellem kl. 7.30 - 8.30 bliver bragt et indslag i Radioen om brænderøg.

    Der er også planer om, et indslag i TV Avisen, men det er lidt usikkert endnu. Alt takket være Astma og Allergiforbundet.

    SE Det Økologiske Råds hjemmeside: her kan ses, at der bliver afholdt et møde i Odense i februar - om Brænderøg /skadevirkninger mv. mødet åbnes af Miljømedicinsk Professor Torben Sigsgaard.

    Jeg er i besiddelse af videnskabelig dokumentation for, at brænderøg er kræftfremkaldende.

    •Såfremt det ønskes tilsendt, så giv mig din mailadresse, så sender jeg materialet til dig.

    Er du plaget af røgen så skriv meget gerne til Miljøminister Troels Lund Poulsen, fortæl ham om dine evt. helbredspåvirkninger mv.

    Vi kan f.eks. ikke tørre tøj ude, ej heller lufte ud!! Jeg har det meget værre i fyringssæsonen mht. min astma. Miljøministerens mailadresse er: Troels@mim.dk

    HAN svarer når man skriver til ham. Jo flere klager, des bedre. Der MÅ være andre muligheder end de modbydelige brændeovne!!!
  • Hej Sign123

    Ja ingen tvivl om det er højest generende, jeg holder vejret når jeg går forbi huse der fyrer med brænde, for ellers vil jeg med det samme få hosteanfald.

    Heldigvis har ingen af mine naboer brandeovn, men det er da generende, men også uhyre svært at argumentere med dem der har, for ih det er da så hyggeligt og de kan slet ikke forstå det kan have så stor betydning negativt for andre og frem for alt skal ingen blande sig i at de har det.

    Jeg er glad fro der fokus på det, men om det nytter det tror jeg ikke.

    MVH

    anne
  • Hej Anne.

    JO du kan tro der er fokus på brændeovnene. Der er gode og kompetente kræfter i gang i kampen mod røgen.

    Som nævnt før. Der er møde her i februar i Odense, om de sundhedsskadelige brændeovne.

    Mødet er arrangeret af det Økologiske Råd. Se evt. på deres hjemmeside.

    Se også på http://www.snakomkol.dk - under debat - her står en stor artikel om at brændeovne er KRÆFT fremkaldende.

    Der henvises blandt andet til et Miljøprojekt udført af Miljøstyrelsen, du kan se det hele på snakomkol.dk. Søg på Google efter Miljøprojektet.

    Du kan kopiere teksten mht. at røgen er kræftfremkaldende, og dele ud til de røg svin i dit lokal område.

    HUSK at klage over røgen, både til din lokale Teknik og Miljø Forvaltning og til Miljøministeren på troels@mim.dk jo flere vi klager, jo bedre!

    Mange hilsner
    Sign 123
  • Hey


    Ej nu må i fandme stoppe...!!

    Kampen for at ingen kan ryge offentlige steder i er fuld gang....og heller ikke udenfor. Skal vi til at være som USA, hvor man ikke må ryge i HELE byer?

    Og nu her kommentere i, at brændeovne skal stoppes...ej come on. Skal Hr. og Fr. Danmark nu til at lave helt om på samfundet??

    Det næste er vel, at alle kraftige mennesker skal betale mere for flysæder? Det er jo ikke fair, da der er mange, som ikke selv er herre over, at de er kraftige!!

    Så skal man vel til at lave byer, hvor der er helt astmafrie i den ågældende by, og så kan alle der er ramt astma flytte dertil!!

    Jeg synes helt ærligt, at det er ved at tage overhånd herhjemme. Hvaså når man har bekæmpet alle rygere? Skal man så til at bekæmpe alle biler, da de oser for meget??

    Kender selv nogle stykker, der har astma og det er sikkert rigtig modbydeligt at have, men hva fanden de ryger selv!!

    Hva så med mig. Jeg har selv haft blodpropper i begge lunger og begge ben x 2 og er nødt til at tage blodforyndende medicin resten af livet og er altså først lige fyldt 25 år. Så fed diagnose at have.
    Men har også en psykisk lidelse- hva med at vi bekæmpede alle tabuer omkring om det at være psykisk syg??

    Er pressen klar til at begynde at skrive om psykisk syge, når det OGSÅ går godt. Synes ellers at aviserne er spækket med alt det dårlige for os sindslidende...det er ikke fair...alle tror jo nærmest, at alle sindslidende er psykopater og der er mange af os sindslidende, der vælger selvmord som en udvej, fordi mange ikke har nogle at snakke med.


    SÅ drop pylleriet!!

    Nå men ville også bare sige, at nogen af jer er LANGT ude...
  • Hej Tower84

    Tak for dit indlæg.

    Du er fuldt ud berettiget til at mene hvad du vil, og have din virkelighed, din sandhed.

    Jeg er ked af at læse alle de ting du døjer med, det må være meget tungt og svært og i så ung en alder.

    Jeg vil så sige at herinde er det jo en astma debat og på den måde må du anerkende og forstå at vi snakker astmaproblematikker, det kan ikke være anderledes. Om det ene er pyller og det andet ikke, mener jeg ikke kan diskuteres, alt er jo meget personligt og opleves personligt.

    Tower, jeg ved ikke hvad du vil med at skrive herinde, men du får ialt fald ikke en skarp diskussion med mig omkring emnet. Jeg anerkender dit synspunkt, og ved jeg ikke kan ændre din opfattelse af noget der, så jeg lader det ligge.

    Pas godt på dig selv

    MVH

    anne
  • Hej Anne.

    Da man her på siden IKKE må kopierere større tekster, har jeg sat noget ind på "snakomkol.dk" under "blandet debat".

    Her står en masse om brændeovne. Du behøver IKKE login, alle kan læse der.

    Håber der snart sker noget mht. den modbydelige røg, jeg får voldsomme astma anfald når der er røg og partikler i luften.

    Ikke nok med det, de miløsvin brænder alt muligt i deres brændeovne, så her nogle gange stinker som en hel kemikaliefabrik.

    Har klaget til kommunen, der er intet at gøre. Vor søn og svigerdatter bor i etageejendom, også de er plaget af brænderøg. Det er snart overalt. FØJ.

    Jeg kender til folk som har måttet sælge huset og FLYGTE fra deres bolig, for at komme væk fra røgen. Når de så har boet det nye sted i en periode, har naboen fået brændeovn. Det er fortvivlende!!
  • Der er politiske kræfter igang med forslag om at forbyde brændeovne i alle større byer.

    Jeg er ekstremt plaget af astma, når jeg udsættes for røg. Så jeg hilser forslaget velkomment.

    Men det er også lidt trist, for brændeovne og pejse er bare så hyggelige.

    Jeg ærgrer mig over at jeg ikke kan tåle dem.

    Jeg får også astmaanfald af røgen fra raketter nytårsaften og af Sct. Hansbål om sommeren. Det bliver bare værre og værre.

    Er der andre her der har det på samme måde?
  • Ja mon ikke, jeg kan heller ikke tåle røgen fra raketter og bål fra Skt. Hans. Det er fortvivlende.

    Dog vil jeg fortælle, at efter jeg fik PULAIRMAX fik jeg det betydeligt bedre. Den skulle være en kopi af Pulmicort, men er nu taget ud af markedet, for at "blive sin egen" på et tidspunkt.

    Da jeg fik Pulmikort havde jeg det meget slemt. Seretide hjalp heller ikke ret meget, så jeg er meget glad for Pulairmax (forebyggende) jeg bruger så Ventoline som akut medicin.

    Din læge skal søge på Lægemiddelstyrelsens hjemmeside, for at få en udleveringstilladelse til Pulairmax hvis du vil prøve den.

    Det var "som at komme i himlen" da jeg fik Pulairmax. Jeg fik en langt bedre livskvalitet.

    Hold øje med TV avisen og TV2 Nyhederne imorgen torsdag den 26. februar, hvis alt går vel, kommer der noget om brændeovne. Måske også i visse radioprogrammer i den nærmeste fremtid.

    Også du bør gå ind på www.snakomkol.dk her står en del om brændeovne, rul ned ad teksten, så finder du flere indslag, sat ind af mig.

    Ha en god aften.
  • Det er garanteret rigtigt, at brændeovnsrøgen er skadelig og generer især folk med astma og allergier. Det er imidlertid røgen udenfor dit hus, der er skadelig. Især i perioder med fugtigt vintervejr mærker man den sure røg, der slår ned mod jorden, og som indeholder svovl, kulstof og mange andre skadelige partikler, alt efter hvordan folk fyrer i deres brændeovn!
    Sørg for et ordentligt indeklima, - evt. med en kvalitetsvarmepumpe, der filtrerer luften i huset.
    Vil du absolut anvende din egen brændeovn, så benyt kun tørt rent naturtræ; - og ikke for store stykker ad gangen. Forbrændingstemperaturen skal være høj, - så forurener du betydeligt mindre. Luften i din egen stue vil ikke være forurenet fra din egen brændeovn. Den suger nemlig luft fra indemiljøet til forbrændingen, og restpartikler og røg forsvinder op i skorstenen.
Log in eller Registrér for at kommentere.