Hjem Mænd Åben debat for mænd

Skal måske være far

Redigeret 28 januar, 2009, 04:11 i Åben debat for mænd
Jeg bliver nød til at komme af med hvordan jeg har haft det de sidste dage her efter jeg fandt ud af min kæreste er blevet gravid.

Vi fandt ud af det her for 2 dage siden, og efter den nyhed er min verden gået helt i stå. Kan snart ikke arbejde jeg render rundt og har en masse tanker i hovedet, "Er jeg parat til at være far" "Har vi råd til det?" "Hvad med hendes uddannelse?"

Hendes familie vil støtte os 100%, og det er meget rart at vide.

Jeg elsker min kæreste vildt højt, vi har boet sammen i 10 måneder nu og bl.a derfor er jeg bekymret om vi skal sætte et barn i verdenen, når nu vores forhold er stadig så nyt og der er en masse ting jeg gerne ville opleve sammen med hende. Jeg skylder snart 150.000 i banken på et dumt forbrugslån fordi jeg var ung og dum, og jeg føler altså lige nu at jeg ikke har hverken økonomisk mulighed eller måske den mentale del klar til at være far. Og med den nuværende finanskrise, er jeg mega ræd for at hvis vi får barnet og jeg bliver fyret, vil der ikke være nogen penge overhovedet, da jeg kun vil have 1000 kr til mig selv efter regninger er betalt på a-kassen.

Har bare en sætning i hovedet som min mor engang sagde "Når man har sex uden kondom, skal man være klar til at tage ansvaret bagefter"

Er bare helt psykisk smadret over alle de tanker, aner ikke mit levende råd.

Håber at man kunne få nogle opmuntrende ord herindefra.

OM mig selv: JEg er 25 år gammel, blev udlært som maskinarbejder, arbejder aftenhold 4 dage om ugen. Skal igang med konditræning igen.

Om min kærste, hun er 19 år gammel, skal igang med HG fra på mandag.

Kommentarer

  • Tillykke! og ja, jeg mener det. Jeg ved godt, at det ikke er de bedste ramme for at få et barn. Men husk at børn er en gave. Der er ikke nogen tvivl om, at det bliver hårdt for jer at få et barn, når I er så unge, men der er en del hjælp at hente, og det er en stor hjælp at hendes familie er der for jer. Tag i mod al den hjælp I kan få.

    Livet er fuld af overraskelser og det er slet ikke til at forudsige, hvad der venter om næste hjørne. Et barn er en kæmpe omvæltning i ens liv, og jeg synes, at du har mange fornuftige og gode overvejelser. Det viser, at du er et modent menneske, som ikke bare lader stå til eller fortrænger realiteterne. Økonomien er helt sikkert en alvorlig ting, og det lyder ikke som om I har så meget luft. Det er dyrt at få et barn, men mon ikke I kender nogen, som I kan låne babyting fra? En søster, en kusine eller nogle gode venner?

    Der er rigtig mange ting I skal have på plads, og jeg kan godt forstå, at du er bange for, at forholdet ikke kan holde til et barn. Husk dog på, at modstand gør stærk, og måske kan et barn gøre jer stærkere sammen. I får et ansvar, som I ikke kan løbe fra. Du skriver, at der er mange ting, som du gerne vil opleve sammen med din kæreste. Husk, at livet ikke er slut når man får børn. I har masser af tid til oplevelser sammen, når barnet bliver lidt større. Hvis hendes familie kan passe barnet en gang i mellem, så vil I stadig have tid til at nyde hinanden.

    I har heldigvis en del måneder til at vænne jer rigtig til tanken og til at få tingene på plads. Jeg er sikker på, at I nok skal klare den.

    Jeg ønsker dig al mulig held og lykke med at skulle være far.

    Mange venlige hilsener
    Trunte
  • Jeg kan ikke lide dit ”måske” i din overskrift. Jeg har set flere af Truntes indlæg, og er normalt ganske enig, men her er jeg da vist rygende uenig – men så får du da nogle forskellige vinkler..

    Jeg hæfter mig ved at DIN verden er gået i stå. Ikke en lyd om, hvordan din kæreste egentlig har det.
    Du har en klog mor; hvis man er stor nok til at dyrke sex uden beskyttelse, så er man også stor nok til at tage konsekvenserne. I har været sammen i 10 måneder, og nej, det er ikke længe; I har slet, slet ikke lært hinanden ordentligt at kende. Men – I har dog været sammen længe nok til at I burde have haft talt om, hvordan og hvorledes mht. seksuel beskyttelse.

    Et barn har KRAV på at være ønsket, at være elsket fra dag et, og jeg synes faktisk at du er noget af en sortseer. Hvis børn først kom til verden, når forældrene følte, at de havde råd – ja, så ville jorden som for længst være uddød.
    Du må i lighed med mange andre lære, at hvis man vil nyde må man altså også yde, og mange andre end dig, må lære det på den hårde måde. Du har været et kvaj, og har derfor en stor gæld. Ja, men var det så ikke en ide, at du gjorde en ekstra indsats og fik høvlet den gæld af? Du arbejder 4 aftner om ugen – der er således rig mulighed for at du kunne tage noget ekstra arbejde i nogle måneder indtil barnet kommer. Du vil endda have mulighed for noget natarbejde, der kan være ret godt lønnet. Husk blot lige at skattevæsenet skal ind over, hvis du tjener ekstra. Jo – det vil være surt tjente penge, da du skal betale mere i skat, men du har jo haft det skægge med penge på lommen; så må du også tage regningen. Jeg har ikke ondt af dig; med mindre du bor på en anden planet, så er du blevet informeret om, hvad sådanne lån koster.

    Så bruger du finanskrisen – og hvad nu, hvis du mister dit arbejde? Det eneste, du kan tænke på er, hvad der vil være tilbage på understøttelsen. Hallooooooo – verden har som jævnligt haft finanskrise, og vi får det igen - denne her kommer vi sikkert også igennem, vi skal bare tænke os lidt mere om, og det tager vi ingen skade af; vi har stadig rekord lav arbejdsløshedsprocent; så hvad med at tænke, at hvis du mister dit arbejde, vil det betyde, at du så skal have fingeren ud og finde noget andet arbejde; og nej det kan da godt være, det ikke lige vil blive et drømmejob, men det er et job. Hvis man virkelig vil, og ikke skeler til, om det nu lige præcis er inden for eget fag, så vil der sikkert også være et job til dig. Det kan endda være, du kommer der ud, hvor du finder noget, der er dårligere lønnet, men du vil stadig have mere end 1000,- kr. tilbage om måneden. Og sådan er det – det lader til, at du slet ikke aner, hvad en smule modgang kan betyde. Det er faktisk på høje tid, at du lærer det – du vil måske i tilgift erfare, at det kunne modne dig, hvad du ikke lyder til at kunne tage skade af at lære.

    Og lige til sidst – hvad i alverden har din bemærkning om, at du snart skal i gang med konditræning, at gøre med, om du magter at blive far??? Johh, selvfølgelig hvis du mener at konditræning kun kan foregå i et center, der tager en formue for at du kan gå der, og det vil der måske ikke være råd til, hvis der kommer et barn. Det er jo noget sludder – hvis du vil have kondition, kan du løbe eller cykle, løbe på trapper – eller hvad ved jeg - ganske gratis, det er bare at komme i gang.

    Jeg er helt uenig med Trunte om, at et barn kan gøre jer stærkere sammen – tvært i mod, i et forhold, hvor i hvert fald den ene part ikke er helt sikker på beslutningen, kan et lille barn, der ikke sover om natten, der måske græder helt sikkert få sådan en som dig til at smutte fra det hele.

    Der fik du lige en svada. Men jeg synes faktisk, det er det, du har brug for.
    Jeg synes, I to skal sætte jer sammen og få en meget grundig snak, måske du lige skulle tage fingeren ud af din navle – og træde i karakter. Måske du skulle finde ud af, hvordan din kæreste har det med denne situation. I er BEGGE ansvarlige for denne graviditet. Hun skal i gang med en uddannelse – har hun det i bund og grund lige som dig?
    Hvis I virkelig elsker hinanden, så burde I også sammen kunne løse det her på en god og fornuftig måde, og så vil I indse, at et barn virkelig er en gave, der som Trunte ganske rigtigt skriver ikke behøver at betyde, at jeres liv er slut.

    Jo, et barn er dyrt, men egentlig ikke de første år. Både genbrugsbutikker og DenBlåAvis, GulogGratis og hvad ved jeg bugner af gode tilbud med både, godt, lækkert og billigt babyudstyr – så de økonomiske begrundelser kan du ikke bruge til så meget. Din kæreste vil selvfølgelig blive forsinket i sin uddannelse, men det er der andre, der også har prøvet.

    Så i bund og grund handler det om at I SAMMEN skal finde ud af, om I er parate til at blive voksne, til at tage et ansvar for et nyt væsen.

    Ja, undskyld, jeg er noget hård ved dig, men jeg synes faktisk, du er lidt pivet, heller ikke du vil tage skade af at tage ansvar for egne handlinger. MEN – jeres lille nye ufødte barn skal IKKE være gidsel. Husk det.
  • Hjertelig til lykke.

    Et barn er jo den største gave man kan modtage.

    Brug de kommende 9 måneder på at støtte din kæreste og gør dig værdig til at modtage barnet.

    Gustne overlæg som uddannelse og økonomi bør vel ikke være relevante i et velfærdssamfund. Barnet er jo ikke i fare for at sulte.

    Du har måske læst om krisen i 30-erne, dengang var der stor arbejdsløshed og flere der sultede.

    Alligevel blev der født mange børn af rigtigt fattige forældre, de fleste har nok klaret sig.

    Kære du, der er absolut ingen grund til at pive. Mand dig op.
  • Kære jer her på debatten,

    Heldigvis behøver man ikke være enige om alt, og debatter er jo netop til for at få vendt forskellige holdninger. Jeg mener stadig at det er godt, at få vendt alle de tanker, som dukker op, når man pludselig står over for at blive far i en ung alder. Jeg vil bestemt ikke kalde det piveri - men gode og sunde overvejelser. Det er meget bedre at komme ud med alle frustrationer og tanker i stedet for enten at fortrænge dem eller lade som om de ikke er der. Men selvfølgelig kan der være delte meninger om, hvordan man griber det an. Jeg synes dog, at det er modigt at kaste alle spørgsmålene ud i en debat - og jeg håber, at det har givet den kommede far et par ideer og forhåbentlig lidt opmuntring med på vejen.

    Endnu en gang tillykke med din kommende søn eller datter

    Venlige hilsener
    Trunte
  • Lotte123.

    Jeg kan godt forstå du syntes jeg virkede som en sortseer, og ikke beskrev om kæreste's følelser. Min kæreste louise, hun er overdreven lykkelig og hun glæder sig helt vildt.

    Du har ret ang jeg skulle tage mig sammen at få noget ekstra arbejde, og det er jeg igang med har søgt arbejde som bartender og postbud blandt andet. Men der er ikke rigtig noget at komme efter lige nu desværre.

    Mrn skriver noget mere senere, om det hele om mig og kæresten, da vi har besluttet at beholde det og jeg er blevet rigtig rigtig glad for tanken
  • Hej,

    Dejligt at læse. Det kan være, jeg måske var lidt hård ved dig, hvilket jeg undskylder, men jeg kan jo i sagens natur kun forholde mig til, hvad du skriver og ikke, hvad du ikke skriver, og der virkede det, som om du kun var i din egen lille verden.

    Glæder mig til at læse videre om, hvordan det går.
Log in eller Registrér for at kommentere.