Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Voldsom stikken i hjertet! Hjælp!?

Redigeret 2 februar, 2013, 03:39 i Hjerteproblemer
Jeg håber virkelig at en eller anden vil hjælpe mig med et svar!

Jeg har oplevet i en ca. 2 års periode (mener jeg, er ikke sikker), at jeg pludselig får en voldsom stikken ind i hjertet, hvor jeg får svært ved at trække vejret, jeg kan ikke trække det "i bund", da det smerter endnu mere. og jeg kan næsten ikke røre mig. Det varer kun nogle sekunder, måske 5-6 sekunder. Og derefter går det væk som var der intet hændt.

Jeg har oplevet det ca. 1 gang om mdr. eller hver anden mdr. det svinger lidt. men inde for den sidste uge har jeg oplevet det næsten hver dag og nogle dage flere gange om dagen.

I foregårs nat oplevede jeg så det ultimativt. Jeg vågnede ca. ved 2 tiden om natten hvor det smertede igen i hjertet, voldsom stikken, som en kniv ind i det. og jeg ku næsten ikke trække vejret da det bare smertede endnu mere når jeg gjorde. så jeg måtte trække vejret meget overfladisk. jeg kunne ikke bevæge mig da det også gjorde, det smertede endnu mere i hjertet.

Jeg lå bare og ventede på at det skulle stoppe. Men minutterne gik og det begyndte at trække op i venstre skulder, altså gøre ondt. Jeg begyndte at blive mere og mere bange da der i hvert fald var gået 10 min hvor jeg lå og intet ku stille op. jeg kunne ikke engang ringe efter hjælp. jeg prøvede at slappe af, men det var meget svært da jeg var meget bange for hvad det var og om hvornår det ville stoppe.

efter ca. 10 min stoppede det endelig og jeg rejste mig og i sengen og ringede til vagtlægen, jeg rystede voldsomt over det hele og græd helt ustyrligt. Jeg var SÅ bange for at jeg sku dø.

Vagtlægen sagde a jeg skulle tage op på skadestuen, og det gjorde jeg så dagen efter.
Jeg kom hurtig til og fik tagede blodprøver og et røntgenbilled, da de mistænkte det for måske a ku være en lille blodprop, sammenklappet lunge eller begyndende lungebetændelse. jeg fik også taget en EKG (mener jeg det hed), men alt var normalt, og jeg blev sendt hjem, med besked om at komme tilbage hvis det skete igen.
de kunne bare ikke finde ud af hvad der var galt.

Det gjorde mig også bange, da jeg er bange for at opleve det igen, og fordi de ikke kunne finde ud af hvad det er..: (

er der andre herinde der har oplevet noget i stil med mit?????
Jeg er meget interesseret i at høre fra andre, og hvilke årsager de har fået på hvorfor det sker...

mvh
Sipe83
«1

Kommentarer

  • Hej dér!

    Jeg synes du skulle se vedlagte link:

    http://www.sundhedsguiden.dk/article.as ... gproblemer

    Når læger har udelukket problemer med hjertet, er det en oplagt mulighed at du har det som hedder et facetsyndrom, som er en smertefuld, men i grunden ufarlig lidelse. Smerterne udløses fra ryggen og via nervebaner udløser de en stærk, stikkende smerte under brystbenet - eller ander steder, afhængig af hvor i ryggen det udløses fra.

    God bedring!
  • Til at starte med tager man en blodprøve for at se om man har et enzym som dannes i blodet ved en blodprop, ekg viser ikke noget hvis der ikke er en blodprop eller har været en, måske vil den vise en nervøst hjerte, og det er klart man er skide nervøs.

    Men rigtigt mange af de her smerter kan stamme fra ryggen, men jeg syntes helt klart du skal tage en snak med din læge om at få foretaget en belastningstest for at se om dine kranspulsåre ikke er forklalket.
    Så ikke om du er ryger, men det er klart en god ting at stopppe hvis du er.

    Hvis du har en sundhedsforsikring på dit arbejde kan du få din læge til at lave en henvisning, som du så kan bruge på et privat hospital hvis du har en sådan.

    Jeg har selv været igennem det samme som dig, og man bliver bange rigtig bange, og er aldrig sikker på om de nu har taget fejl.
    Men hjertet er meget stærkt og kan klare meget og faktisk et af de organer hvor der kan fikses diverse problemer hvis der nu skulle være noget.
    Så prøv at undgå at tænke for meget på det, snak med din læge og læg en plan før du bliver helt bims oppe i hovedet af at tænke på det.
  • Hej..
    Jeg har selv oplevet samme smerte op til flere gange.
    Jeg har haft det igennem flere år, men det varierer meget i omfang og hvor tit jeg får dem.
    Oplevede også et utrolig voldsomt et for nogle måneder siden.
    Jeg var i færd med at strække mig, og ligepludselig mærkede jeg et voldsomt stik som jeg følte var i hjertet, jeg troede ærlig talt at det var et hjertestop, selvom jeg ingen anelse har om hvordan sådan et føles.
    Jeg blev i hvert fald meget bange, og stikket varede i en 6-10 sekunder hvor jeg hverken kunne bevæge mig eller trække vejret ordentligt, kun overfladisk. Efterfølgende er jeg kommet til at tænke på at de ofte er kommet i forbindelse med et stræk, og tænker derfor om det måske kan være en nerve der sidder i klemme i en kort periode?
    I hvert fald er du ikke den eneste som oplever dem, har også snakket med andre der har prøvet det samme.
  • Hej..

    Jeg har også selv prøvet det stikken der, gør vildt ondt når man skal trække vejret i bund, men også her går det hurtigt over igen og kommer igen som lyn fra en klar himmel, det er ikke hver dag men somme tider.
    Jeg synes det føles som om det er i lungerne, det sker, men hva ved jeg er jo ikke læge.
    Kunne det ik være en lille blodprop i lunger?? som er ufarlig...
    Jeg er ryger, men ryger ikke så meget.(men har vel ingen betydning:)) så tænker at det er årsagen..
  • Hej Musen

    Jeg kender godt den tilstand, der beskrives: voldsomt stikkende smerte ved hjertet, der bliver endnu værre, når man trækker vejret. Jeg havde det meget som barn og teenager. Jeg blev selvfølgelig bange, når det skete, men det var jo så kortvarigt (5-15 sekunder), og så glemte jeg det, indtil det opstod på ny. Jeg kan ikke huske, hvordan mine forældre reagerede, når jeg fortalte dem om det. Måske har jeg ikke engang fortalt dem det. Under alle omstændigheder gik det væk. Jeg har ikke haft det i årtier.

    Jeg ved ikke, hvad problemet skyldes. Men det er klart, at man bliver forskrækket. Hvis det er samme tilstand, vi alle har oplevet, tvivler jeg på, at det kan have noget med en blodprop at gøre, når nu jeg havde problemet som barn og ung og ikke siden.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hejsa

    Har selv det problem i beskriver - Det er vold ubehaligt, kan ikke røre mig uden det smerter, og kan egentlig kun trække vejret ekstremt langsomt når det står på, KNIV direkte i hjertet........... Men det er kun meget få gange det er kommet ud af den blå luft de sidste måske 10 år, 3-5 gange maks. - MEN MEN, jeg kan altid garantere, at hvis jeg ligger mig til at sove på min VENSTRE side så er det der efter 5-15 min, derfor jeg ALDRIG ihvertfald de sidste 10 år aldrig nogensinde har lagt mig til at sove på min venstre side, det er simpelthen for NOIA!!

    Vil også virkelig gerne vide hvad fanden der sker!! - Bryder mig ikke om læger, sygehus osv... ved det ikke... jesus christ! har ikke rigtig haft lyst til at gå til lægen når det ikke er kommet flere gange end det er ud af den blå luft - og min hjerne er jo bare programeret til ikke at ligge på min venstre side når jeg skal sove - Men er dog glad for at jeg ikke er den eneste her i landet med det her problem ;)

    Go Dag

    Mark P
  • Hej!
    Jeg har haft et problem lignende, men dog noget anderledes. Kunne enormt godt tænke mig at vide om nogen har oplevet det jeg beskriver, eller ved noget om årsagen, for det har virkelig plaget mig at stå helt alene med det.

    Jeg vil starte fra begyndelsen af, for at give den mest fuldbyrdede beskrivelse af, hvad mit problem er. For nogle måneder siden begyndte jeg i psykisk-pressede situationer at få ondt i brystkassen og et galoperende hjerte udover det sædvanlige. Hjertet bankede hårdere og hurtigere end det normalt plejede at gøre i sådanne situationer. Et eks. var en "bassinprøve" jeg skulle bestå for at være livredder i svømmehallen, hvor jeg arbejder. Det var som om min brystkasse blev presset med hundrede kilo, og jeg fik åndenød, og rystede i kroppen, som om jeg frøs. Den seneste tid har jeg og været meget ængstelig, og hver gang jeg har været dette, har lignende symptomer fundet sted. Alt det her synes jeg selv tyder på noget lignende panikanfald, symptomer på stres el. lign..

    Men det blev virkelig ubehageligt for 3-4 uger siden, hvor jeg helt uden grund nogle timer om dagen fik det fysisk dårligt med kvalme, uden at jeg skulle brække mig, åndenød, rystende krop, spændte muskler, galoperende koldbøtte-hjerte og stik i hjertet. Den sidste dag i dén uge blev jeg grebet af så meget angst over de symptomer, fordi jeg følte, at jeg slet ikke havde nogen kontrol. Det var ikke muligt at få mig til lægen med det samme, og min kæreste måtte prøve at berolige mig i et forløb på over tolv timer. Da jeg kom til vagtlægen fik jeg taget en EKG, der ingenting viste, mit blodtryk var også normal, og det samme med min hjerterytme. Dog kunne det ikke få mig til at slappe helt af, og jeg sov rigtig dårligt.

    Siden har jeg været til en ph.d. hjertelæge, som tog ultralydsscanning af hjertet, samt EKG, blodtryk og lyttede på hjertet. Alt var tilsyneladende normalt. Derudover skulle jeg gå med en båndoptager på hjertet i tre dage. Hver gang jeg så fik det dårligt skulle jeg trykke på en knap på dette apparat, som så markerede tidspunktet. Båndoptageren viste dog heller ikke noget. Problemet med alt dette har dog været at jeg, da jeg mødtes med begge læger, og da jeg gik med båndoptageren havde det meget fint, og slet ikke mærkede til stik i hjertet og andre ubehageligheder. Nu er der gået en uge til 1½ og det er kommet helt bag på mig i nogle helt normale situationer, hvor smerterne er vendt tilbage med voldsom kraft, og her de sidste to døgn har det været temmelig ubehageligt. Jeg bliver så angst, fordi jeg ikke tør at slappe af i kroppen, da jeg er bange for at smerten pludselig skal komme bag på mig igen, og jeg er bange for hvad, der sker med mig. Men det er ikke kun i hjertet. Stikkene kommer også i højre side af brystkassen. Og jeg prøver at tage en masse dybe indåndinger, men i situationen er det helt umuligt at slappe af. Venstre side af nakken har indenfor de sidste to dage gjort ondt, og mit venstre øjenlåg har haft spasmer i fire dage nu. (hænger det sammen, eller er det blot en nerve, der sidder i klemme?).
    Alt i alt er det rigtig ubehageligt ikke at vide, hvad der sker, og at lægerne ikke ved, hvad det er. Især når det pludselig rammer én helt uventet, hvor man ikke er forberedt.
    Kan I hjælpe mig??? - jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal stille op, og går og er så bange i situationerne. Det er simpelthen forfærdeligt, og det ødelægger ens dag totalt, når man går og bliver bange for at få en blodprop eller noget lign.. Som sagt har jeg aldrig oplevet dette før, indtil det for nogle måneder siden begyndte, og siden da med intervaller er taget til.
    Lidt om mig selv og mine vaner:
    - Jeg er 20 år, 176 cm, 67 kg. Normal af bygning
    - Jeg ryger 10-15 cigaretter om dagen (desværre)
    - Jeg dyrker moderat motion, lille smule i underkanten, men ikke så galt.
    - Jeg drikker ikke særlig meget alkohol. En gang om ugen højst.
    - Jeg er blevet opmærksom på at drikke mere vand.
    - Jeg spiser varieret og ikke for usundt.
    Jeg håber meget at I kan hjælpe mig, komme med råd, eller at I har nogle lignende historier, da jeg simpelthen ikke kan passe min hverdag, når det står på.
    Mvh. Anders
  • Pudsigt med den stikken, som jeg også har haft i mange år og som jeg har slået hen, fordi jeg et rygproblemer der kan give snurren og stikken og jav i venstre side. Da jeg fik nogle kredsløbsproblemer blev der taget en EKG, som var fin og sidenhen har jeg alligevel spekuleret, "hvad nu hvis" og "jeg kører i trafikken" og med den kampagne med kvinder og hjertesygdomme og difuse symptomer.
    Jeg har så indkredset, at det er når jeg ligger på en bestemt måde, når bilsædets indstilling ikke passer mig, når jeg sidder skævt på en stol i længere tid.
    Det var en trøst, at læse det link om facetsyndrom og jeg kan med sindsro give rygproblemet skylden. Vi kender hinanden og har lært at danse sammen, ved hvad vi kan byde hinanden.
  • Re. Mark Pudsigt, meget mærkeligt. Troede jeg var den eneste der havde det på den måde. Jeg har i rigtig mange år haft en smertefuld stikken i venstre side, det er forskelligt hvornår det kommer men efterhånden har jeg lært at leve med det i det min læge ikke kan finde en årsag. Har fået kørt ekg, taget røngten billede osv. gået til kiroprakter, men der er ikke noget at gøre åbenbart!!! Jeg ligger aldrig på venstre side og sover idet det så øjeblikkeligt blir "aktiveret" rigtig rigtig træls,- men man lære at sove i andre stillinger. Er der da slet ingen der der kender en måde at få det til at gå væk???
  • hej jeg er 15 år
    jeg har også voldsom stikken i hjerter. det føles som og det er en kniv der bliver stuket ind i hjertet og det har jeg ca i 15 til 20 minutte jeg har svær ved at træke været når det sker og jeg får kvalme og bliver meget svimel jeg har også nogen gange besvimet fordig det gjor så ondt er bange for det er noget alvolit farlit


    hilsen sille1200
Log in eller Registrér for at kommentere.