Hjem Sport, motion og ernæring Sund kost

Aspartam og Coca Cola Zero

Redigeret 27 april, 2016, 05:35 i Sund kost
Jeg skriver fordi jeg gerne kunne tænke mig at vide noget mere omkring indtagelsen af især Coca Cola Zero. Min kæreste indtager det i store mængder, og jeg synes ikke rigtig at have nogen argumenter imod hvorfor han ikke skulle drikke det da det jo ikke feder, og syreskader lader ikke til at bekymre ham.

Fødevarestyrelsen har sat en grænse på 40mg/kg kropsvægt for det maksimale daglige indtag af aspartam, hvilket svarer til 2,4 g hvis man vejer 60 kg, og hvis man bare holder sig under det, skulle man være på den sikre side. Nu kunne jeg imidlertidig godt tænke mig at vide, hvor meget det svarer til. På cocacola.com er der opgivet næringsindhold for de enkelte produkter i USA, men jeg skal ikke kunne sige om aspartam indholdet varierer i de enkelte lande.
Indholdet af aspartam i Coca Cola Zero er 58mg/240 ml, hvilket svarer til 80mg pr. dåse.
Hvis jeg så regner videre, får jeg det til et maksimalt indtag på 30 dåsesodavand pr dag, med en kropsvægt på 60 kg.

Er det mig der regner forkert? Det virker jo som absurd meget, og slet ikke noget at være bekymret over, men er der alligevel andre faktorer man skal tage højde for?

Acesulfamkalium indholdet (i USA) er 31 mg/240ml, er det noget man skal tage i betragtning?
«1

Kommentarer

  • Hej!
    Jeg læste et rigtig godt indlæg ovre i diabetesdebatten i går fra en bruger, der fortalte rigtig meget om alt dét der med sødemidler, se her:

    viewtopic.php?f=45&t=18402

    Det satte da en masse ting i perspektiv mht. light-produkter og sødemidler mv.

    Håber, du kan bruge det!

    kh Cykelmyggen
  • Man bør virkelig begrænse sit indtag af cola, både med og uden sukker, da der er rigtig meget citronsyre tilsat. Citronsyre afkalker knoglerne rigtig meget, og øger derved chancen for gigt og knogleskørhed i en ung alder betydeligt. Aspartam er også mistænkt for at kunne være kræftfremkaldene i store mængder. Desuden er det en dårlig ide at drikke eller spise sødestoffer hvis det er fordi man vil holde vægten, eller er på kur. Sødestoffer stimulerer appetitten rigtig meget, og øger ens indtag af energi. Håber du kan bruge svaret til noget.
  • Aspartam er medvirkende til dannelse af excitoxiner.

    Prøv at læse noget af Russell L. Blaylock, M.D.
    http://www.russellblaylockmd.com
  • Rigtig interessant læsning! men dét med mængderne, så forstår jeg stadigvæk ikke, hvor meget coca cola zero man skal drikke med aspartam før det er farligt... er en enkelt cola 'meget' i denne forbindelse, hvis man drikker en en gang om ugen...??
  • Det er vel egentlig lidt op til en selv. Der er ikke speciele klare retningslinier ang. hvornår det er farligt, men jo mere man drikker, jo farligere er det jo. Mener sundhedsstyrelsen har lavet en anbefalet daglig dosis :)
  • Den side, der henvises til i tidligere indlæg - Alt For Fit - er noget vrøvl set fra en videnskabelig synsvinkel.
    Aspartam er et ekstremt undersøgt stof, og det er fundet sikkert til brug i fødevarer - i hvert fald i de små mængder, som bruges. I meget høje mængder er der i nogle forsøg med gnavere fundet en tendens til flere kræft-tilfælde.

    Men hvis man tager i betragtning, at op imod 500.000 danskere skønnes at have sukkersyge eller forstadier hertil - altså næsten hver 10. person - er aspartam vel en rigtig god ting i det samlede billede. Sukkersyge er en af de største dræbere i den vestlige verden - og det er der i hvert fald videnskabeligt belæg for.

    Mvh.
    Anders
    stud.med.
  • Mange mennesker har faktisk oplevet alvorlige bivirkninger ved at indtage aspartam. Læs om folks oplevelser med aspartam her: http://www.helsekonsulenten.dk/?Giftig_ ... m_aspartam

    Jeg kan ikke lade være med at væmmes ved "Nupo"-reklamerne, der kører her på netdoktor for tiden. Mange Nupo-produkter indeholder netop aspartam.
  • At sige Aspartam er godt at give til folk med sukkersyge er noget af det værste vrøvl jeg nogen sinde har hørt, måske kan de forskere i DK ikk lige se det onde i det, men når forskere over hele verden uafhængigt af hinanden og tit for egne midler, har sagt at det er mere skadeligt for sukkersyge patienter, er det nok ikk det bedste at give dem. Aspartam i sig selv er kun blevet godkendt i Danmark og andre lande, af præs og folk der havde for meget indflydelse og så selvf den ting der hedder PENGE. Måske siger nogen at det ikke er farligt i små mængder men tro mig DET ER DET!! - der er så mange mennesker der bliver syge af at indtage det, det bliver til gift i den mave, og der er 92 kendet bivrikninger - så hvis du bare elsker dig selv - intager du aldrig det stas mere. De siger at det hele er gennemtjekket, men de har ikke tjekket det på meneskelige gener. Stoffet har været på listen over kemiske våben - og det kan du påstå ikke er farligt?
    Stoffet er lisfarligt og hvis du ikke har lyst til at dø - ja så læg det på hylden.
    og hvis folk gerne vil tabe sig har de nok bedere af at løbe en tur, da man ikke på nogen måde bliver slank af at drikke gift.
Log in eller Registrér for at kommentere.