Hjem Ældre Åben debat for ældre

Ældre og pårørende til dement

Redigeret 31 januar, 2016, 15:23 i Åben debat for ældre
Hvad skal vi gøre?¨
Det kan ingen sikkert give os et svar på.
Min mand og jeg er ved at komme godt op i årene. Vi har selv hjemmehjælp på grund af sygdom og skavanker.
Min mands mor lever endnu. Hun er meget dement, kan ingen ting. Hun vil ikke på plejehjem.
Det skal man respektere, men jeg savner respekten for de pårørende. Kommunen er ved at stresse os så ingen fatter det.To til tre gange om dagen ringer de fra hjemmeplejen " vi mangler dit eller dat", så kan de ikke komme ind de har glemt at lægge nøglen i nøgleboxen, så forventer de vi starter bilen og kører ind og låser op.
Nu skulle hun have en lift ind. Så ringer de bare og siger vi skal fjerne gulvtæpperne. Det protesterede vi over og forsøgte at finde andre løsninger.
Der er ikke noget at gøre, så nu må den gamle dame blive liggende i sin seng, fordi vi ikke har fjernet gulvtæpperne.
De gør det, de lader hende virkelig blive liggende i sin seng.
«13

Kommentarer

  • det er en kedelig historie om din mands moder ---hun vil ikke på plejehjem--
    men hun ved heller ikke hvad hun siger ja og nej til ---
    havde det været min moder havde jeg umyndig gjordt hende --og bestemt at hun skal på plejehjem---af flere grunde ----det er uværdigt for hende den behandling hun får der hjemme nu ---hun skal være under fast hjælp og opsyn----det vil også være mere betrykkende for jer at vide at hun er på plejehjem --som du selv siger er i selv ved at blive ældre --og derfor kan i ikke varetage så meget i hendes pleje
    men kunde tage på besøg hos hende og støtte hende så meget i kan---kommer hun først på plejehjem falder hun snart til der ---og hvis i skal-ommunen være med til at opløse hendes hjem skal det være mens i stadig kan være med og hjælpe hende til det hun gerne vil have med ---er i den eneste familie --er der ikke nogen i kan støtte jer til eller snakke med om førløbet----men som sagt og ment ville jeg handle sådan og vil slet ikke finde mig i den behandling kommunen giver jer i får jo alle et dårligt liv på den måde---
    venligst
  • Hej med jer
    Jeg vil anbefale jer at søge støtte og viden på
    http://www.demensnet.dk
    eller måske har I en demenskoordinator der er tilknyttet jeres demente familiemedlem?? Umyndiggørelsen er afskaffet i danmark og erstattet af værgemålsloven.
    http://www.themis.dk/synopsis/index.asp ... loven.html

    og man skal som udgangspunkt have den dementes underskrift til at handle på hendes vegne og kun i ganske særlige tilfælde ,kan man beslutte at hun skal på plejehjem, uden hendes samtykke. adfærd der gør at hun er til skade for sig selv eller andre, kan være et eks på dette.
    Det er altså ikke sådan, at man kan umyndiggøre sin gamle mor.
    Alle borgere i Danmark er beskyttet af grundloven til at handle på egne vegne også demente!
    I kan også søge hjælp hos hendes læge som kan være med til at støtte i om hun skal eller ikke skal på plejehjem.
    I siger I respektere hendes ønske og det er godt, men I må have gjort opmærksom på i systemet at I ikke magter opgaverne, som man ellers forventer pårørende gør!
    Håber I kan bruge dette til noget, så I kan få hjælp- inden I selv køre ned af det her.
    varme hilsner D
  • Kære Linette.

    Jeg håber, at I allerede har indsendt klager over den måde din svigermor bliver behandlet på i systemet.

    Det er komplet urealistisk at forvente I som pårørende tager jer af de beskrevne opgaver.

    Har I prøvet at møde personligt op hos den øverste ansvarlige og tale svigermors sag?

    Om din svigermor er tilstrækkelig dement til at komme under værgemål, kan egen læge måske afgøre.

    Heldidgvis kan man jo ikke uden videre umyndiggøre ældre borgere.

    Jeg håber, at I finder en for alle parter tilfredsstillende løsning

    Med mine varmeste ønsker for, at I må få et godt nytår.

    Leonine
  • Hej med jer.
    Svigermor er blevet liggende i sin seng. Vi har gjort opmærksom på, at selv om de tager gulvtæpperne af, så får de ikke et gulv hvor de kan køre med en lift.
    Det er ujævnt og nedslidt. Det ser forfærdeligt ud efter en brand i hendes lejlighed.
    Jeg blev ringet op lillejuleaftensdag om morgenen af hjælpemiddelcentralen.
    Jeg spurgte om hun ikke havde læst brevet der var afleveret i hendes postkasse, indeholdende et billede af gulvet, som det ser ud under gulvtæppet. Jo, det havde hun, men det var jo ikke et billede af gulvet hvor liften skulle køre, sagde hun.
    Men det er det lige præcis.
    Om eftermiddagen ringede en sygeplejerske. Hun havde fået til opgave at vurdere svigermor. Så hun ringede hertil for at få oplysninger, fordi hun kendte hende ikke, og hun var jo ikke til at tale med.
    Svigermor er kommet hjem fra sygehuset i november måned. Hun var indlagt til vurdering. Her står, at hun er fuldstænddig afhængig af andre. Det er hun også.
    Hjemmeplejen moralprædiker for os, at det har nogle konsekvenser når hun ikke vil på plejehjem. Disse konsekvenser handler om, at vi skal sørge for alt.
    Jeg er begyndt at sige, at vi har ingen fuldmagt til at handle på svigermors vegne, vi har ingen ret til at udtale os om hende eller for hende.
    Da vi var til arbejdspladsvurdering ang. liften og gulvtæpperne, sagde vi med det samme, at det ville vi klage over. Ingen sagde til os, at det krævede en fuldmagt.
    Brevet om at liften kom, blev sendt hertil, og klagevejldningen udstedt til svigermor. Der blev gjort omærksom på, at hvis pårørende klagede, skulle der foreligge en fuldmagt.
    Jeg er kørt træt.
    Min mand fik strubekræft for to år siden. Strålebehandlingen gjorde, at hanss sskjoldbruskkirtel satte ud. Det er først nu, inden for de sidste to måneder blevet reguleret. Han har dårligt hjerte, har fået bypass m.m. og han skulle have nye hofter, men ingen tør operere ham.
    Jeg er selv rygoperet i hele lændedelen for et år siden.
    Jeg kan ikke holde det ud mere.
  • Til orientering er der netop udgiver et inspirationsværk til pårørende til demente, der hedder Demens, den anden frekvens:

    http://demensfrekvens.dk

    Bogen løser ikke umiddelbart problemet omkring kommunens rolle, men giver nogle gode bud på, hvordan man som pårørende kan få et bedre samvær med den demente.
  • nu kan du også debattere med andre pårørende til demente på facebook.

    http://www.facebook.com/home.php#/group ... 8736526150
  • Jeg kan godt se at det er en trist situation din mand og dig er havnet i, med sygdom og dement svigermor. Det beklager jeg dybt, og ønsker jer det bedste!
    Men, jeg vil også vær erealistisk og sige, at det lyder som om du er kørt træt i det hele og ikke mere kan se fakta pga modgangen.
    Fakta er, at det hjemmeplejen siger er rigtig nok. Det vil have konsekvenser for din svigermor, hvis hun ikke kommer på plejehjem! Hun er dement og kan ikke klare sig selv, hun har brug for hjælp... jeres hjælp som pårørende til at beslutte hvad der er bedst for hende.
    Det er jer, der skal umyndiggøre hende, hvilket overhovedet ikke behøver at være en dårlig ting, i og med at hun ikke er i stand til at tage nogle beslutninger. Og, som en tidligere skrev i sit indlæg, så vved hun ikke hvad hun siger nej til!
    For mig virker det som am at i har givet op, og bare vil skubbe ansvaret fra jer og over på kommunen. Men, det ændrer bare ikke ved det faktum af hvad der er jeres ansvar som pårørende, og hvad kommunen har pligt til.
    Det er jeres ansvar som pårørende at sørge for at eventuelle gulvtæpper fjernes, så en lift kan bruges i hjemmet, hvis der vurderes det!
    Hvis i ikke kan klare det, så er det jeres pligt at få nogle til at fjerne det. Sådan ligger landet...
    Mvh. Annita10
  • Nej Anita, sådan ligger landet ikke. Vi har ingen forpligtelser på den måde.
    Kommunen skal betragte min svigermor på samme måde, som man ville gøre, hvis hun ingen pårørende havde.
    Iøvrigt lever hun endnu, men er nærmest en mumie. Hun får ikke rigtig mad mere, er ikke kontaktbar.
    Min mand er døende af lungekræft, så jeg har mere end rigeligt at tage mig til og af. Kræften havde spredt sig, og vi opdagede intet før hans ben brækkede. Kræften var i knoglerne, flere steder, han har en kæmpemetastase i panden, i bækkenet, binyrerne, og på nuværende flere steder i lungen.
    Så du kan tro, jeg føler ingen forpligtelse overfor min svigermor, udover at jeg sørger for at hjemmeplejen har penge til at handle for. Så besøger jeg hende jo samtidig, men man skal ikke bede mig om at udføre noget praktisk af nogen slags. Det er hjemmeplejens opgave.
    Jeg selv har så dårlig ryg, at man sender en ud hver dag for at ordne toilettet. Det er udstyret med en uhåndterlig toiletforhøjer, som min ryg slet, slet ikke kan tåle at gøre noget ved.
    Så du kan tro, jeg har ingen skrupler over at bede hjemmeplejen hos min svigermor om at passe det de skal derude.
    Hilsen Linette.
  • Kære Linette

    Og det skal du heller ikke. Du har da naturligvis fuldstændig ret..
    Jeg håber ikke du tager dig det indlæg alt for nær, for det er jo helt forkert.

    Jeg har virkelig ondt af jeres lille familie, for det må være så hårdt.
    Intet jeg kan sige vil jo på nogen måde hjælpe. Jeg kan kun sende dig mine varmeste hilsener og medfølelse.
  • Pesille jeg tager ikke sådan et indlæg til mig. Mange tror virkelig på, at det er pårørendes opgave at løse hjemmeplejens ting og sager.
    Det hænder endnu, at jeg kan blive udsat for ting og sager fra hjemmeplejen hos min min svigermor.
    Jeg siger ganske enkelt nej. Så forekommer det de kommer med trusler om et eller andet. Det tager jeg efterhånden ganske let.
    Disse problemer opstår for det meste når der kommer afløsere på.
    Det "faste" hold der plejer og passer min svigermor og hendes lejlighed, gør det godt nok.
    Det har kostet kampe og klager inden de forstod, at vi er søn og svigerdatter og kun skal være det.
    At få en lift ind i hjemmet, og hvad deraf følger, må og skal kommunen selv rode med. Det er at betragte som et redskab på en arbejdsplads, og det er arbejdsgiverens ansvar at den kan bruges. Ikke de pårørendes.
    Der kom heller aldrig nogen regning, kommunen kom selv til at betale for at få fjernet gulvtæpper.
    Så Anita er helt galt på den.
    Pårørende kan forøvrigt heller ikke umyndiggøre nogen, det er noget rigtig vrøvl. Det er vel egentlig også godt, at pårørende ikke kan gøre så store indgreb i familieanliggender.
    Vi har pligt til at være interessevaretagende stedfortræder, det vil sige, vi har pligt til at klage, hvis vi har kendskab til ting og sager der ikke er i orden.
    Den pligt kræver hverken værgemål eller fuldmagt, men bare almindelig omsorgsfølelse og ansvarsfølelse.
    Det fik vi oplyst hos kommunens øverste ansvarlige for ældreområdet.
    Her henvendte vi os efter flere måneder, hvor hjemmehjælperne stressede os, på grund af, at de mente det havde konsekvenser for os, at svigermor ikke ville på plejehjem.
    Linette
Log in eller Registrér for at kommentere.