Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Udredning af knuder på halsen ?

Redigeret 31 januar, 2009, 09:21 i Kræft i hoved, mund og hals
Jeg har 2 knuder nu, det startet med en ved juletid, som jeg var ved læge med, aftale vi holdte den under obs. for at se om det bare var en hævet lymfeknude som ville forsvinde igen. Men siden er den blevet dobbelt så stor og øm og har fået en knude mere på et andet sted på halsen. det ømt på halsen hvor de sidder, så nu skal de udredes.

Så vil blive glad hvis nogen vil fortælle mig hvordan det forgår, for går ud fra der må være nogen undersøger man skal igennem for at se hvad det er for nogen knuder ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    hej.

    jeg har selv fået fjernet 2 knuder fra min hals fordi de irreterede.
    man for taget nogen røntgenbilleder om målt hvor store de er i omkreds.

    men man kan os sagens få dem fjernet uden at for dem undersøgt. det gjorde jeg ved min anden.
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg sidder i selv i disse dage og venter svar på en biopsi, (vævsprøve) af en knude i mundhulen.

    Forløbet var/ er meget hurtigt. jeg læste et eller andet sted at disse akutte undersøgelser skal foretages inden for 48 timer når de først har begyndt.
    Jeg var hos Øre,næse, hals spec. Torsdag, han ville have mig på sygehuset, fik til til fredag formiddag. Her kigger føler han/hun. Finder et akragat af en kikkert frem, som indføres via næsen og den skal ned i halsen for at se efter knuder der nede. Derefter en ct scanning af halsen strubehoved og lign. og til sidst en vævsprøve af knuden i munden. Han stiller så en masse spørgsmål om rygning, alkohol, spisevaner, og vægttab. Derfra videre til røngen af lunger, og til slut blodprøvetagning. De kalder dette for en cancerpakke.
    Detter er vist et meget normalt forløb, nærmest på samlebånd.
    så pøj pøj

    Hilsen Brumle
  • Indstillinger
    Jeg fik konstateret en knude på den ene stemmelæbe den 17/12, blev CT scannet 2 dage efter og opereret 30/12. Fik svar på biopsien den 7/1 og desværre havde det været kræft, men jeg var så heldig at jeg ikke skal have strålebehandling, men blot gå til regelmæssig kontrol.

    Selve operationen foregår under fuld narkose og er helt uden problemer for patienten. Bagefter skal man ikke tale så meget, men man kan sagtens spise alt.

    Jeg håber for dig at du på nuværende tidspunkt har fået undersøgt og behandlet dine knuder.
Log in eller Registrér for at kommentere.