Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Mærkede I også rystelserne?

Jordskælv i Danmark? - det lyder jo næsten som en joke, men den er god nok. Det kan ske og det skete tidligt i morges. Mærkede I det også? Jeg vågnede og troede, at det måske var naboerne der flyttede rundt på møblerne eller deres børn der hoppede rundt. Det var virkelig en mærkelig fornemmelse. Jeg er glad for, at bo i en del af verden, der ikke har voldsomme jordskælv - men det er også interessant at mærke at jorden er levende.

Venlige hilsener
Trunte

Kommentarer

  • Så vidt jeg er orienteret, er der faktisk jævnligt jordskælv i Kattegat, men ikke i den størrelsesorden, som i morges.
    Nej, jeg sov, og bor i øvrigt på Fyn.

    Jeg har i øvrigt også læst, at en medvirkende årsag til at danskere kaldes et lykkeligt folkefærd skyldes, at vi lever i et land, der ikke har naturkatastrofer, og jeg giver dig ret, det må da bestemt have en betydning for ens liv, hvis man lever et sted, hvor sådanne ting kan forekomme.
  • Hej Lotte,

    Tak for dit svar - ja, her i Danmark er vi heldige på mange punkter. Naturen er noget mere mild end andre steder, selv om det godt kan føles barskt, når vinterstorme raser. Jeg så lige et indslag i TV-avisen i går, hvor de viste hvor meget det ryster ved et 4,7 jordskælv - pludselig forstod jeg godt, hvorfor jeg vågnede... men mon ikke det kun var i centrum, det rystede så voldsomt?

    Jeg følte mig i øvrigt lidt træt og ved siden af mig selv i går - mon det kan have noget med jordskælvet at gøre? Har andre haft det på samme måde.

    Venlige hilsener
    Trunte
  • Hej Trunte og Lotte,

    Jeg mærkede også jordskælvet i går - meget pudsig oplevelse :-) Jeg mærkede dog ikke nogen forandringer ud over, at der pludselig var meget fokus på jordskælv, og der gik lidt sport i at have oplevet det. Det er næsten lidt synd for dem, der gik glip af det... En af mine gode venner sov fra det, og han påstår nu hårdnakket, at der ikke har været noget jordskælv - han siger, at det er det purre opspind ;-)

    Ser frem til fortsat god debat her på Netdoktor - fedt at der kommer nye med hele tiden :-)

    Kh
    B
  • Hej alle sammen
    Jeg mærkede skam også rystelserne! jeg vågnede der lidt i halv syv af at hele sengen rystede, og så vækkede jeg min mand sådan halvt i søvne fordi jeg troede, at det var ham der lå og vendte og drejede sig helt vildt for at få ham til at stoppe - men han sov og mærkede først noget, da jeg havde vækket ham! det var meget mærkeligt, for det var ligesom jævnt i hele sengen, at det rystede, det må have været vildt at stå nede på gaden eller være i et højhus og være lys-vågen, for jeg oplevede det jo halv-sovende... det er jo noget, man ikke oplever så tit!

    kh C
  • Jeg anede ikke, der havde været rystelser før jeg læste det her.
    Men jeg oplevede det i firserne, da vågnede jeg midt om natten. Hele sengen rystede og og væggen bagved mærkede jeg bevægede sig. Ja, så voldsomt, at jeg et øjeblik var nervøs for den ville styrte sammen.
    Næste dag hørte jeg i radioen, det havde været et jordskælv. De sagde det kunne mærkes i København, men jeg skal love for, jeg mærkede det i Holbæk også. Der blev senere sagt, at man også mærkede det andre steder i landet.
Log in eller Registrér for at kommentere.