Hjem Kvinder Overgangsalder

Følger alle disse symptomer med overgangsalderen?

Redigeret 15 august, 2009, 07:00 i Overgangsalder
Hej Jeg har i ca. 1-2 år været i opstart til overgangen, jeg er 45 år.....
Synes der sker alt for meget i min krop ligenu, og vil gerne høre fra jer lidt mere erfarne om i kender til til alt dette.
Jeg døjer med, tudeture- bekymringer-mareridt og opvågnen- svedeture og opvågnen( dog ikke hver nat men flere gange om ugen) ophidselse- lidt deperssion (har svært ved at tage mig sammen til at få lavet noget) rastløshed- er ikke træt når jeg går i seng, men kan godt føle mig træt i løbet af dagen- hjertebanken- rysten (indeni) hovedpine- nakkesmerter- pres/trykken i hovedet, stive muskler hvis jeg sidder for længe i samme stilling, og den bihulebetændelse jeg døjede meget med i mine unge år er nu kommet igen........
Er jeg for langt ude, eller er alt dette normalt, jeg har stadig mens. men de er svingede i styrke og kommer ofte med 3 ugers mellemrum.
«13

Kommentarer

  • Hej med dig.
    Da jeg læste dit indlæg var det som at læse om mig selv. Jeg har i snart to år haft smerter ved halebenet, men andre symptomer som nedsynkende fornemmelse i underlivet, tørre øjne, dårlig søvn om natten. Jeg kan vågne op med uro (rysten indeni. Og denne rysten, uro synes jeg er meget ubehagelig. Jeg løber meget og er også begyndt at få det når jeg løber. Flere gange om måneden har jeg det psykisk skidt(tudeture og bekymringer), altså ofte lidt nede. Jeg har fået lavet en masse undersøgelser men de viste kun at alt var normalt. Jeg skal påbegynde hos en fys. for bækkenbundsøvelser fordi det måske kan hjælpe på smerterne. Selv tror jeg på at det kan være overgangsalderen. Jeg har dog kun haft få svedeture. Jeg har lige fået fjernet min hormonspiral fordi jeg troede den var årsag til symptomerne, men ak, det er blevet værre efter den er taget ud.
    Jeg følger med dig, har det også generelt "træls" Hilsen KJS
  • Hej,

    Hvor er det rart at læse at vi er flere der har de samme symptomer på begyndede overgangsalder.Jeg kan nikke genkendende til rigtig mange af de symptomer I beskriver jeg var ved at blive helt bange for at jeg var ved at blive små skør da der bare sker så mange forskellige ting i kroppen. Den der uro I begge beskriver kender jeg også alt for godt det er ganske ubehageligt.
    Måske der er nogle der har gode forslag til hvordan man lindre disse ubehagligheder på naturlig vis, så det er til at leve med indtil man kommer vel ud på den anden side af overgangs alderen.
  • GammmeltDebatindlaeg spørger om alle følger de nævnte symptomer på overgangsalder. Et par stykker nævner tilbage, at det er lige præcis sådan de har det.
    Øhhh. Nej sådan har jeg det ikke. Jeg er 52 (ups 53 i morgen :-) ). Da 1/3 af alle kvinder ikke mærker noget til deres overgangsalder, har jeg besluttet, at jeg vil tilhøre denne gruppe. Jeg menstruerer stadig helt normalt, måske med lidt svagere styrke, dog har jeg de sidste 7-8 år døjet voldsomt med migræne, ind i mellem anfald, der har sendt mig på tælling i dagevis. Min daværende læge påstod hårdnakket, at det skyldes klimakterie, selv om jeg overhovedet ikke har andre gener, så det skulle jeg bare finde mig i. Fik nogle sindsygt dyre piller, og så var det det. For godt et år siden blev disse anfald så voldsomme, at det i stor grad gik ud over min øvrige livskvalitet, da jeg uden hensyn til cyclus i øvrigt røg ned med flaget både otte og ti gange hver måned.
    Jeg fik så kontakt med en akupunktør, der hurtigt kom frem til, at det her overhovedet ikke havde noget med klimakterie at gøre, men der i mod min lever og nyrerne. Jeg fik for mange år siden fjernet galdeblæren, og det mener hun bestemt har en betydning.
    Jeg har stadig noget let præmigræne, men ellers har
    jeg ingen symptomer på klimakterie.
    Man skal lige tænke sig lidt om, når lægen bare siger: Overgangsalder - lev med det.
    Dog - min mor påstod også, at hun overhovedet ikke havde problemer i sin overgangsalder; det kan være, men det havde alle vi andre omkring hende, så for en sikkerheds skyld har jeg spurgt min familie og omgangskreds. For nærværende vil de gerne være sammen med mig. :-) :-)
  • En ting er sikkert Lotte, man kan ikke bare beslutte sig for, at "sådan vil jeg ikke have det" - det gjorde jeg nemlig selv :))

    Jeg så positivt på fremtiden, også selvom jeg var i overgangsalderen, med uregelmæssige mens.

    Men ak og ve, da de stoppede begyndte hedeturene, og de kan altså næsten tage "livet af" hvem som helst, også de positive!

    Og ingen som IKKE har haft en hedetur, kan snakke med om det, det skal opleves!

    Jeg kører nu på 13. år :(
  • Hej Tulle,
    Jeg tror nu ikke, vi er uenige, for selvfølgelig kan man ikke bare beslutte omkring sit helbred og at man ikke vil have symptomer på f.eks. overgangsalder. :-)
    Men - jeg synes heller ikke man bare skal sige overgangsalder, hvis man får nogle symptomer, for det kan - som jeg jo har oplevet - betyde alt andet end overgangsalder, hvorfor man skal insistere på at få sådan noget ordenligt undersøgt, og jeg tror desværre mange kvinder går med forskellige ubehageligheder, der ikke bliver undersøgt og måske endda rimeligt nemt kan behandles, men bare siger "det må jeg finde mig i, for jeg er nok i overgangsalderen." Desværre er der også mange læger, der bare fejer en af, og ikke sørger for at gøre noget ved det.
    Det starter allerede i barndommen og fortsætter hele livet, at man luller sig ind i, at det nok hører denne periode til, at man opfører sig på en speciel måde, og der mener jeg, man sagtens kan tage nogle beslutninger, så andre mennesker kan holde ud at være sammen med en.
    Jeg har f.eks oplevet nogle ret gamle mennesker, der mener sig fuldt berettiget til at opføre sig udsøgt uforskammet, for nu er de gamle, så bør alle andre bare tage specielt hensyn og vise respekt.
    På samme måde kan små børn faktisk også lære at opføre sig ordenligt - det er ikke udelukkede fordi de er i "trodsalderen".
    Nå, det var lidt småsnak.....
  • Hej, er ny her. Har læst de indlæg vedr. overgangsalder. Vil gerne bidrage med min oplevelse af at møde overgangsalderen. Den har været på vej det sidste år. Men her tidligt på sommeren brød den ud i lys lue. Først stoppede min menses. Så begyndte mine hedeture og de blev bare være og være.Med dem fulgte søvnløse nætter. Vågnede 5-6 gange om natten pga. hedeture. Jeg var til sidst så træt, at jeg næsten ikke kunne passe mit arbejde Gik selvfølgelig til min læge som kunne konstatere at det var overgangsalderen. Min læge gjorde det klart for mig, at hun ikke kunne give mig noget der kunne hjælpe på overgangsalderen. "Det må du leve med".
    Jeg var heller ikke spor interesseret i at få hormoner. Jeg valgte at gå til en zoneterapeut/akupunktør og det er de bedste penge jeg nogensinde har brugt. Efter 8 behandlinger zoneterapi og 2 gange øreakupunktur er mine voldsomme hedeture stoppet helt og jeg får min normale søvn om natten. Med andre ord, så har jeg fået mit liv tilbage. Det kan anbefales.
  • Hold da op...
    Jeg som troede at jeg trykken i hovedet kunne være så meget mere, tænderne fejlier ikke noget, blodtrykket er fint. Næste projekt var/er øre lægen.
    I forvejen er jeg sygemeldt og sidst fyret, pga en frosset skulder og deraf dårligere ryg da man jo bliver noget inaktiv med sådan en skulder.
    Hedeturene havde jeg over 3 mdr for 1 ½ år siden, de er kommet tilbage igen for snart 1 år siden, og de er VOLDSOMME.
    Sidste år syntes jeg at Tofupill hjalp, men her i anden omgang hjælper den ikke.
    Chello skulle være det ultimative produkt, men det varede kun et par dage så kom de voldsomme hedeture tilbage.
    Jeg har nu indkøbt Salvie dråber, dem tager jeg ca 3 x dagligt i et glas vand.
    Det hjælper lidt. Men jeg bliver stadig meget dårlig med uro i kroppen og turbopuls inden hver hedeetur.
    Jeg må tage sovepiller hver nat for at sove en rimelig søvn. Dvs. jeg vågner kun 3-5 gange i stedet for at vågne konstant.
    Men hver nat er sengetøjet sjaskvådt.
    Jeg bader 2-3 gange daglig for at holde det ud har aldrig lugtet af sved før men det gør jeg faktisk nu.
    Kort sagt vandet står ud af kroppen på mig.
    Min hårvækst som var ærgerlig før er bare øget 3 gange.
    Humør, depresion etc. følger er der mange af.
    Kan ikke huske hvornår jeg sidst havde menstruation, men da den kom havde jeg da en peiode der var "normal"
    Men det er da nok min. 6 mdr siden.
    Zoneterapeut hjælper mig ikke men jeg har hørt om akkupunktur, og vil da prøve det, for det lyder som om at det hjælper. Lad mig høre fra jer der har erfaring med andre metoder, hormon behnadling er yt for mig.
  • Ja, jeg har jo haft god virkning af akupunktur - nu ikke for overgangsalder, da jeg som nævnt i mit indlæg ikke har problemer dermed, men netop har haft voldomme migræneanfald, som af min læge blev betragtet som symptomer på overgangsalder.
    Jeg har en ledsygdom og for den har jeg virkelig været "rundt i junglen" både indenfor det etablerede og indenfor det alternative.
    Inden for begge kategorier er der noget, der er helt fantastisk for den ene og fuldstændig uden virkning for den anden.
    Jeg vil bestemt anbefale akupunktur, og så må vi håbe, at det også vil være godt for dig, men min erfaring er, at man udelukkende skal prøve en ting ad gangen.
    Mht. akupunktur er det vigtigt at huske at få fortalt "hele billedet" - også hvis man døjer med et eller andet, som man ikke kan se vedrører det aktuelle emne.
    Akupunktur går ud på at behandle hele kroppen.
  • Jeg kan se at min forrige indlæg var den 16 nov.
    Den 18. nov kom jeg til en kinesisk læge eksamineret akkupunktør.
    Jeg havde haft det så svært de foregående uger som man kan læse. Sov ikke meget om natten trods en sovepille, sved og hjerte dundren natten lang, dårlig og trykken i hovedet.

    STATUS den 22. nov 4 døgn + 7 timer senere efter 1 x akku. og kinesisk urtemedicin sover jeg på 3. døgn nærmest hele natten (dog stadig på sovepille)

    Hendes vurdering var at mine organer som følge af svær mangel på østrogen er skyld i at især lever og nyrer er i ubalance, det passer de voldsomme mave smerter jeg havde til sidst. De er simpelthen dehydreret pga sved og deraf mange på væske.
    Allerede under akkupunktur havde jeg en enorm trang til at græde, og mine tarme begyndte også at larme voldsomt, og så behøver jeg ikke at fortælle mere om hvordan det så går med den ende af kroppen nu :?)

    Jeg er ikke mere dødtræt, livskvalitet er ganske simpel blev 70% forbedret på få døgn.
    Hendes mål for mig den første uge var at jeg ikke skulle vågne så meget om natten pga sved, og det holder 100% til d.d.
    Mine konstante hedeture og voldsomme ubehag er reduceret til nærmest ingenting til sammenligning.
    se mere om Fru Can på www.yatego.com
  • Hejsa
    Det kan godt være, at mit indlæg er lidt udenfor emnet - jeg prøver alligevel.
    Jeg er 60 år og har taget hormontilskud {ØSTRADIOL 2 MG} siden jeg var ca. 40 år. Den eneste gene, jeg har af hormonerne er, at jeg med lange mellemrum {ca. 4 mdr.} får meget kraftig blødning - store klumper, men ingen smerter. Er der andre, der kender til fænomenet? Jeg tager 2 piller hver dag.
    Hilsen Mica
Log in eller Registrér for at kommentere.