Hjem Muskler, led og knogler Diskusprolaps

så skal jeg opereres

Redigeret 8 september, 2009, 16:53 i Diskusprolaps
selv om det ikke var meningen men da jeg har fået snorren i højer ben også og min venster for er lam mener de nu jeg skal opereres !
puha ja glæder mig ikke !!! men hvad kan jeg forvente ? har man mange smerter efter operation ???
hvormeget kan man selv lave ??
jeg skal have fundet rengørings hjælp, hjælp til tøjvask da jeg skal bære det fra 2 sal af små stejle trapper ! og indkøb ?????

kunne i holde til trapper med det samme efter ??
skal opereres på privat hospital i herning og kommer hjem allerede om aftenen eller næste dag!!
«1345678

Kommentarer

  • Hej Christina,

    "Tillykke" med operationen, hvis man ellers kan sige det.

    Jeg kan bare huske, at efter at have gået med diskusprolaps, så følte jeg det som en befrielse, for "helbredelsen" var inden for rækkevidde.

    Nu kan jeg kun tale for mig selv - men jeg synes ikke operationen var slem. Når man vågner, gør det selvfølgelig en del ondt i ryggen - men benene var bedre. Det er sikkert forskelligt fra person til person, men jeg troede så, at man ikke længere havde nervesmerter ned i benene, men det havde jeg. Det kan godt tage sin tid, før de forsvinder, for nerven skal lige opdage, at der ikke længere er tryk. Der er dog en umiddelbar lettelse i smerterne lige efter operationen. Det gør dog noget ondt, de første par dage, at bevæge sig rundt - men jeg regner med, at du vil blive smertedækket ordentligt

    Det er temmelig hurtigt, du kommer hjem - inden jeg blev udskrevet (var indlagt 3 dage), kom jeg ud at gå på trapper med en fysioterapeut. Du skal nok ikke spurte op og ned af trapper de første par dage:), men det kommer hurtigt. Nu bor du på 2. sal, der er lidt længere, end hos mig, som allerhøjst skulle i kælderen

    Jeg blev opereret akut pga. lammelser, og det er aftaget, men aldrig forsvundet helt (nu 3 år efter), og jeg er stadig følelelsesløs - så det er heller ikke forsvundet - men hos nogen gør det. Det kommer nok an på for-historien (størrelsen af prolapsen, hvor progressiv har lammelsen været osv.)

    Jeg undgik at bære tunge ting, bøje ryggen formeget (i hvertilfælde indtil jeg fik stingene fjernet).

    Skal du opereres med kikkert? eller alm.? Jeg blev opereret alm. (åben kiurgi), så jeg har et 8 cm langt ar, som dog i dag er en fin smal hvid streg.

    Det er godt, du får hjælp. De første dage, var jeg meget træt, og en simpel ting, som at tage støvler på, kneb det med. Men 2 uger efter, var jeg temmelig selvhjulpen i alt (det man må).

    Ovenstående forløb er under forudsætning af vi alle er forskellige, og reagere forskelligt, og hvis der ikke støder komplikationer til.

    Hvornår skal du opereres ?

    Mange gange held og lykke

    :)

    Anita
  • hej ! jeg skal opereres onsdag kl 17 ! skla på privat hospital og kunne forstå at de lavet en lidt andreledes op. end på det offenlige skulle være beder men hvad ved jeg ;-) men skulle op og gå så snart jeg er vågen nok til det og hjem næste morgen ! jeg er også lam i foden venster og er begyndt at få smerter i hjøer så derfor skal det gå stærkt og fik jo først besked om det i fredags !!
    er faktisk mest bange for nakosen det er ikke så rart
  • Hej Christina,

    Det lyder som om, du skal opereres med kikkert. Det er rigtig godt :). Der er langt færre "skader" på muskler osv. Du får kun et lille ar - så der må også være mere bevægelighed bagefter.

    Jeg undrer mig lidt over, at du har gået rundt med lammelelser. Jeg havde mine kun i ca. 1 døgn, så skulle jeg opereres akut. (Fik det at vide ca. 6 timer før).

    Nej, narkosen er ikke altid så rar - specielt ikke hvis man hører til dem, som kaster op. Tilgengæld, hvis man er bage for at være i narkose, så skal man huske på at det er et af de steder, det er sikrest at opholde sig (Min mands eks-kone er narkose-sygeplejerske) - og det har hun altid sagt til mig - det gjorde at jeg var lidt mindre nervøs.

    Du må have rigtig mange gange held og lykke med op

    :)

    Anita
  • hej jeg har ringet og spurgt og det er ikke kiggert op. men de mener det er normalt at jeg er frisk nok til at komme hjem igen dagen efter ;-) puha jeg syntes onsdag nærmer sig hurtigt :-/
    men det skal jo bare overståes !
    tror at jeg har gået med den lammelse i 11 måneder men neologerne mener heller ikke at op. vil hjælpe for de mener at nerverne er ødelagte ! men kirugerne siger der er håb så det må man jo holde sig til !!
    hvad er din arbejds situation ?? jeg er så forviret for ved ikke hvad jeg skal arbejdsmæssigt og mine sygedagpenge ophører 1/1 :-(
  • Hej Christina,

    OK - det er dog hurtigt, du kommer hjem (synes jeg), - har du nogen, som kan være hos dig en dags tid? Det kan også godt være, du ikke har brug for det, man opererer jo også ambulant - men jeg synes, det var rart med de 3 dage med ro.

    Hvordan føler du dine lammelser? Dengang jeg var helt lam, var foden "låst" i en skæv position, så jeg ikke kunne gå på den, så jeg gik med krykker. I dag kan jeg ikke gå på hæle eller strække foden helt ud. Jeg blev opereret så akut fordi lammelserne udviklede sig fra alm. muskelsvækkelse til svære lammelser i løbet af et halvt døgn, og de tiltog time for time.

    Min arbejdssituation er den, at jeg gennem 3 år har været deltids- og fuldtids-sygemeldt i lange perioder, indtil jeg fik stillet stolen for døren - så nu går jeg på arbejde, selv med svære smerter. Jeg har i dag været på Rigshospitalet i anden forbindelse (har anden kronisk sygdom), men de vil sætte tiltag i gang vedr. ryggen - bla. skal jeg snakke med en socialrådgiver omkring det videre arbejdsforløb. Jeg var blevet lovet evt. flex-job, indtil en ny chef kom - men nu prøver jeg i første omgang at snakke med rådgiveren, og min tillidsmand.

    Har du kontakt med kommunen? Jeg kender ikke reglerne - går man på kontanthjælp bagefter?

    Alt efter dit helbred, må de hjælpe dig efter operationen. Hvor meget kan du klare? Fuld-stilling, flex-job eller andet.

    Held og lykke i morgen - det skal nok gå godt.

    Pøj,pøj

    Anita
  • hej ja jeg håber det bilver beder så jeg kan holde til at arbejde bare 4 timer pt kan jeg ikke holde til det da det ikke er nemt når det går ondt at sidde og stå !
    min lammelse er i foden hen over forryggen og i tæreen kan jeg ikke mærke noget og heller ikke bevæge dem :-)
    puha jeg er ved at være nervøs for imorgen men tænker også at om 24 tiler er jeg vågen igen og det hele er overstået :-)
  • Hej Christina,

    Selvfølgelig skal du have det bedre - så operationen er nok vejen frem. 1 år er også længe og gå, sådan som du har det.

    Held og lykke igen, og vend gerne tilbage, når du er nogenlunde ovenpå igen. Hvis du er i tvivl om noget, så bare spørg.

    Anita
  • hej anita så er det overstået blev lagt i nakose igår kl 18 og var vågen igen kl 19 og udskervet i morges kl 10 var allerede oppe at gå kl 20 igår det går fint er noget øm og træt og kan stadig ikke bevæge tærene men håber det kommer
  • hej christina

    Dejligt at høre at det gik godt,pøj pøj videre.

    Heidi K
  • Hej Christina.
    Jeg blev også opereret på privat hospital , og der kom allerede en fysio en halv time efter jeg vågnet og forklaret mig øvelser jeg skulle gå igang med efter en uge. Det gjorde jeg så med det resultat at jeg fik et kæmpe tilbagefald hvor jeg lagde næsten konstant en uge efter i sengen , så vil bare lige advare mod at gå for hurtig igang med fysio øvelser.

    Det bedste er at gå stille og rolig rundt i et par uger samtidig og når du ligger i sengen , laver den øvelse med trække navlen ind , som ikke belaster noget.

    Det var bare lige min oplevelse - det er ikke sikkert at det er det samme med dig - men lyt til
    kroppen er altid godt.

    Held og lykke ;-)

    Limbo
Log in eller Registrér for at kommentere.