Hjem Sport, motion og ernæring Sund kost

Mad & Motion

Redigeret 30 august, 2016, 18:16 i Sund kost
Hvis jeg spiser en stor potion aftensmad, hvor længe skal jeg så helst vente før jeg dyrker motion jeg bliver forpustet af? For jeg har hørt at det er en dårligt idé at spise lige før motion, da blodtilførslen til fordøjelsessystemet forøges når man spiser, og sænkes til musklerne.

Kommentarer

  • Hej

    Hvis du spiser et tungt måltid kort tid før din træning, kan du evt. opleve ubehag ved det. Men det er normalt også det hele.
    Almindeligvis anbefales det, at man spiser 2-3 timer før træning.

    Det er gammel overtro, at fordøjelsen kræver så stor mængde blod, at kroppen bliver påvirket af det.
    Myten om at man ikke må bade en time efter et måltid, holder derfor heller ikke.
  • Hej i to! :-)

    Jeg har det faktisk sådan, at jeg bliver kold og træt omkring en halv times tid efter, jeg har spist et hovedmåltid, og hvor jeg har lyst til at tage en lur eller et tæppe omkring mig. For mig er det altså sådan, at jeg føler at blodet forsvinder fra de ydre dele og ind til centrum for at fordøje.

    Nogle gange har jeg også fået sidestik, hvis jeg har dyrket motion for tæt på at have spist et måltid - så for mit vedkommende kan jeg altså godt genkende teorien om, at man helst skal vente 1-2 timer efter et måltid, før man laver sport.

    Men sådan er vores kroppe måske bare bygget forskelligt?

    hav en god dag!

    kh C
  • Til eva 1967.
    Jeg synes du skulle tage en veninde med ned og bade , men inden da spiser du hvad der svare til en god aftensmad (ikke et æbel eller en let salat ) men rigtig varmt mad evt stegt flæsk med persillesovs og katofler , så springer du bare ud i bølgene og svømme rundt, bare ikke forlangt ud , jeg kan love dig for du bliver forpustet , har selv prøvet med et par venner , vi havde virkelig problemer med at komme ind igen , såå det er ikke bare et gamelt ordsprog eller en myte kan jeg godt love dig , det er faktisk livsfarlig at bade efter man har spist , det er iværtfald ikke noget jeg vil anbefale nogen at gøre.

    Prøv at spris en hæftig aftensmad med kød og katofler og sovs og grønsager , når du/i så har vasket op lægge du dig ind på sofaen , jeg garanter dig du falder i søvn og hvorfor hmmm , din krop (maven)skal nu til at fordøje din aftensmad og det tærre alså på din energi derfor bliver nogen alså trætte 20min på fifaen gør alså underværker skal jeg hilse at sige ,Eva husk på at vores kropper reagere ikke ens. mvh Palle
  • Redigeret 31 december, 2018, 23:27
    Vil anbefale noget sund mad samtidig, når vi nu er inde på emmenet.

    Tjek forskellige hjemmesider som feks.

    beyblade
    dk-kogebogen.dk
    og andre :)
Log in eller Registrér for at kommentere.