Hjem Hjerne og nervesystem Parkinsons sygdom

Om Parkinson og mangel på D-vitamin.

Redigeret 18 oktober, 2008, 10:35 i Parkinsons sygdom
Om Parkinson og mangel på D-vitamin.

Ny forskning synes at vise, at mange parkinsonpatienter mangler D-vitamin, og forskere foreslår udvidet forskning i emnet.
D-vitamin dannes i kroppen, når vi er ude i solen, hvorfor niveauet selvfølgelig vil variere afhængig af, hvor på jordkloden man befinder sig.
Ens evne til at danne D-vitamin aftager med alderen.

D-vitamin spiller en rolle for knoglerne, men nylig forskning har også vist, at det har en indflydelser på hudens evne til at modstå bakterier, på reguleringen af blod tryk og insulin-niveauer samt nervesystemets funktion.
Den Sorte Substans i hjernen har et højt niveau af D-vitamin receptorer, hvilket tyder på, at D-vitamin kan være vigtigt for den normale funktion af cellerne i den Sorte Substans, fortæller en forsker.

Dit D-vitamin niveau kan testes hos din praktiserende læge.

Der kan læses mere her:
http://www.eurekalert.org/pub_releases/ ... 101008.php
www.vitalraadet.dk brug søgefunktionen og søg på D-vitamin
http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/200 ... /index.xml

Med venlig hilsen

Kommentarer

  • Jeg er ny bruger her på netdoktor.dk, og har med interesse læst dine oplysende indlæg, TAK.
    Jeg har selv sclerose, også en neurologisk sygdom, måske endog meget i familie med parkinsons.
    Jeg sætter mig også ind i nyt på nettet, relateret mit handikap, -og afprøver det ene efter det andet. .....Efter et stykke tid må kroppen ha' noget nyt, for ellers sker ingen følelig fremgang.
    Jeg er p.t. gået over til alm. medicin og har fundet frem til gabapentin og laxoberal, som en god løsning til at få større ro i kroppen. -Håber således samtidig, at jeg kan hjælpe krop og sjæl med god næring, væske og afslapning.
    Relateret info:... Av min tarm - Helsingør Hospital
  • williamsewilliamse
    Redigeret 20 september, 2020, 14:30

    D-vitamin - weightworld.dk Jeg modtog min bestilling til tiden og pillerne virker rigtig godt.

Log in eller Registrér for at kommentere.