Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Overtager ansvaret

Venstres sundhedordfører om den elektroniske journal: Der kan være oplysninger, som kan være meget vanskelige at håndtere for den enkelte.
Derfor tøver hun med at indføre adgangen til patientens egen netjournal.



Det kan gerne være , men skal vi have andre til at afgøre det, som om vi var umyndige børn.
Det må vi vel selv tage ansvar for.
Jeg troede de tider var forbi, hvor flere andre havde kendskab til ting , som man ikke selv måtte
vide noget om. Ting, som omhandler en selv.
Men det trives åbenbart i bedste velgående.

Jeg husker , jeg følte mig som idiot, for mange år siden, da jeg lå på sygehuset. Jeg måtte, som den det handlede om, ikke vide det de andre vidste.


Jeg skulle opgive min mands stilling, men ikke min egen. Det nægtede jeg. Jeg kunne ikke se, hvad det kom sygehuset ved. Men om ikke der blev skrevet en opdigtet titel. Hvor havde hun den fra. Sladder, selvfølgelig, men bare var det forkert.
Man tror det er løgn.

Kommentarer

  • Så vidt jeg ved, så har man ret til at læse sin egen journal. Måske er der begrænsninger f.eks. ved psykiske sygdomme, men jeg er ikke sikker? Er der nogen, der har erfaring med dette?

    Under alle omstændigheder virker det meget mærkeligt, at du skulle opgive din mands stilling? Det var jo dig det drejede sig om - ikke alle mulige andre.
  • Hej Ida

    Nu skal du huske på vi skal mange år tilbage i tiden. Dengang var forholdene sådan. Det var totalt vanvittigt, det med min mands stilling. Jeg var sikkert en slags rødstrømpe, for jeg ville ikke bøje mig.
    Jeg husker en artikel i ekstrabladet, der netop gjorde opmærksom på at folk ikke fik at vide, hvad der blev skrevet om dem. Det kom frem, fordi en dame, da lægen forlod lokalet et øjeblik, kiggede i sin journal og der læste en ikke særlig pæn bemærkning om hende. Hun henvendte sig til ekstrabladet.

    Jeg husker også en dame, som fik et regulært møgfald af afdelingssygeplejersken, fordi hun havde fået tilladelse til en abort.

    Jeg husker endnu damens chokerede udtryk. Ja, tilmed husker jeg hendes navn og sygeplejerskens navn.

    Så mange ting er blevet meget bedre.
    Derfor havde jeg ikke regnet med den udtalelse om den elektroniske journal. Jeg aner ikke engang hvad det vil sige, men jeg ville gerne vide det. Hvad skrives der om mig, f.eks. Jeg finder det meget mærkeligt ikke at vide, hvad andre kan læse om mig, som jeg ikke selv ved noget om.
Log in eller Registrér for at kommentere.