Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

diskusprolaps ;-(

Redigeret 9 oktober, 2008, 10:18 i Diskusprolaps
Jeg ville ønske at der var flere der gad skrive, Og tak til jer som har gjort det.

Jeg har lige fået tildelt førtidspension, og ved ikke helt endnu, om det er noget jeg er glad for, jeg føler mig nu ikke så gammel.Eegentlig er jeg kun glad over, at jeg ikke længere bliver udsat for flere af kommunens arb. prøvninger.

Jeg har været syg nu i ca.4 år, først var det knæet,som stadig i dag gir mig problemer, Så fik jeg en kanal op i hånden og ved samme lejlighed skule der fjernes en knude. det gik der betændelse i, plus de fik fejl op .så nu venter jeg igen på en ny op. Og oven i det har jeg i over 6 mdr. nu haft meget ondt i lænden, jeg blev sendt til fys og gik der 2-3 gange om ugen i ca. 2 mdr. til varme behandling, det hjalp ikke noget. min læge gav mig 2 blokader over et par gange, det hjalp heller ikke noget. Så kom jeg til en kiroprakter, og der kom jeg 3-4 gange om ugen, alt efter hvor ondt jeg havde. Der fik jeg besked på at jeg skal lægge med frostne ærter på lænden i ca. 10 min. hver time, det hjalp heller ikke. Der blev aldrig taget billed af ryggen,trods jeg flere gange spurgte om det måske kunne vise noget, men det ville han ikke, han mente at mine knogler havde sat sig fast, og det skulle bare løsnes op, så han kæmpede for sagen må jeg nok sige, når han var færdig med at vride i min ryg, kunne jeg knapt gå ned til bilen, og når jeg endelig nåede den, kunne jeg dårligt komme ind i den, ej heller køre hjem.

Det er nu ca. 3 mdr. siden jeg stoppede med det, for jeg fik mere ondt end godt.

Nu har jeg fået en mr. skanning og nu har jeg så fået avide at jeg har forrandringer i bruskskiverne på det nederste lændestykke, og en lille diskusprolaps, som sidder lavt ( hvad det så end betyder )? Og det var ikke noget der skulle skæres i for det var ikke så stort

Jeg ville ønske at der kunne gøres noget, så jeg ikke har så ondt mere,nu kan jeg ikke holde ud at stå i kø når jeg handler, har tit bare gået uden vare på grund af smerter, og jeg har svært ved at komme ud af sengen om morgnen.Der er flere ting jeg ikke kan mere pga. smerter.;-(

når jeg så læser om jer der er blevet gjort stive pga.dette djævelskab er jeg nu blevet i tvivl om jeg skal lade mig skære i ???

Jeg er lidt nervøs for hvad der så skal til, venter brev inden denne uge er omme fra køge syghus, ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej Kaethe
    Stakkels dig, du har det vist ikke godt for tiden.
    Når jeg læser din historie kan jeg genkende det hele fra mig selv. Fra fysioterapi uden effekt over kiropraktik som gør det værre til øvelser man ikke kan holde ud at lave osv.
    Det med at stå i kø og være nødt til at gå uden varer, fordi køen er for lang og man ikke kan holde det ud. Og bil..... fuldstændig umuligt.
    Jeg har et års jubilæum i disse dage for mine genvordigheder, er blevet MR scannet to gange, og diagnosen er den samme som din. Ingen operation....det skal bare gå væk af sig selv...
    Ud over smerterne og det at ens liv forsvinder, og kun handler om smerter, så synes jeg, at skepsis fra omgivelserne, og i særdeleshed fra dem som skulle forstille at hjælpe, har været det værste. Ikke at blive troet/forstået... det er slemt. Min reumatolog tillod sig at sige, at det var mellem ørerne den var gal og ikke i ryggen, for det billederne viste var slet ikke slemt nok til at jeg havde så ondt....!
    Jeg har været på rygskole sommeren over, det har været godt. Smerterne er ikke forsvundet, men jeg har lært, at det ikke er farligt at bevæge sig, jeg har lært øvelser som jeg forstår, jeg går stavgang på de gode dage, og ikke mindst var det skønt med et forum, hvor man blev anerkendt, og havde nøjagtig så ondt som man gav udtryk for.
    Hvis det er det der hvor du bor, så bed om at komme på sådan et forløb, det er godt.
    For tiden er jeg netop begyndt på Keltican, inspireret af siden her, jeg er på min 3. dag, så jeg er spændt på, om det viser sig nogen effekt.
    Jeg går stadig til fys. da jeg synes det er rart. Jeg har fundet een, som er sød, og gør noget rart hver gang.
    Mht. stivgørende operation kan jeg ikke råde dig.... hvis jeg havde penge ville jeg fluks rejse til Alpha klinik i Tyskland og blive opereret der, men desværre, det har jeg ikke.
    De bedste hilsner fra Anette
  • Indstillinger
    Hej Anette

    Jeg kan forstå at du har 1 års jubilæum i disse dage, ved ikke om jeg skal ønske dig tillykke ;-) det er jo egentlig ikke lige det man har lyst til at ha jubilæum i.

    Jeg kan så sige at jeg er på 4 år, det startede med en knæ skade, så var og er det stadig hånden, og nu ryggen.

    Jeg har ikke helt vænnet mig til alt det sygedom endnu ser ikke ligefrem ud som om det er noget der stopper lige med det samme.

    Den eneste tryst jeg har lige nu, er at jeg ikke længere bliver sendt i arb. prøvning mere. Jeg har fået førtidspension.Men den tar ikke smerterne fra mig :-)


    mvh Kæthe
  • Indstillinger
    Hej Kaethe,

    Ja - det er en frustrende situation at stå i. Man vil ikke operere,men på den anden side, hjælper fysioterapi og andet ikke. Det er som om, man er i en grå-zone. Humøret svinger i takt med smerterne (mit gør, i hvertilfælde)

    Det er svært at vide, om du skal lade dig operere eller ej. Normalt opererer man ikke små diskus-
    prolapser, og oftest opererer man kun, hvis der er ben-smerter - men på den anden side, kan det måske være det eneste, der hjælper. De opvejer også mod resultatet, da man vil danne arvæv - og nogle danner meget. Så har man et større problem, da man så ikke kan fjerne smerterne med ny operation.

    Da jeg var indlagt (Er selv opereret akut pga. stor prolaps med lammelser til følge) var jeg første gang indlagt med en pige, hvor man ikke kunne finde årsagen. Hun blev udskrevet med ordene "vi kan ikke gøre noget for dig". Da jeg så blev overført til operation, var der en anden pige indlagt, hvor man heller ikke kunne se noget, men man ville forsøge at give nerverne mere plads. Meget afhænger også at de læger, man tilfældig kommer i kontakt med. Alle
    har deres personlige holdning.

    Jeg er på 4. år med problemerne. Har også prøvet alt. Fysioterapeuter/ryg-skole osv. Sidste scanning viste 2 prolapser og en protusion på de 3 nederste led, som er degenerede. De har alle desværre nervetryk, så jeg har ondt mange steder fra hoften og nedefter i begge ben. Venstre fod er stortset følsesløs over det hele.

    Selvom det er en lille prolaps, du har, så kan den give mange smerter (som du har). Jeg har også store
    problemer med at stå, sidde for længe - og
    mange ting er jeg holdt op med at gøre. En irriterende ting, er også, at alt skal planlægges.
    Hvis jeg gør det (eks. tager til fest), så ved jeg,
    at dagen efter skal jeg ikke have noget på program-
    met. Det er hæmmende for at kunne være spontan - så det savner jeg meget.

    Smerte niveau og diagnose hænger ikke altid sammen - så det er godt, du skal på Køge sygehus, og jeg X'er fingre, for de kan hjælpe dig.

    Såfremt du vælger/lægerne anbefaler operation, så er Køge ikke det værste sted, da de opererer med kikkert, som er meget mere skånsomt end åben kiurgi. Det giver mindre arvæv og færre skader, da de ikke skal skære så meget.

    I Tyskland er de længere fremme, end herhjemme. Alpha-klinik i München og Beta-klinik i Bonn. På Beta-klinikken kan de behandle nervesmerter med et kortison-lignende stof, som de sprøjter direkte ind i nerven. Folk, som har været indstillet til førtids-
    pension herhjemme, er blevet enten smertefrie/ eller har fået meget mindre smerter, så de kan komme tilbage på arbejdsmarkedet.

    Disse behandlinger koster mange penge. Jeg fik et tilbud på ca 70.000 fra Alpha-klinik og en behandling på Beta-klinikken koster ca. 10.000 (Det er ikke samme behandling - da de på sidst nævnte hovedsageligt behandler skadet nerver).

    Det er ærgeligt, man nogen gange, selv skal betale for at blive rask - sådan burde det ikke være. Ikke alle har pengene - og hvad så er alternativet:
    At leve med kroniske smerter. Det må da i længden koste samfundet flere penge.

    Pøj, pøj herfra - og held og lykke på Køge sygehus.

    Anita

    PS: Undskyld de mærkelige linieskift - de kommer af cut og paste - de ser rigtige ud i editoren, men når man så sender, ser det anderledes ud :)
  • Indstillinger
    Hej Anitta

    Tak for dit svar.

    Jeg har det på samme måde, hvis jeg ved at jeg skal til noget i morgen, skal jeg nermest lægge i sengen, dagen før, og så er det aligevel ikke sikkert at jeg kan klare det.Er stoppet med at tage på familie besøg, jeg er jo ikke sammen med dem aligevel, for der er ca. 1½ times kørsel, og efter sådan en tur er jeg nød til at lægge mig. og så er vi jo ikke sammen. Så nu bliver jeg bare hjemme.

    jeg oplevede i dag at det var svært at køre bil, skulle hente min datter fra skole, hun havde fri kl 12 og der kører skolebussen ikke, der er nu ikke mere end 4 km her fra, men der skulle også handles ind. Mens jeg prøvede at handle fik jeg det så dårligt, begyndte at ryste over hele kroppen, selv mine ben rystede, og jeg fik det som om jeg skulle besvime, måtte gå fra butikken uden varer igen,det værste var at jeg dårligt kunne flytte foden fra koblingen, så jeg satte den i 2 gir og kørte med 20 km i timen hele vejen hjem, har fået det lidt bedre nu efter at jeg lagde mig lidt. men det var ikke en rar oplevelse.

    Det er også begyndt at gøre mere ondt i ryggen, som en syl der stikker op i rygsøglen med jævne mellemrum, det får mig til at side og spjætte.

    Egentlig ville jeg ønske at de skar i mig og fik fjernet mine smerter i ryggen.

    Jeg venter også på at blive op i min hånd, har fået lagt et silikone rør ind, som nu skal ud igen det virker ikke som det skal, og det giver mig også mange smerter.

    Mvh Kæthe
Log in eller Registrér for at kommentere.