Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Astma forsvundet

Redigeret 19 juni, 2009, 04:41 i Astma
Min søn fik konstateret anstrengelsesastma da han var 15. Det var tilfældigt og kun fordi vi kender astma i familien, at vi overhovedet fik mistanke om det. Som 9-årig havde han fået konstateret høfeber og bl.a. støvallergi, men blev så vidt jeg husker ikke checket for astma. Hans høfeber forsvandt næsten 100% da han fik astmamedicin.

Da han fik konstateret astma kom han hurtigt på Seretide 500 mg. Lægen syntes at det var for meget binyrebarkhormon til en knægt i voksealderen, og han blev derfor sat ned til 250 mg og lå så lidt lavere i peak, men det var acceptabelt.

Ifm problemerne med Seretide for et par år siden, forlangte jeg at han kom over på ikke-kombinationsmedicin og det gik lægen modstridende med til. Han lå stadig acceptabelt i peak.

Han er 19 år nu og har separat soveværelse. Hans dyner osv bliver vasket (nogenlunde) efter foreskrifterne for støvallergikere. I løbet af det sidste års tid, er hans peaktal pludselig blevet meget flottere. For ½ år siden blev han så sat ned til ½ dosis (et sug om dagen)som eksperiment - og han ligger flottere i peak end nogensinde før. Der er overhovedet ingen udsving i tallene længere - heller ikke når han er forkølet eller har høfeber. Men, hans høfeber er blevet værre...

Jeg vil spørge om astma kan forsvinde i den alder? Eller er den måske mere "skjult" og viser sig som høfeber?

Tak for hjælpen!

Kommentarer

  • Indstillinger
    Så har vi været ved lægen, efter at ungersvenden ikke havde taget noget som helst medicin i 3 uger - da blev jeg så alligevel bekymret. Hans peakflow er faldet 10% siden han blev målt, hvor han tog 2 x dgl. Pulmicort 200 mg.
    Så han oplever at hans astma er forsvundet, men det er den ikke. Og jeg er bare glad for, at vi kom afsted inden det begyndte at give symptomer. Han er nu sat på 2 x dgl. igen i 3 uger og derefter 1 x dgl, da det i en periode har været ok. Og så skal han checkes igen engang i vinter.

    Det er ikke alm. kendt, at astmamedicin virker på høfeber, men efter lægens mening er det ikke helt utænkeligt, at noget af Pulmicort'en ryger op i næsen. Det bliver spændende at se om hans høfebersymptomer aftager, nu hvor han er tilbage på fuld medicin.

    I vores familie blev vi lidt klogere - måske kan nogle andre bruge dette noget: Stol ikke nødvendigvis på, at du mærke om din astma er velbehandlet.

    Hilsen
    Pia
  • Indstillinger
    Hej Pia
    Jeg kan da fortælle dig, at jeg fik astma som voksen, og var hårdt angrebet i 3-4 år.
    Jeg gik altid med en Ventolinespray i min taske.

    Men min astma forsvandt, da jeg fik et nyt arbejde, hvor der ikke var støv og skimmelsvampe - og det er 20 år siden jeg har haft astma, og bruger ingen medicin.
  • Indstillinger
    Hej Pia

    Man kan godt vokse sig fra astma og allergi. men vær på vagt, for hvis man bliver udsat i ekstrem grad for allergener dvs røg, støv, pollen, skimmelsvamp og så videre kan det komme igen. Min kæreste har ikke mærket noget til sin astma i 5 år, men så skulle kan rydde op og gøre rent i sin lejlighed og det var der ikke gjort i et år, begyndte han at hoste vildt.
    Nyd det så længe det varer.

    Hilsen Karen
Log in eller Registrér for at kommentere.