Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Penge og økonomi

Et stort emne, ved nærmere eftertanke .....

Vi havde besøg i eftermiddags og kom til at tale om forældrekøb af hus, som så udlejes videre til børn.

Der var stor uenighed om love og regler, kunn jeg forstå, men måske er der nogen blandt læserne, der ved' noget konkret om det?

Mvh Laura.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Noget der kan gøre mig vred er, at det absolut ikke betaler sig at være ærlig, men det har det måske aldrig kunnet, når det kommer til stykket.....

    Betale sig .... jeg tænker økonomi.

    Under det før-omtalte besøg, blev jeg klar over en model der bruges flittig.

    Som bekendt, er der en S.U. sats for hjemmeboende og en anden og bedre sats for udeboende børn, der studerer.

    Hvis I ikke lige ved' det, skal man bare "bytte børn". - Altså at jeg lejer ud til naboens søn og min søn / datter offecielt lejer hos naboen.

    Så kan begge vores børn tilkomme den højeste s.u. og samtidig bo hjemmme.

    Selv går jeg etisk / moralsk ind for ærlighed i alt, men må da sige, at det er dyrt at være ærlig, for nogen skal jo betale "gildet".

    Hilsen Laura.
  • Indstillinger
    Er det i det hele taget lovligt som forældre at købe hus og udleje til egne børn?

    Når jeg spørger, er det fordi der så ofte kommer nye love, som jeg ikke får mig sat ind i .....
  • Indstillinger
    Ja, det må helt bestemt være lovligt. Og omvendt. Børn køber hus og lejer ud til en forælder, som så kan få boligydelse.
  • Indstillinger
    Det er helt lovligt. Dog gælder der særlige regler om huslejen.
    F.eks. min bror ejer en ejendom, hvor vores mor boede. Da man ikke mente hendes husleje var stor nok, sagde man huslejen skulle være højere. Så han betalte skat af penge han ikke fik.
    Man skal virkelig sætte sig ind i lovgivningen.
  • Indstillinger
    Tak for svar!!!

    Kan forstå på eksemplet med din søn - Billedgalleri, at det er meget vigtig at sætte sig ind i loven.

    Det er dog for galt - at din søn skulle beskattes af penge, han reelt ikke havde tjent.

    Forstår jeg det rigtigt - blander myndighederne sig i - at lejeprisen er sat sådan, at den en nær pårørende kan klare ydelsen.

    Mange hilsener fra Laura.
  • Indstillinger
    Kære Laura
    Det var min bror og ikke min søn, men det er jo ligegyldigt. Ja, der blev sagt, at huslejen var for lav og den skulle sættes op. Derfor skulle han betale skat af en højere indtægt. Han havde lovet min mor lejligheden til en bestemt pris og ville ikke tage mere fra hende.
    Hvordan et ejendomsregnskab ellers ser ud kender jeg ikke noget til.
    Mange hilsener.
  • Indstillinger
    Det er i den grad lovligt at låne ud til sine børn. Se blot den artikel fra skat, som der er blevet linket til.

    Håber det var svar nok
    / Siguard
Log in eller Registrér for at kommentere.