Hjem Ældre Åben debat for ældre

Kan samleveren få ældre mand til at søge læge?

Redigeret 12 september, 2008, 10:16 i Åben debat for ældre
Kære debattører

Har I mon læst det seneste svar fra Netdoktors eksperter angående et spørgsmål om, hvordan en samlever kan få sin ældre mand, der har ændret adfærd, til at søge læge?

Læs spørgsmål og svar her:
http://www.netdoktor.dk/brevkasser/arkiv/201290.htm

Med venlig hilsen
Redaktionen
Netdoktor

Kommentarer

  • Jeg har læst både spørgsmål og svar.
    Jeg sidder undrende.
    Nu er det ikke en læge der henvender sig hos os, men derimod hjemmeplejen incl. hjemmesygeplejersken.
    Jeg har en gammel,dement og efterhånden meget svækket svigermor.
    Det opleves som om kommunen gerne vil have os til at fungere som bydrenge for hjemmeplejen.
    Der skal lukkes døre op og i, de mener at vide, at vi gerne vil være tilstede når der kommer ergoterapeut hjem til svigermor.
    De ringer og spørger os, om f. eks. et sår skal behandles eller ikke. Om vi kan ringe til hendes læge, for de har ikke tid.
    Vi har ikke interesse og overskud til dette. Ikke desto mindre føles det pinligt, at vi siger nej.
    Sidste gang de ringede, sagde jeg til dem, at det kan vi ikke. Det er blevet altfor belastende for os, vi har selv hjemmehjælp.
    De ringer også til os for at høre om hendes sygdomme o.s.v.
    Jeg ved, at hjemmesygeplejersken har de oplysninger de skal bruge. Jeg/vi har ikke fuldmagt til at udtale os om dette.
  • Jeg kan ikke forstå, at det stakkels menneske ikke er på plejehjem.
  • Det er let at forstå, hun vil ikke på plejehjem.
    Jeg forstår til gengæld ikke hvorfor man mener at plejehjem skulle være bedre.
    Hun var på et tidspunkt, på et kort ophold på plejehjem. Det havde nær kostet hende livet.
    Hun blev indlagt på grund af vores vedholdenhed. Hun var både underernæret og dehydreret, og lægen sagde, nu må vi se om hun klarer den.
    I lovgivningen kan man se, at plejen på plejehjem ikke er bedre end den man får hjemme.
    Plejen følger personen ikke boligen.
    Vi har af og til adgang til plejehjemmene her i kommunen.
    Alle er de fine og nye, men sikke et støjniveu. Personalet taler ikke, de råber. Der klirres med kopper, talerkner, potter og pander.
    Beboerne vi ser, ser bestemt ikke ud til at hygge sig. Der ligger sådan en slags "kommandotone" over foretagenet.
    Beboerne er også blevet meget dårligere end for blot ti år siden.
    Min svigermor er ekstrem støjfølsom, hun hører fint. Det ville ikke være et godt sted at være for hende.
    Hun er glad for stilheden i sit hjem, men hun er meget afhængig af andres hjælp.
Log in eller Registrér for at kommentere.