Hjem Sind og psyke Angst

Circadin og Akarin?

Redigeret 4 januar, 2017, 08:30 i Angst
Hej, mit navn er Charlotte og jeg har lige hørt om Circadin, som jeg umiddelbart er interesseret i at prøve mod mine søvnproblemer.

Men så står der, inde på jeres side om Circadin, at den ikke må tages med et bestemt antidepressivt middel. Er det kun dét middel, eller gælder reglen også for Akarin og evt andre antidepressiver?


mvh
Charlotte.
«13

Kommentarer

  • Hej Charlotte

    Jeg har selv prøvet at tage melatonin mod søvnløshed, men hos mig virkede det desværre ikke. Jeg husker imidlertid et begejstret indlæg fra den gamle debat, hvor en kunstner skrev, at han havde en meget fin virkning af melatonin. Han tog også et antidepressivt middel. Så det er da værd at prøve.

    Nu ved jeg ikke, hvad det er for en side, du har læst om melatonin/Circadin. Men det er rigtigt, at det ikke går at tage melatonin sammen med det antidepressive middel Fluvoxamin. Det kan man blandt andet se her:

    http://www.irf.dk/dk/anmeldelser/praepa ... atonin.htm

    Problemet har noget at gøre med leverenzymerne. Akarin, som du tager, påvirker slet ikke de samme leverenzymer, så det kan fint kombineres med melatonin/Circadin.

    Du skal lige være opmærksom på, at Circadin kun ordineres til folk, der er 55 år eller derover. Det er meget underligt. Jeg ved dog, at der er mange børn med Damp, der får melatonin, så det må være muligt at omgå denne regel.

    Dengang jeg fik melatonin, fik jeg lægen til at bestille såkaldt magistrelt fremstillet melatonin på apoteket. Det var meget billigere end Circadin. Jeg ved også, at mange køber det i udlandet. Hvis du ikke kan få melatonin via lægen og ikke har mulighed for at købe det i udlandet, ved jeg, at det skulle være muligt at købe det ved danske forhandlere og få det sendt med posten.

    Åh, nu ser jeg, at magistrelt fremstillet melatonin nu om dage kun må udleveres til børn og unge under 18 år. Det kan du se her:

    http://www.vitalraadet.dk/304+M5d39ccbe0f4.0.html

    Hvis du er over 18, men under 55 år, kan du derfor ikke få Circadin eller magistrelt fremstillet melatonin via lægen.

    Held og lykke med det.

    Kameliadamen
  • Det er egentligt lidt mærkeligt. Nogle folk med depression danner mindre melatonin, end normalt og derved ville midlet da være ordinært til behandling.

    Læs denne artikel, jeg fik af min psykolog:
    http://i2.photobucket.com/albums/y16/Gi ... rcadin.jpg

    Og ja, det var godt nok et barn der fik det, men det kunne min psykolog ikke se nogle problemer ved.
  • Hej Methaforia

    Jeg synes, at det var en god artikel, du bragte. Psykiateren Jes Gerlach skriver altid fornuftigt og vedkommende. Dog undrer det mig, at han ikke skriver, at Circadin kun kan fås, hvis man er 55 år og derover.

    Når melatonin ikke virkede hos mig, er forklaringen nok, at mine søvnproblemer ikke skyldtes melatoninmangel. På det tidspunkt tog jeg nemlig naturmedicinen perikon, som – foruden den antidepressive virkning – også har en evne til at sætte egenproduktionen af melatonin i vejret.

    Det kan man læse om her:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=3/

    Da jeg læste, at perikon kan sætte melatoninproduktionen i vejret, begyndte jeg at tage min perikon-dosis en times tid, før jeg skulle sove, i stedet for om morgenen som hidtil, og det hjalp fint på mine søvnproblemer.

    Hvis det ikke er muligt at skaffe melatonin/Circadin (fordi man er mellem 18 og 55 år, og ikke har mulighed for at købe det i udlandet), kan man overveje at bruge perikon. Derved slår man 2 fluer med ét smæk:

    • Perikon er et meget effektivt antidepressivt middel.

    • Perikon sætter melatoninproduktionen i vejret og virker derfor søvnfremmende. Man skal bare huske at tage det om aftenen, en times tid før man gerne vil sove.

    Men jeg kan forstå på dig, Charlotte, at du i forvejen får Akarin. Man må ikke tage perikon sammen med andre antidepressive midler. Og hvis du er tilfreds med Akarin, er der ingen grund til at skifte. Jeg håber, at du finder en mulighed for at købe melatonin.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Åh. Jeg tager det op med min læge idag, så. Så kan jeg spørge ind til begge midler og sådan. Derudover vil jeg også medbringe den artikel, som jeg postede. :)

    Jeg kan evt. lige melde tilbage, når jeg har fået snakket med hende, til andre der skulle være interesserde i det samme.
  • Hej

    vil gerne vide om der er nogen, som ved hvor man kan købe circadin/melatonin, hvis man ikke kan få det igennem lægen.

    venlig hilsen

    Perlen1964
  • Du kan købe det på www.vipmedica.com så er det oveni købet billigt
  • Jeg har tidligere prøvet melatonin, med rigtig god virkning.
    Da der så endelig kom et melatonin produkt på markedet i Danmark, Cirkadin, var jeg jo glad !
    Men, men, men, glæden var kort !
    Det viser sig at dette produkt er lavet som et depot præparat.
    Det betød at jeg havde voldsomme "hangeover" og kraftig forværing i min depressive tilstand, desuden havde jeg fuldstændig vilde drømme, ja fuldstændig absurde, meget belastende, selvom de ikke var uhyggelige.
    - så væk med det igen.
    Det er i mine øjne ikke et brugbart præparat, når man laver så flygtigt et hormon med en depot effekt.
    I Polen købte jeg Melatonin i håndkøb på apoteket.
    Min depression er nu udelukkende behandlet, og velbehandlet med melatonin og lysterapi.
    Det er ærgerligt at den danske sundhedsstyrelse er bange for at frigive melatonin ?
  • Jeg har lige fået circadin (melatonin 2 mg) i stedet for valdoxan (melatonin 25 mg), fordi jeg blev svimmel af dem, men så var jeg i mellemtiden begyndt at tage perikon (modigen) mod en moderat depression og kommer nu i tanker om, hvorvidt det går an at kombinere melatonin med perikon? Er der nogen, der ved noget om det? Og undskyld at jeg ikke har et svar, - er helt ny her på sitet og uerfaren med medicin...
  • Du skal ALTID tale med din behandler før du blander medicin med naturmedicin da det kan påvirke hinanden.
  • Hej Karin Bak

    Jeg går ud fra, at du tager Circadin for at få en bedre nattesøvn. Tidligere har du taget Valdoxan, som både skulle kunne give en bedre nattesøvn og modvirke depression, men nu har du altså erstattet Valdoxan med en kombination af naturmedicinen Modigen og Circadin (altså melatonin).

    Jeg har prøvet at kigge på www.sundhed.dk under lægemiddelinformation om Circadin. Der ER faktisk lægemidler, som ikke dur sammen med Circadin, f.eks. det antidepressive præparat Flovoxamin.

    Det er rigtigt, at naturlægemidlet perikon, hvor et kendt mærke hedder Modigen kan reagere uheldigt med flere slags medicin. Men lige netop med Circadin skulle der ikke være problemer. Modigen griber nemlig ind i leverenzymet CYP 3 A4, og da Circadin ikke omsættes af CYP 3 A4, men derimod af af CYP 1A2, skulle der ikke være problemer med den kombination.

    Jeg har taget Modigen stort set uafbrudt i 8 år indtil foråret 2010, hvor jeg trappede ud. Jeg har faktisk prøvet at tage melatonin sammen med Modigen, fordi jeg havde problemer med nattesøvnen. Jeg spurgte selvfølgelig dengang på apoteket, om kombinationen var o.k., og jeg fik grønt lys for den.

    Men jeg brød mig ikke om virkningen. Jeg blev tung i hovedet næste dag, og jeg syntes ikke, at jeg sov bedre med melatonin end uden. Jeg læste da, at perikon faktisk skulle øge mængden af melatonin. Jeg prøver lige at finde et link, hvor det står:

    http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/i ... =8/menu=3/

    Hvis Modigen i forvejen øger mængden af melatonin, kan det være, at man får for meget melatonin, hvis man også tager Circadin. Det var den fornemmelse, jeg fik, og jeg holdt derfor op med at tage melatonin. Jeg begyndte derefter på at tage hele min Modigen-dosis en times tid, før jeg gerne ville falde i søvn. Det hjalp på min nattesøvn, og jeg har ikke siden haft problemer med at falde i søvn under normale forhold. Hvis jeg skal sove på fremmede steder, har jeg dog lidt problemer, og da tager jeg baldrian-piller, som for det meste hjælper mig udmærket.

    Hvis jeg var dig, ville jeg for en sikkerheds skyld spørge på apoteket, om kombinationen er o.k. Min erfaring er, at apotekets farmaceut har meget bedre styr på disse ting end lægen.

    Og så ville jeg lægge godt mærke til virkningen. Det kan jo være, at du er dækket ind med melatonin, ligesom jeg tror, at jeg var – bare ved at tage Modigen.

    Held og lykke med det.

    Kameliadamen
Log in eller Registrér for at kommentere.