Hjem Lunger Åben debat om rygestop

Kender I til depressioner og vægtøgning?

Redigeret 27 maj, 2010, 10:24 i Åben debat om rygestop
Hej med jer herinde.
Desværre har jeg været ryger siden jeg var 12 - 13 år gammel og er i dag 57 år.

Jeg har kæmpet som et æsel for at blive tobakken kvit - uden held.

Har været meget vedholdende, selvom jeg havnede i dybe depressioner.
Disse depressioner betød, at jeg havnede med 3 forskellige slags antidepressive midler eller "lykke-piller, som de også kaldes.

Min vægt steg med mega hast, så jeg til sidst øgede min vægt med 18 kg og et par følgesygdomme oveni p.g.a. vægtøgningen

Disse extra kilo, forstærkede depressionen, da jeg ikke viste mig udenfor en dør.

Inden jeg skriver mere om mine kvaler under mit rygestop, vil jeg spørge, om jeg er den eneste i dette land, der har oplevet noget lignende.

Må nødvendigvis lige ha' med, at jeg i dag er ryger igen og depressionen er pist væk og det samme er alle lykkepillerne.

Nu skrives der så om, at det måske også skal forbydes at ryge udenfor? - Den snak gemmer jeg også til senere.

Kærlige hilsener fra Laura.
«1

Kommentarer

  • Undskyld at jeg sendte det samme indlæg to gange. - Noget gik galt for mig.
    Kærlig hilsen Laura.
  • Hej,
    Nej direkte behandlingskrævende depression kender jeg ikke til. Til gengæld synes jeg bare jeg er blevet så t-r-æ-t, og altså direkte søvnig på alle tider af døgnet ! Det plejede jeg ikke at være da jeg røg. Vægtøgningen er nok svær at undgå, men jeg håber stadig, at det vil ligge i omegnen af 5 kg, så jeg ikke fristes til at ryge igen. Er nu på dag 18 uden røg :-)
    Jeg kender godt fornemmelsen af dårligt humør, når man slår øjenen op om morgenen, blot for at konstatere, at man man ikke må ryge. Øv - de første dage er slemme, men så synes jeg det hjælper som dagene går. Nu er jeg lidt stolt af mig selv, og har gjort mig hård og stædig. Det SKAL lykkes denne gang. Jeg VIL ikke sidde med et iltapparat når jeg engang får børnebørn ! Jeg tror mest det er en beslutning man skal træffe.
    Til gengæld er jeg stor modstander af den hadefulde og intolerante stemning i samfundet rygerne må leve med. Nu skal udendørs rygning også forbydes. Hvad bliver det næste ?
  • Tillyke med at du er så godt igang med at være røgfri. Jeg har et års fødselsdag i dag som ikke ryger. Jeg har taget ca. 6 kg. på, så jeg har fået noget både til gården og gaden, så meget har jeg aldrig haft før. Jeg har røget siden jeg var 13 år og til jeg var 53. Tro mig det har været hårdt især i starten men nicorette plastsmøg hjalp mig det første halve år, "et skud om dagen". Så måtte jeg stoppe pga. iriterede slimhinder.
    Selv om det er skønt at være røgfri, går der stadig ikke en dag uden jeg tænker over at jeg kunne tænke mig en smøg, så må jeg minde mig om alt det gode ved at være røgfri, jeg tør ikke engang tage et enkelt hiv af en smøg, for så er jeg nok på den igen. Så bare hæng på det skal nok lykkedes.
  • Hej Annehøj og Anika.

    Et mærkeligt tidspunkt at skrive på, men da jeg alligevel ikke kan sove, kikkede jeg lige herind.

    Blev ret opmuntret over respons fra jer bagge. Tak for det!!!

    Vægtøgning på 5-6 kg, tror jeg såmænd bare er klædeligt for jer begge og fra mig et stort tillykke til jer, fordi det er lykkedes jer at blive fri af slaverieriet af tobakken ;-)

    "En intolerant og hadefuld stemning overfor rygerne", skriver du Annehøj. - Det er tæt på, at jeg forstår det.

    Var f.eks i dag i Bilka i dag, hvor utallige stod rundt omkring og pulsede og smider tilmed halve uslukkede cigaretter på fliser og parkeringspladsen. Jamen, det er da noget værre svineri.

    Ser mig omkring og på den kæmpe store parkeringsplads, er der på trods af, at det er fredag, et meget stort område længst væk, hvor der hverken var mennesker eller biler.

    Da fik jeg pludselig en ide' som jeg selvfølgelig holdt for mig selv. - Tænkte, at hvis man helt "derude" opsatte et par af de der lukkede party-telte og ofrede nogle af de hvide plast havemøbler, som der ikke er salg i, så kunne NICOTINISTERNE, som jeg selv er, gå derind.

    Tænk jer - så enkel en model og så kunne der samtidig sættes skilte op om, at rygning er forbudt på fliser og parkeringsområdet, med henvisning til stedet.

    Der var forøvrigt heller ikke et eneste askebæger opsat udenfor, så det vil jo blive noget svineri.

    Selv vil jeg ikke stå der og genere mine medmennesker, der er ikke rygere, så jeg holder ud til jeg er hjemme igen.

    Hvad bliver det næste .... Ja nu har der længe været tale om, at ansøgere til visse stillinger, skal ha' et specielt læge-tjek (kan ikke præsis gøre rede for det), men budskabet er klart, at dersom en ansøger er disponeret for sukkersyge, hjertesygdomme osv .... ville den lægelige bedømmelse blive medtaget i vurdering, for eventuel ansættelse.

    En nær bekendt af os, der har en fremtrædende stilling i en af de store banker, er HELE 43 år gammel og er venlig og diskret blevet bedt om at få foretaget et par kosmetiske operationer.

    Hun er dybt ulykkelig, da det underforstået jo betyder, at hun måske ellers må vige pladsen for en yngre model.


    Glemte hvis at fortælle i tråd-start-indlæget, at jeg holdt mig tobaksfri i henholdsvis godt og vel to år og næste gang i 10 måneder, men hver gang, skete det samme.
    Meget dybe behandlingskrævende depressioner og meget tæt på indlæggelse på psyk afd, da vurderingen var, at jeg var til fare for mig selv. - Husker selv meget lidt fra de perioder, men min familie glemmer dem aldrig.

    Det var lige et par tanker fra mig, inden jeg går i seng igen.

    Kærlig hilsen Laura.
  • Jeg blander mig lige i debatten. Om rygning, som jeg ikke anbefaler (men er selv ryger). Jeg er forfærdet over den der oplysning om een, som blev beordret til kosmetisk operation. Jamen, hvor ender vi henne.

    Lune Larsen
    Hurra for ham, han er eet af mine idoler. Hvordan kan vi støtte den kampagne (for frihed). Det hele bliver da osse værre og værre.
    Selvfølgelig er det dumt at ryge, men det er jo ikke det. Danmark er ikke, hvad det HAR været.
    Kan alle rygere invadere alle restauranter på en bestemt dato og ryge løs - eller hvad ?
  • Hvor er jeg enig med dig. Ja, hvor kan man støtte kampagnen, som du skriver?

    Det kan vel ikke ha' sin rigtighed, at det er umuligt at give sin støtte.

    Familier opløses og opdeles nu, som aldrig før. Kan betro dig, at 3 - alene i vores familie - altså IKKE RYGERE, finder forbudet mod rygning ødelæggende på mange områder.

    Kærlig hilsen Laura - der er i nattevagt med en rygende læge ;-)FRIHED - JA TAK!
  • Hej jeg er helt ny i debatten men blev interesseret da jeg læste om hvilken svær depression du har haft som følge af rygestop, jeg oplevede det samme men kom nok ikke så langt ud/ned som dig da jeg blev afklaret i tide min fam. blev bekymret over ændringen af min person optimisten var pssst væk alt blev sort og jeg blev indadvendt det eneste jeg overkom var mine daglige sysler som jeg gjorde automatisk uden glæde jeg græd meget (i det stille) men de opdagede mine røde øjne, sagde nej tak til det sociale -- mine voksne børn ringede mere end ellers og fik venlige men korte svar, -min datter kom herhjem og sagde at de var meget ked af at se mig sådan og vi talte om alt, min mand nævnte mit rygestop og vi blev enige om at det var jo en del af min identitet at ryge og jeg skulle nok forberede mig mere hvis det var det jeg ville (stoppe)(jeg har/havde ingen helbredsproblemer efter 45 års rygning og en rigtig god kondi, dyrker fast motion)jeg begyndte igen og er som før glad og fri --på et tidspunkt prøver jeg igen.
    Med venlig hilsen sysser2
  • Ja, det er bare det, hvis rygere vil have deres personlige frihed til at ryge, hvor er så ikkerygeres personlige frihed til at slippe for røgen.
    Og noget andet.
    I fremtiden bliver det sikkert sådan, at mennesker med dårlige gener vil have svært ved at blive forsikret og få arbejde. Fagre nye verden.
  • Jeg har været rygere i 49 år og har vel de sidste 15 til 20 år røget 40 til 50 stk. om dagen, jeg har ikke følt at det har plaget mit helbred og de årlige helbredsundersøgelser har været i top. Det eneste irreterende problem jeg har haft har været slim i halsen når jeg skulle sove. Jeg besluttede mig til at stoppe den 1. sep. i år, altså for 17 dage siden, jeg gjorde det primært for ikke at udfordre skæbnen og måske få rygelunger eller lungecancer, men også fordi man som ryger i dagens samfund er en slags taber ligesom det er et faktum at ikke rygere bliver voldsomt genert, hvilket jeg helt forstår.Man kan sige meget om frihed, men jeg føler ikke at jeg har frihed til at genere andre, ligesom jeg ikke mener at andre har frihed til at genere mig.
    Mit 17 dage gammel rygestop har forløbet fint, jeg har klaret mig med nikotintyggegummi, mellem 15 og 20 om dagen. Jeg har ikke ændre psykisk adfærd (er også min kones oplevelse) og det er måske fordi jeg bliver lidt høj ved tanken om at jeg virkelig kan klare mig uden 40-50 cigaretter om dagen. Jeg er bange for at tage på i vægt, men besluttede samtidig med at stoppe med at drikke rødvin, jeg drak ca. en flaske om dagen, og derved er mit kalorie indtag blevet væsentlig mindre, så jeg nærmest har tabt mig lidt. Nikotintyggegummi skulle i sig selv også havde en virkning så forbrændingen bliver holdt på næsten samme niveau som med cigaretterne. Jeg kan kun anbefale andre at stoppe for deres egen skyld, bare tanken om at få rygelunger der er som at trække vejret gennem et sugerør, burde egentlig være nok til at stoppe.
    Jeg har i anden anledning haft en mindre depresion, den kunne jeg få bugt med ved at cyckle, gåture, havearbejde og i det hele taget bevæge mig meget i den friske luft.
    Min familie er glade og stolte af mig - og den følelse kan bestemt også bruges. Lykke til med jer der kæmper.
  • Hej alle.

    Det er dejlig at læse om jeres oplevelser efter rygestop. Nu har jeg kvittet smøgerne efter 15 år - er 33 år og venter et barn og ville aldrig nogensinde tillade mig at ryge mens jeg har et barn. Med et barn følger et ansvar.
    Må sandelig sige at det forbavsede mig hvor nemt det var at stoppe med at ryge, men efterhånden kunne jeg begynde at mærke at tingene ikke var som det skulle være. Begyndte at blive træt, fik irriationer i munden og lignende depression kom listende frem. Nu har jeg ikke røget i 14 dage og har ikke i den sinde at begynde igen. Alt det nikotin, gulig farve og lugten man får på tøjet, i håret, munden på pege- oge langfingeren, puha;)

    Ville have svar på om symptomperne jeg oplever skyldes rygestoppet og svarene fik jeg her.
    Her på det sidste har jeg følt en afmagthed og depression, som forsvinder når jeg tager ud i det frie og cykler en tur så det er rigtig hvad I siger om at det hjælper at komme ud og motionere og lede tankerne væk. Det er nok en vane som vi alle lige skal erstatte med andet godt og sundt:-)
    Har en ven som også stoppede med at ryge for 4 mdr. siden, dog fortsætter han med nikotin i form af tyggegummi og sugetabletter. Han har ikke oplevet lignede symptomper som jeg, så det kan være noget om Nikotin som lige skal ud af vores krop. VI har jo nærmest være "narkomaner" og lige skal afvænnes...

    Bliver stolt for hver dag der går med uden røg, og ja nu har jeg ondt af rygere...
    God røgfri vinde til jer alle.
Log in eller Registrér for at kommentere.