Hjem Astma og allergi Astma

ASTMA?????

Redigeret 18 september, 2008, 04:48 i Astma
Er der nogen der har oplevet flg.
Jeg fik beskeden om at jeg har astma tidligere på året uden nogensinde at have følt mig anstrengt andet end jeg ind i mellem gisper desperat efter vejret.
Det var så det.ØV
Så fik jeg fødevareallergi.Mere ØV.
Gennem den sidste måned har jeg så igen, hvilket er sket jævnligt, igen gispet efter vejret uden at anstrenge mig.
Denne gang sendte min læge mig til en kikkert undersøgelse i maven.
Jeg har sårdannelser hele vejen ned gennem spiserøret hvilket kan give disse symptomer. Nu er både min læge og jeg selv i tvivl om jeg overhovedet har astma.
Mit peak flow er uforandret.
Jeg har åbenbart for meget mavesyre der glider tilbage og op i spiserøret.
Hvis noget af jer andre har haft ligende oplevelser af spontante uprovokerede luftmangel så få tjekket jeg mave og spiserør.
Jeg er i total vildrede men det kunne da være kanon at slippe for den forbandede inhalator.
Jeg begynder på anbefaling af min læge at nøjes med at tage inhalator en gang om dagen.
Hvis nogen har prøvet noget lign eller hørt om det har et par gode råd.

Kommentarer

  • Hej Trunte (igen)

    Nej jeg kender ikke til det, men hold da op et forløb du har været igennem, og det må være meget forvirrende at få de beskeder og skulle indrette dig efter det og så er det ikke astma og heller ikke allergi.

    Det er ellers en historie man kan blive klog af, for der er måske andre der læser det her der kan få ændret diagnosen.

    MVH

    anne
  • Kære Trunte07.

    Det at du har sår i dit spiserør fortæler, at du, uden tvivl, har REFLUKS. Blev der taget prøver i dit spiserør?

    Søg på Google,her står også at Refluks giver astma symptomer, samt at det kan give syrepåvirkning af lungerne. Sår på spiserøret SKAL behandles.

    Det er bedst at du kommer i Nexium behandling omgående, så de sår kan blive helet. Måske det også vil hjælpe på din astma /vejrtrækning.

    Mon ikke din læge burde sende dig til:
    1. mavemediciner
    2. lungeklinik?

    Det vil da være mest betryggende for dig.
    Når du kommer i Nexium behandling vil det blive bedre.

    Der findes en del gode råd når man har Refluks, det er vigtigt også at følge dem, sammen med din Nexium behandling,se her:

    Gode råd ved refluks

    - Spis små, hyppige måltider. Spis langsomt og tyg maden grundigt. Sid oprejst når du spiser - undgå foroverbøjninger. Skyl ikke maden ned med drikkevarer.

    - Maden bør ikke være alt for varm eller alt for kold.

    - Undgå røget, stegt og meget fed mad.

    - Undgå bananer, tomater, citrusfrugter og juicer, fødevarer med indhold af eddikesyre, stærke krydderier, salt og konserveringsmidler. Grøntsager som kål, porrer, løg, hvidløg m.m. kan hos nogle personer give ubehag.

    - Undgå eller begræns forbruget af alkohol, vin, øl, kaffe, te, kakao, koffein- og kulsyreholdige drikke.

    - Undgå halstabletter, bolsjer, tyggegummi, chokolade og pebermynte.

    - Nedsæt eller stop rygning.

    - Det er bedst at stå eller gå et par timer efter at have spist.

    - Undgå forstoppelse.

    - Tab i vægt hvis du vejer for meget.

    - Undgå stramtsiddende tøj.

    - Undgå tunge løft.

    - Spis og drik ikke de sidste 3 timer før sengetid.

    - Hæv sengens hovedende 15-20 cm for at mindske natlig refluks. Det hjælper ikke at sove på flere puder. Sov ikke på maven eller på din højre side.

    - Undgå om muligt lægemidler som kan udløse eller forværre refluks: gigtmedicin, acetylsalicylsyrepræparater ,en del astma- og blodtrykssænkende medicin. Spørg lægen.

    - Lær at blive mere afslappet. Psykiske belastninger af enhver art øger dannelsen af mavesyre.
  • Tak for de gode råd. Jeg har været i 3 forskellige behandlinger bla. Nexium.
    Probleme t med samtlige piller er at jeg klør helt vildt af dem.
    Skal ned og tale med mavelægen igen på tirsdag så må jeg hører hvad han så kan gøre.
    Jeg prøver også at passe på hvad jeg spiser og drikker. Det mest underlige ved alt dette er at jeg ikke havde mistanke om mavesyre for jeg har meget sjændent sure opstød o.lign. Meeen jeg er blevet klogere.
    Jeg prøver også at tabe mig, men selv 3 uger med Herbalife virkede ikke, tværtimod.
    Jeg har overvejet at kontakte en diætist når jeg (forhåbentlig snart) har fundet ud af hvilke fødevarer jeg er allergisk overfor.
    Tror det er den bedste vej frem med sund kost.
Log in eller Registrér for at kommentere.