Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvor meget kan forvaltningen forlange?

Redigeret 12 august, 2008, 04:06 i Åben debat for ældre
Jeg er helt oppe at køre i dag. Vi er selv oppe i årene, jeg er rygopereret for et halvt år siden. Jeg har selv hjemmehjælp til støvsugning, gulvvask og skift af sengetøj. Jeg må kun træne med meget lav belastning.
Min mand har haft kræft for et år siden, han er forfærdelig træt. Nu har man så fundet ud af, at han har alt for lavt stofskifte, og er sat i behandling.
Det der får mig helt op og køre, er min gamle demente svigermor. Hun er meget dårlig nu, og vil ikke på plejehjem.
Hun tisser på gulvet og der stinker hos hende.
I dag måtte vi ud og rense gulvtæpper, og min ryg gør rigtig ondt nu. Vi kunne ikke få fat i nogen rengøringsfirmaer der havde tid før om fjorten dage.
Sygeplejersken ringer, og beder os om at ringe til lægen, for de har ikke tid om morgenen. Spørger os, om vi synes der skal gøres noget ved et sår hun har i ansigtet. Jeg har på fornemmelsen af, at det nok er hudkræft.
Så skal hun have plejeseng. Så ringer de fra hjælpemiddelkontoret, at vi skal fjerne hendes seng inden de kommer med den anden.
De ringer endda og spørger om vi har flyttet den, selvom den anden først kommer på fredag.
Jeg er godt nok stresset i dag, og jeg må indrømme, at jeg bliver vred over det.

Kommentarer

  • Indstillinger
    Kære Linette.

    Dit indlæg har rystet mig.

    Hvor er det synd for jer, dette er helt urimeligt.

    I skal sige NEJ til Forvaltningen, de må handle selv uden at gøre jer ansvarlige for noget som helst.

    Nøjagtig på samme måde, som hvis I ikke var der.

    Jeres opgave er at være kærlige velmenende pårørende, men IKKE at agere hverken som plejere eller rengøringspersonale.

    Hvad er det her dog for noget??
  • Indstillinger
    Kære Leonine.
    Tak for dit svar. Det er ikke morsomt det her. Min mand og jeg bliver nærmest uvenner, når jeg bliver vred over det her.
    Jeg kan bare ikke klare det mere. Svigermor fylder så meget i vores liv, det er ikke rimeligt.
    De sidste måneder har simpelthen været for meget.
    Et af hendes børnebørn ringede og skældte os ud, fordi hendes mormor lignede noget der var løgn. Det gør hun også. Men hun mente det var vores opgave at sørge for at passe og pleje, vaske og stryge.
    Hun smed hendes tøj ud, så er det mig der må ud og købe nyt tøj.
    Hun havde også skældt sin mormor ud. Vi kørte ud for at se hvordan svigermor havde det efter sådan en omgang.
    Der lå hun og var ked af det. Barnebarnet havde været så gal, så gal. Hun havde rodet i alle hendes skuffer og skabe, og altså virkelig smidt hendes tøj ud.
    Vi ringede dette barnebarn op, og sagde til hende, at hvis hun fjerner noget fra hendes mormor, får hun et polititilhold. Vi kunne ikke finde på andet at sige.
    Hun svarede bare,"at jeg fjerner lige hvad jeg har lyst til", og så lagde hun røret på.
    Hun fjerner stadigvæk hvad hun lyster, nu er det det eneste svigermor har af værdier, et komplet mågestel, der er fjernet.
    Jeg er ved at gå op i limningen over det.
    Når de så også begynder fra kommunen, så føler jeg mig temmelig stresset.
    Jeg må indrømme, at jeg også bliver gal inderst inde på min svigermor.
    For tre år siden fik hun tilbudt en bolig for demente, men hun ville ikke flytte. Den gang var hun nogenlunde frisk.
    Det her splitter hele familien ad. Der er kun min mand og jeg der besøger hende, og så dette barnebarn der åbenbart stjæler fra hende.
  • Indstillinger
    Kære Linette.

    Hvor er det trist, at barnebarnet handler sådan.

    Det er vigtigt at du og din mand står sammen, hvis han er utilfreds med din håndtering af sagen, så lad ham klare det alene.

    I har ikke brug for at blive uvenner over det.

    INGEN kan pålægge dig asnvar for hans mors liv.

    Prøv sammen at kontakte din svigermors sagsbehandler og forelæg hele problemet. Læg ansvaret for det videre forløb fra jer. Socialforvaltningen må handle og rådgive.

    Mange af de problemer med rengøring og vask kan løses. Det skal du ikke bruge kræfter på. Det er sammen med den personlige pleje af din svigermor socialforvaltningens ansvar.

    HOLD FAST PÅ DET.

    Vær vrede og krævende, ikke ydmyge og resignerende, når I taler svigermors sag i socialforvaltningen.

    I HAR RETTEN PÅ JERES SIDE, BRUG DEN.

    Jeg ved det er svært, men lad jer ikke afvise.

    Venligst Leonine
Log in eller Registrér for at kommentere.