Hjem Hjerne og nervesystem Urolige ben

Urolige ben

Redigeret 13 august, 2014, 19:42 i Urolige ben
Jeg er 40 år kvinde, som formentlig har haft urolige ben gennem flere år. Sidste år opdagede jeg, at jeg ind i mellem havde små muskeltrækninger i mine underben - mest det ene ben og kun når jeg var i hvile. Til tider kunne de også være andre steder på kroppen, men mest i underbenene. Stress var min første tanke, men faktisk blev jeg undersøgt hos en neurolog og og fik at vide efter flere forskelllige undersøgelser, at det var et helt uskadeligt fænomen - men ufatteligt irriterende og også rod til mange bekymringer...Efter 4 måneder gik symptomernen i sig selv, men her efter 8 måneder dukkede de desværre op igen..og denne gang noget kraftigere i mine ben især midt på natten, og når jeg sidder på mit arbejde. Drøn irriterende. Det er som om der er popcorn i benene, når det går vildt for sig, men ingen smerter. Jeg er i fysisk god form og fejler ikke noget.

Jeg vil meget gerne høre om andres erfaringer med urolige ben eller restless legs - hvilke symptomer har I - er der nogen, som har noget der ligner mine?? For jeg synes måske nok, at denne diagnose er lidt af en rodekasse.
«134

Kommentarer

  • Jeg har haft det ligesom dig med ufrivillige muskelsammentrækninger og nogle ufrivillige "spjæt", især lige inden jeg faldt i søvn. Havde også muskelkramper om natten, så jeg vågnede. Jeg panikkede fuldstændigt fordi jeg troede, jeg måske havde fået sclerose. Jeg blev rådet til at tage magnesium tilskud og her efter 3 mdr. med magnesium, er fænomenet faktisk forsvundet! Så prøv et tilskud med magnesium - det hjalp mig.
  • Hej Lotte.
    Jeg forstår godt dine bekymringer, genkender din beskrivelse da jeg selv lider af samme symptomer.
    Mine medmuskelfibertrækninger startede i underbenene for ca 2 år siden. Jeg er blevet undersøgt af flere Neurologer som giver den samme tilbagemelding.
    uddrag af journal:"Benigne fasciculationer. Intet grundlag for at mistænke forhornscellelidelse"
    Ja, så burde jeg jo også være lettet, men det er lettere sagt end gjort.Når det er rigtig slemt ringer jeg til den praktiserende læge for at blive beroliget, Han siger det er godt du er blevet undersøgt og ikke er syg.Så spørger man for at få ro om det er noget man tit ser på klinikken, min læge siger nej, og siger at det altid er forbundet med alvorlige sygdomme, men det har du jo fået konstateret ikke er tilfældet. Tak for kaffe, der røg den ro. Jeg har sammentrækninger over hele kroppen i dag,svinger i styrke fra dag til dag.Er også altid meget energi forladt og træt. Lotte, Vi må blot konstaterer at lægerne ikke kan slå symptomerne op i deres lærebøger og derfor sender de os hjem igen. Mit firma har en syge forsikring og jeg vil nu prøve et privat hospital. Måske sidder der nogle dygtige gutter der, som ved hvad årsagen til symptomerne kan være.
    Ellers,krydser jeg fingre og håber det forsvinder en dag.
  • Hej Munk,
    Det lyder ikke rart, at det er så slemt i dit tilfælde. Har du det konstant eller er det i perioder? Jeg har faktisk læst adskillige indlæg herinde fra folk, der har det som os med muskelsammentrækninger. Samtlige er blevet undersøgt og fået at vide, at de intet alvorligt fejler. Det er bare så svært at forholde sig til, for hvad er det så, der får vores muskler til at reagere sådan? Min læge siger, at det kun er fordi, jeg spænder og ikke kan slappe af. Hm.....lidt svært at stole på. Sidste gang sagde hun sådan indirekte, at jeg er hypokonder og at det er psykisk betinget, så nu kan jeg altså ikke tale med hende mere om det emne! Føler mig ret alene i alt dette. Det underlige ved mit tilfælde er, at jeg absolut ingen træthed føler. Jeg har masser af energi og styrketræner 3 gange om ugen ved siden af min 37 timers arbejdsuge. Kan man det, hvis man er alvorlig syg? Jeg synes, du skal prøve magnesium, Munk, for det kan mildne eller fjerne symptomerne. Hvis du vælger at følge mit råd, så skriv gerne efterfølgdende, hvordan det er gået.
    Hilsen
  • Hej Lotte
    Tak for svaret.
    Jeg køber magnesium i morgen, kan ikke skade at prøve.
    Misforstå mig ikke Lotte, men det virker bare mærkeligt hvis magnesium får symptomerne til at forsvinde, når hverken den praktiserende læge eller neurologer nævner denne mulighed, det er jo dem der er experterne. Lotte, Tak for rådet jeg skriver tilbage efter et par ugers brug af magnesium.
  • Du har ret, Munk. Det virker nemlig mærkeligt, at lægerne ikke nænver den mulighed, da det jo er et ganske simpelt råd. Men det viser også bare - synes jeg - at lægerne tager for let på deres patienter nogen gange og ikke rigtigt gider engagere sig.

    Held og lykke!

    Lotte
  • Magnesium hjalp også min mor mod muskelkramper.
    Lægen gav hende kinin-tabletter, men hvis årsagen er magnesiummangel, helbreder de jo ikke, og hjalp heller ikke.
    Der er mange læger, der ikke har lært meget om vitaminer og mineraler, det indrømmede min egen læge på et tidspunkt.

    http://www.motionslob.dk/Kostogmotion/mineralguide.htm
  • Hej alle.

    Jeg har læst jeres mail`s og for mig lyder det som om det er Rls i lider af... Prøv at gå ind på restlesslegs.dk og se om i kan få hjælp der. Hvis det er Rls så er vi mange der lider af det og der er hjælp at få.

    Venlig hilsen
    En der lider af Rls
  • Hej allesammen!

    Da jeg læste denne tråd om muskelsitringer og især hvor tungt folk tager det besluttede jeg mig for at oprette mig herinde, for at kunne hjælpe andre som sidder i den situation jeg selv har siddet og egentlig stadig sidder i.

    For nogle år siden begyndte en boblende fornemmelse øverst i min venstre lårmuskel. Med tiden blev det værre og værre og til sidst kunne jeg med det blotte øje se, hvordan den øverste del af min venstre lårmuskel sitrede.

    Siden da har det spredt sig til det meste af kroppen. Ligefra lårmuskler, triceps, biceps, balder underarme + mange flere steder men aldrig samtidig men skiftende.

    Jeg gik fuldstændig i panik ... især når jeg begyndte at læse om ALS, nervebetændelse + mange andre frygtelige sygdomme på internettet.

    Min læge blev så træt af mine evige henvendelser pga dette, at han nærmest begyndte at blive grov og insisterede på at det var psykisk betinget og hentydede til, at jeg var lidt af en hypokonder selvom jeg sjældent henvender mig til lægen grundet småting. Da jeg bankede hånden i bordet henviste han mig til en intern mediciner samt en neurolog på hospitalet.

    Altsammen til ingen nytte og de sagde alle, at jeg var sund og rask og intet fejlede.

    Jeg var pssykisk nedbrudt og havde lyst til at bryde ud i gråd hver gang mine muskler sitrede og jeg skal da ikke lægge skjul på, at jeg på et tidspunkt gik med selvmordstanker fordi jeg var så nedbrudt psykisk.

    Jeg har prøvet med mange slags kosttilskud og især magnesium. Det hjalp en smule men det forsvandt ikke.

    MEN

    ... en dag opdagede, hvad det var der var problemet:

    En speciallæge fik mig til at aflevere et hav af blodprøver og i den forbindelse opdagede vi, at jeg led af D vitamin mangel i høj grad og han mente ligesom neurologen, at dette kunne være årsagen.
    Jeg fik nogle D vitamin indsprøjtninger og det hjalp gevaldigt men kun på kort sigt, da jeg hurtigt nedbrød det og sitringerne fortsatte og har dem selv den dag idag ... ja faktisk også lige nu, mensjeg skriver alt dette her. :)

    Jeg har lige været 3 uger i Tyrkiet hvor jeg har været en flittig soldyrker hele ferien igennem og mine 95% af mine sitringer forsvandt ... men efter 2 uger herhjemme er det begyndt igen. Så jeg formoder at der er en forbindelse til dette.

    Selvom det smerter mig at give min læge ret, så må jeg nok også indrømme, at det psykiske også har en del af skylden ligesom jeg også mistænker mange timer foran computeren også har en del af skylden.

    Der er altså nogle faktum:

    1) Det kan skyldes D vitamin mangel, da en ferie i et varmt og solrigt land næsten fik symtomerne til at forsvinde fuldstændigt.

    2) At det er stress/psykisk relateret, da jeg under min ferie hverken havde adgang til internet, tv eller nyheder, hvor jeg kunne læse om alle de forfærdelige ting der skete i Danmark eller resten af verden og ikke mindst dagligdagens stress og jag.

    3) Jeg læste i et andet debatforum om en fyr der havde de samme symptomer ... og at det blev forværret efter at have set matrix i biografen. :)
    Så ... for meget fjernsyn kan også have skylden, men hvordan må i ikke spørge mig om. :))

    4) Jeg har opdaget, at der er utrolig mange der lider af disse symptomer i min vennekreds men at det ikke generer dem og at de derfor ikke tænker så meget over .... hvilket styrker min mistanke til at meget af det kan være psykisk relateret.

    Jeg har været hos en neurolog så sent som igår der undersøgte mine nerver og muskler meget grundigt og forsikrede mig om, at jeg ikke fejlede noget alvorligt og som samtidig fortalte mig, at han fik utrolig mange henvendelser fra folk der havde samme symptomer og derved de samme bekymringer.

    DERFOR:

    Lad vær med at lade det gå jer på da det absolut ikke vil hjælpe.

    Få undersøgt om i mangler D - vitamin ... hvis ja så tag en tur til et varmt og solrigt land og slik så meget sol i kan. Samtidig kan i tage D-vitamin tilskud. Jeg tager selv noget der hedder Unikalk silver tyggetablet. Tag 2 x 2 tabletter om dagen.
    Fås også som tyggetablet med citrussmag.

    Jeg ved hvordan det føles at have det sådan og vil derfor meget gerne hjælpe folk, hvis i skulle have nogle spørgsmål om mine egne oplevelser samt erfaringer.

    God bedring herfra ... kærlig hilsen

    Sjakalen.
  • Tak for nogle gode indlæg. Nu vil jeg afprøve både Magsium og D-vitamin.
    Jeg holdt op med at cykle for et års tid siden. Problemet var, at jeg fik nogle hurtige lyn i eet af benene, og af og til skete det, lige når jeg stoppede og skulle af cyklen. Nogle gange var jeg lige ved at vælte, hvis det skete i det ene ben, som jeg støttede på ved afstigning. Det føltes som gelé, og jeg følte mig utryg i trafikken. Disse "lyn" kan også komme aldeles uventet i sengen.
    Jeg vil kigge på ALS, men hvilken alvolig sygdom kan det være tegn på ? I min ryg har jeg diskus degeneration og i nakken diskus degeneration schlerose. Kaldes vist slidgigt. Har nogen her forstand på det ? Det eneste lægen sagde om det, var, at jeg ikke skulle dyrke hård motion i et motionscenter. Fysioterapi tror jeg ikke på som andet end rent velbefindende, og så er det dyrt. Jeg dyrker kun min fodcykel.
    mvh
  • Ota Solgryn.
    Hvad var det, Helge Kjærulf-Schmidt altid sagde i biograf-annoncerne, den gang jeg var barn i fyrrerne. Var det:
    Magnesium, Calcium ... ooooggg B-vitaminer.
    Jeg kan høre ham endnu for mit indre øre.
Log in eller Registrér for at kommentere.