Hjem Ældre Åben debat for modne mænd og kvinder

Højt kolestoroltal - godt eller skidt ?

Ja, det er der delte meninger om. Jeg har let forhøjet tal og er ordineret Simvastetin. Jeg er nervøs for det, for læge Carsten Vagn Hansen mener, at ældre ikke skal være bange for det gode kolesterol, der er vist to tal for det.
Og jeg er igen bekræftet i, at alle ikke tåler det, efter at have læst følgende i et svar på en artikel i Ekstrabladet i dag. Hvad mener I ?

Citat:
Det skyldtes han tog kolestorolnedsættende middel Simvastatin!
Straks han stoppede med dette præparat, begyndte han at komme i meget bedre tilstand.
«13456712

Kommentarer

  • Uh ha ja, godt du skriver. Jeg blev selv så syg af simvastatin. Fik så mange smerter i mine ben, så jeg ikke kunne holde det ud. Det begyndte næsten med det samme. Fik så zarator. Det tog jeg i et stykke tid og tænkte: det går jo fint. Men pludselig blev jeg syg. For søren da, jeg holdt op med at tage det, belært af mine erfaringer og i løbet af et par dage gik det straks meget bedre.
    Jeg talte med en dame for et par dage siden, hun var holdt op og fortalte hendes svigerinde også var holdt op. Ingen af dem ville være syge mere.
    Jeg har læst nogle artikler som fortalte, at især lidt ældre damer ikke havde godt af, at få kolesteroltallet sænket så meget.

    Jeg har sådan en dårlig samvittighed over ikke at tage den medicin, men jeg orker ikke at være syg. Ellers har jeg det jo godt. Jeg er ved at samle mod til at sige det.

    Jeg skylder måske også at sige, det er ikke alle, der har problemer. Min bror har taget simvastatin i flere år. Så jeg havde aldrig drømt om, at jeg skulle få sådanne vanskeligheder.
  • Hej Kathinga
    Jeg tror ikke på, at kolesterol er farligt, jeg kender tynde mennesker med højt kolesterol, og tykke med det modsatte.

    Prøv og læs her

    http://www.westonaprice.org/knowyourfat ... y_dan.html

    Og her

    http://www.transfedt.dk/Kolesterolmyterne.htm
  • Redigeret 17 juli, 2008, 12:40
    Jeg har læst artiklerne og fået mere mod til at sige , jeg ikke vil have flere. Det er egentligt forfærdeligt , at man ligefrem skal være nervøs for at sige, man ikke vil have flere.
    Men der er da også noget helt galt i, at man går og føler sig rask og så skal have medicin, man føler sig rigtig syg af. Blodtryksmedicin har jeg det også svært med. Jeg bliver syg. Jeg tager en slags, fordi jeg har været syg af, at blodtrykket var for højt. Så jeg kan regne ud det må ikke være højt.
    I tre år har jeg været mere eller mindre syg af medicin. Jeg kan ikke klare det mere. Jeg er sikker på mit blodtryk er steget bare på grund af angsten for, hvilken medicin jeg nu skal have og være syg af.
    Jeg har været indlagt på grund af jeg blev syg af medicinen. Det kan da ikke være rigtigt.
    Jeg tror ikke ældre mennesker kan tåle den medicin, det tager man ikke nok hensyn til. To har jeg lige talt med, en tredie for et stykke tid siden, alle blev de syge af kolesterolmedicin. Lægen tror ikke på dem. Den ene sagde hun slog i bordet og sagde NEJ, hun ville ikke have dem.
    Ja, som I kan høre kan jeg ikke klare det mere.
    Jeg vil hellere være rask og så håbe på en hurtig død, når den tid kommer.
    Jeg tror knagme, jeg har fået dårlige nerver af at spekulere.

    Spis ikke det og spis ikke det. Gør det og gør det. Man bliver jo sindssyg.
    Sikken en alderdom.



    Tulle har ret i det med tynde og tykke mennesker. Jeg kender også en dame, der er slank som et siv, kolesteroltallet er højt. Hun klagede over hun blev skidt tilpas af pillerne, men om hun tager dem mere er, jeg ikke klar over.

    Underligt er det også inden jeg fik medicin viste mit kolesteroltal ca 6 og næste gang var det 4,5.
    Jeg tror det afhænger af, hvad man har spist, dagen før.

    Jeg vil også gerne tilføje, der stod nyrerne kunne ødelægges. Det var netop nyrerne og blæren jeg havde mange smerter i.
    Der stod også noget om livslyst. Den dame, der fortalte hun ikke ville have dem mere sagde netop, at hendes livslyst var helt væk. Hun sad bare og kunne ikke tage sig sammen til noget. Efter hun holdt op med at tage dem, blev hun igen glad.

    Der er for mange mennesker, især ældre, tror jeg, der bliver syge af dem, nu må de snart til at tage det alvorligt og ikke dele dem ud som bolsjer.
  • Kære Tulle, tak
    for dit meget vigtige indlæg. Tak for dine Links, nu har jeg læset i flere timer, og det er noget jeg skal fortsætte med, for der er megen interessant læsning om emnet på kryds og tværs.
    Jeg stopper strax med Simvastetin.
    Godt jeg spurgte.
    mvh
  • Hej begge 2
    Jeg har aldrig fået målt mit kolesteroltal, og jeg lever i lykkelig uvidenhed :)
    Men hvis min læge forlangte en blodprøve, så ville jeg aldrig tage imod den medicin!

    Vi bliver jo sygeliggjorte, og andre tjener summer af penge på det.

    Og det samme med alle de advarsler om kost, så er det ene farligt og så er det andet, og pludselig er det ikke farligt alligevel.

    Nej lad os leve med "alt med måde" og se på alle de der i dag bliver 100 år og mere - hvilken kost har de fået...de fik mælk fra koen, og flæsk fra grisen, der var ikke noget der hed soyamælk og soyabønner dengang - ikke her i landet da..:)
  • Så skete det igen. Vi er lige kommet hjem efter at have været lidt ude. Der talte jeg med en dame, som sagde hun var begyndt at få kolesterolmedicin. Lige siden have hun følt sig syg. Meget deprimeret og træt. Jeg fortalte hende om det jeg læste her og hvordan jeg selv havde haft det. Hun blev meget forbavset og ville tale med lægen om det. Der er mange ældre mennesker, der bliver syge af den medicin er jeg efterhånden blevet klar over.

    Det har virkelig taget overhånd, de praktiserende læger gør det naturligvis i en god mening, men de kan da ikke undgå at høre eller læse om alle de bivirkninger. Jeg er meget glad for, at nogle forskere tager "bladet fra munden".
    Jeg er også glad for de links, der blev lagt her, fordi man føler sig som : Palle alene i verden.
    Man er simpelthen hen nødt til at tage hånd om sig selv. Lægen har ikke tid.
    Det er efterhånden blevet en "kæphest" for mig. Sikkert fordi jeg i flere år har været så forbandet syg af medicin, så jeg ønsker andre ikke skal opleve det samme. Man må ikke fortie, at der er alvorlige bivirkninger, hvor nogle IKKE kan tåle det.

    Jeg husker, inden jeg blev indlagt, at jeg blev mere og mere syg. I god tro tog jeg min medicin, var meget omhyggelig, idet jeg tænkte jeg måtte gøre noget for ikke at blive mere syg.
    Og så var det medicinen, der var skyld i det. !!!!!
    Det var vanddrivende medicin, jeg ikke kunne tåle.

    Hurra for overlægen, der tog sig af mig og sagde, jeg IKKE måtte få den medicin mere.
    Nogen læger er altså klar over det.
  • Hej igen :)
    Jeg har lagt et link under vitaminer/mineraler - men nu lægger jeg det også her, da det også handler om kolesterol.

    Det er et meget langt link, så det havde været bedre at citere det, da tråden bliver meget bred...

    Det vover jeg at gøre, med henvisning til det omtalte link.

    Citat
    Ugeskr Læger 2007;169(17):1592
    Kolesterol og D-vitamin
    Debat

    Læge Helga I. Wolf, Store-Heddinge. E-mail: hew@dadlnet.dk



    Kolesterol er et meget nært forstadie til D-vitamin. Kolesterol bliver transformeret udelukkende med lys og varme [1]. Kolesteroltallet ser ud til at øges, jo længere væk man kommer fra ækvator [2]. Og xantelasmata [3] er kolesterol, der er placeret i huden omkring øjenene. Tilsammen kan disse oplysninger danne et billede på en normal biologisk grundproces, hvor forhøjet kolestrol måske først og fremmest er tegn på lavt D-vitamin-indhold i blodet?

    Vitamin D3 dannes [1] i huden: 7-dehydrocholesterol er til stede i huden som en mindre del af kolesterol. Ved påvirkning med UV lys med kort bølgelængde (290-315 mm) fra sollys, åbnes sterolringen og danner secosterol, prævitamin D3. Det går hurtigt. Andet skridt tager længere tid. Med varme ændres secosterol til vitamin D3, hvorved kolesterolens 1. ring kommer tre bindinger ud fra resten af molekylet, og CH2- og OH-grupperne præsenterer sig.

    Hvis det er rigtigt, at kolesterolen øges ved D-vitaminmangel, og vi sætter os for at fjerne kolesterol, hvad sker der så med D-vitaminniveauet? Hvad sker der med kalkstofskiftet og hele bevægeapparatet? Og hvad sker der med membraner og fedt i nervevæv?

    Dertil kommer

    Forbruget af kolesterolsænkende medicin, gigtmedicin og smertemedicin er steget kraftigt.

    Der anbefales store mængder rensede fiskeolier, hvor A- og D-vitaminerne er fjernet

    Levertran opfattes i lægekredse som relativt giftig pga. indholdet af kolesterol

    At tildækkede personer generelt har D-vitamin-mangel, uanset deres BMI.

    Hvis processen er opfattet rigtigt, er der yderligere spørgsmål

    Kan en lav kolesterol og D-vitamin øge risikoen for fedme pga. indbyggede kompensationsmekanismer? Giver lav D-vitamin trang til at indtage kolesterol i større mængder?

    Hvad betyder et lavt D-vitamin-indhold for ophelingen af knogler og led efter operation? Hvad betyder et lavt D-vitamin-indhold for smertetilstande i bevægeapparatet? Hvad betyder et lavt D-vitamin-indhold for muskelfunktion, og vilje til genoptræning?

    Hvad sker der med kolesterol i hjerne og i nerver? Er der nogen neurogene eller kognitive bivirkninger til statinerne, vi ved for lidt om?

    Hvad betyder alt dette økonomisk for patienter, kommuner og regioner?

    Nærmere undersøgelse foreslås gennemført uden sponsoreringer. Insititut for Human Ernæring på KVL kan måske tilkendegive, om der er hold i teorien om en konstruktiv sammenhæng mellem kolesterol og D-vitamin.

    Citat slut
  • Tak, jeg har lige læst det hele, prøver at forstå. Det er svært stof. Jeg kan blive nervøs for, hvilke tabletter jeg blander sammen, bare der var et skema som sagde, at hvis du tager f.eks. Q.10 må du ikke osse tage det og det. Man prøver sig frem, det er måske farligt.
    God aften
  • Ved du hvad tulle, jeg har været forsigtig med ikke at tage for meget levertran, men nu vil jeg hælde en ekstra sjat i mælken. Jeg hælder det i mælk, så kan jeg næsten ikke smage det og der er ingen levertransopstød.
    Og en smule ekstra A- vitamin gør sikkert heller ingen skade.
    Jeg tror det er sandt, det der skrives, jeg er jo aldrig forkølet.
Log in eller Registrér for at kommentere.