Hjem Sind og psyke Sorg og krise

Et sorg

Redigeret 29 juli, 2008, 10:43 i Sorg og krise
Hej, jeg er en ung dame i 20´erne og har et sorg som jeg har det meget svært ved at forstå hvad jeg laver.

Jeg har haft en kæreste i mange år, vi er gået fra hinanden men vi er ret gode venner nu. Vi er gået fra hinanden fordi at jeg har mødt en anden een som jeg holder meget af, han er min drømmefyr og min eneste ene i mit hjerte. Vi mødte hinanden da jeg engang havde en kæreste, jeg ved at det var forkert af mig at jeg har haft utroskab. Nu er jeg åben for min eks, jeg fortæller næsten alt om ham den mand som jeg kan lide , min eks ved alt hvad der var sket. Han har tilgivet mig for det jeg har gjort mod ham, men jeg har et problem som ikke kan rigtig løse. Mig og min eks , vi har planlagt for længe siden vores ferie, og den ferie vil vi ikke gå glip af, men så ham som jeg blev forelsket i , han kan ikke lide at jeg skal rejse sammen med min eks, han kan ikke lide at mig og min eks at vi skal sove sammen. Jeg har fortalt ham at mig og min eks , at vi er meget gode venner og vi har slet ikke i tankerne at vi vil gå i seng sammen , nej jeg vil gøre det rigtige for den mand som jeg har mødt , vi kommer ikke sammen endnu, men vi har planer om at vi vil flytte sammen engang hvis vi får vores forhold til at fungere. Er det vanvittigt for mig at jeg skal holde ferie sammen med min eks?

Jeg er meget træt at jeg sidder i midten , både for min eks og for min elskede som jeg har mødt.

Jeg vil gøre høre jeres mening om det her , håber at jeg får nogle meninger.

Den ulykkelige/lykkelige

Kommentarer

  • Hej Louise

    Du efterlyser andres meninger, så her får du min.

    Indtil for få år siden, mente jeg, at det var meget positivt, at man kunne blive ved med at være venner med sine tidligere kærester. Jeg accepterede også, at mine kærester stadigt var venner med deres tidligere kærester. Det er jo rart, når tingene fungerer og man ikke behøver at være uvenner.

    Jeg har forandret mig gennem de sidste år og har nogle andre holdninger til det nu. Jeg tror ikke længere, at det er særligt godt, at man ikke får sagt helt farvel til noget, der har været og som er slut. Ellers er det ikke slut og så kan det være rigtigt svært at involvere sig helhjertet i noget nyt. Det andet bliver let en mærkelig sammenblanding. Som om man både vil blæse og have mel i munden. Nu har jeg den holdning, at enten er man sammen eller også er man ikke. Selvom det i praksis ikke altid er så enkelt, det ved jeg godt.

    Jeg har hørt, at det på datingsider etc. ofte kræves, at man er 'fri af tidligere forhold'. Det, mener jeg, er et helt relevant krav. Så længe det tidligere forhold ikke er helt afsluttet, er der alt for stor risiko for, at man følelsesmæssigt stadigt sidder fast i fortiden og ikke helt har gjort sig fri af sin gamle partner. Der kan så let ligge noget gammel afhæninghed og andre ting bag.

    Noget andet er selvfølgeligt, hvis man har børn sammen. Så er man nødt til at opretholde (en god) kontakt, men der må under alle omstændigheder være en afgrænsning.
    Jeg tror ikke på, at éns tidligere partner skal være éns bedste ven, man fortæller alt til - incl. ting om den nye partner. Det er iflg. min mening dybt illoyalt overfor den nye partner.
    Jeg ville heller aldrig igen acceptere, hvis jeg fandt en partner, at han f.eks. fortalte mig detaljer om sine tidligere forhold. Det ville høre hans privatliv til, det ville overskride mine grænser og jeg ville finde det dybt illoyalt af ham, hvis han udleverede sin tidligere partner på den måde.
    Jeg har også siddet og lyttet til min ex-kærestes bekymringer og problemer omkring nye forhold. Det ville jeg aldrig gøre i dag. Jeg ville sige, at det hørte hans og hans kærestes forhold til og at han skulle blande mig helt uden om det.
    Visse ting tilhører privatlivets fred og visse ting bør man holde for sig selv.

    Så jeg forstår i højeste grad din nye kæreste (eller måske kommende kæreste), at han ikke vil have, at du rejser på ferie med din tidligere kæreste. Og så at I endda skal sove sammen! Hvis jeg fik en kæreste, der bare nævnte, at han ville på ferie med sin ex-kæreste, så ville han ryge ud af døren lige pr. øjeblikkeligt! Enten var han sammen med mig eller også så var han sammen med sin fortid! Bare det, at han kunne tænke tanken ville for mig være nok til, at filmen knækkede.

    Hvad siger dit hjerte, hvis du lytter godt efter? Hvad er dine grunde til at vil på ferie med din ex-kæreste? Udover, at I har aftalt det tidligere, men da var situationen jo anderledes. Er du angst for at vælge og tage stilling? Er du angst for at vælge en usikker fremtid og vil gerne samtidigt satse på fortidens tryghed? Er det selve rejseoplevelsen, der er så vigtig, så din nye kærestes følelser er mindre vigtige? Der er mange spørgsmål, du kan stille dig selv og hvis du lytter efter svarene, vil du vide, hvad du skal gøre.

    Jeg håber, du finder en løsning. Uanset hvad du vælger, vil det være et svært valg. Men du er nødt til at vælge - med hjertet.


    Mange hilsner Helene
  • Hej Louise
    Du skrev :"Jeg har haft en kæreste i mange år, vi er gået fra hinanden men vi er ret gode venner nu. Vi er gået fra hinanden fordi at jeg har mødt en anden een som jeg holder meget af, han er min drømmefyr og min eneste ene i mit hjerte."
    Citat slut

    Jeg er enig med Helene i det hun skriver, og det er jeg af den grund, at jeg har en bekendt der også altid har villet være venner med tidligere kærester.

    Det er lykkedes i et tilfælde, og det er fordi de nye kærester har været indstillet på dette venskab - de er ALLE venner, og de mødes ikke uden deres nye kærester er med.

    Men jeg har set mange gange, hvor dette venskab var ønsket efter kvinden havde slået op, og jeg har set hvor ondt det har gjort på den der blev vraget, for HAN går jo med et helt andet håb - nemlig at få sin kæreste tilbage.

    Jeg syntes ikke du kan byde hverken din nuværende eller din forhenværende at lege sådan med deres følelser.
  • Jeg siger mange tak for jeres meninger omkring min situation. Jeg ved at,ligemeget hvad der sker, så vil jeg såre dem begge to altså min eks og min nuværende "kæreste".

    Jeg vil lytte mit hjerte så skal skal vejen vise den rigtige beslutning. Tiden skal nok vise hvad der vil ske, jeg er mental træt af den tanke om jeg har gjort det rigtig eller ej. Jeg vil allermest tænke mig selv hvad der er bedst for mig.

    Louise
  • Kære Louise

    Det synes jeg, lyder som en rigtig god beslutning.
    Lyt til dit hjerte og gør det, der føles rigtigt for dig selv. For du skal leve med dig selv resten af livet og derfor er det vigtigste af alt, at du gør det, der er rigtigt for dig.
    Man kan alligevel aldrig gøre alle andre glade og tilfredse. Så det vigtigste er at sørge for, at man selv er glad og tilfreds og har det godt med de beslutninger, man træffer. Fordi man mærker, at det var det rigtige for én selv.

    Held og lykke med det.

    Mange hilsner Helene
  • Kære Louise

    Lyt til Helene - hun ved hvad hun taler om.

    "Se dig ikke tilbage"

    Kh.
Log in eller Registrér for at kommentere.