Hjem Sex & samliv Åben debat om kønssygdomme

herpes :( hjælp.

Redigeret 16 juni, 2015, 14:43 i Åben debat om kønssygdomme
heej jeg er en pige på 15 der har fået herpes.
jeg vidste ikke meget om det, men har nu læst en del her inde.

jeg har nogen spørgsmål som jeg vil håbe i vil hjælpe mig med. (:

1. år herpes er i udbrud, skal jeg da have mit eget håndklæde eller kan jeg dele med resten af familien uden det smitter?

2. tter det i vand? skal snart på ferie, og vil derfor være sikker på at det ikke smitter i fx. swimming poolen?

3. er det meget forskelligt for hvor mange gange det går i udbrud? kan det være 1 gang hver anden månede eller går der længere tid?

:( håber i vil hjælpe mig
hilsen 170992
«1

Kommentarer

  • Hej :-)

    Uden at være ekspert vil jeg sige at du nok skal bruge dit eget håndklæde, men du kan selvfølgelig godt bruge det samme som de andre når de er blevet vasket.

    Jeg formoder ikke at det smitter i vand, men ring hellere til din læge og tjek efter :-)

    Normalt går det i udbrug 1 gang årligt, og jeg har ladet mig fortælle at du efter et stykke tid vil være klar over præcis hvornår det sker :-)
  • Jeg fik konstateret herpes da jeg var ca. 19 år og har været heldig kun at have 3 udbrud ialt. Det sidste er over 20 år siden.
    Jeg har selvfølgelig læst en del om dette og iflg. det jeg har læst kan det ikke helbredes, men det er set hos nogle kvinder at det pludselig stopper, så jeg har sikkert været en af de heldige....
    Jeg fik noget salve hos min læge, kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder, men det var effektivt.
    Der er dog nogle forholdsregler som du er nødt til at tage...
    Ikke at have sex når det er i udbrud, for så smitter det...
    Jeg ved også at du skal være opmærksom på at når du engang skal føde, så må det heller ikke være i udbrud, for så giver du smitten videre til barnet...
    Men jeg vil da håbe at du er en af de heldige ligesom jeg selv er...
  • Hej (:

    Jeg ville ikke tage nogle chancer, bruger ihvertfald min egne håndklæder.

    Og kunne ikke forestille mig det skulle smitte i vand.

    Kan af at hører du også er blevet smittet ung, var helt ude af den da jeg fik og vide der ikke fandes en behanling mod virusen, men som sagt tidligere, kan det også være du er en af de heldige.
    Fik det selv for lidt over 1½ år siden, og har kun haft udbrud 1 gang efter det, så mærker stort set ikke noget til det.

    Håbder du kan bruge det til noget.
    MVH Sanne
  • Hey:)

    Først og fremmest vil jeg sige, at det altid glæder mig at høre, jeg ikke er alene i verden med herpes. Selvom det dog ikke er noget, jeg rigtigt bekymrer mig over længere. Og fedt at der er danske sider, hvor man kan diskutere det.

    Jeg fik konstateret hsv-1 i oktober 2007 og var igennem den samme tur, som jeg hører mange andre beskrive. Altså; i starten de små bitte blærer, som man håber på, ikke er noget - indtil det hele hæver og bliver ét stort kløende, smertende, opsvulmet helvede. Jeg havde også feber, kunne ikke gå, ligge, sidde, stå og slet ikke tisse. Var ved lægen og hun kunne se, det var herpes. Og så var jeg jo fortvivlet i lang tid, som de fleste er, når de får at vide, de har herpes.

    Men jeg valgte at lave en hulens masse research på området, satte mig til at søge al den viden om herpes jeg kunne finde på nettet - deriblandt mange udenlandske artikler, som jeg fik meget gavn af, og som lettede mit hjerte.

    I dag - 9 måneder efter, har jeg ikke mærket det mindste til sygdommen siden første udbrud. Så jeg er bare lykkelig. Ikke kun fordi jeg er så heldig at have få udbrud (indtil videre), men også fordi jeg ved med alt det jeg har læst, oplevet og hørt, at mange af de ting de skriver på nettet er meget overdrevet - nogle af tingene direkte forkerte.

    Så herpes har på ingen måde ændret på mit liv, eller gjort det sværere. Tværtimod er jeg vokset meget åndeligt, og er blevet en gladere person, siden den lille virus kom ind i mit liv, men det skyldes selvfølgelig andre ting.

    Jeg har heller ikke oplevet at hverken chokolade, nødder, sex eller noget andet har givet mig udbrud, skønt jeg har nydt alle disse ting, som der står nogle steder, man måske skal omgås mere varsomt, hvis man har herpes.

    MEN tilbage til dine spørgsmål:

    1) Når du har herpes i UDBRUD, vil jeg råde dig til, at have dit eget håndklæde, som det kun er dig der bruger. Når det ikke er i udrbud kan du sagtens dele håndklæder med folk, uden det smitter.

    2) Jeg er ret sikker på, det ikke smitter i vand. I hvert fald ikke når det IKKE er i udbrud. Husk på, at uden for kroppen dør herpes virus lynhurtigt. Men jeg er ikke 100% sikker, hvis det er i udbrud.

    3) Det er meget forskelligt fra person til person, hvor mange udbrud, man får. Nogle får kun 1 eller meget få udbrud i deres liv, andre får hyppigere måske hver 3 måned. Det afhænger også af, om det er type 1, eller 2 man har i skridtet.

    Jeg håber du/I kunne bruge mit svar:) Kh Anne
  • Hej :-)

    Jwg har haft herbes i ansigtet næsten hele mit liv, jeg er nu 30.

    Herbes breder sig idet der er andet som kommer i berøring med den væske som er i blæren-såret. Så længe blæren-såret ikke væsker eller der er huld på det så smitter det ikke.

    En aften jeg gik i seng hvor jeg havde udbrud mellem næsen og overlæben, vågnede jeg dagen efter med herbes på kinden og langt op i næsen, det var fordi at blærerne var bristet i løbet af natten og væsken havde rørt huden.

    ja, herbes kan godt smitte i vand, hvis væsken komme ud i vandet og derefter i kontakt med anden hud.

    Jeg kan anbefale dig at vaske hænder ofte, samt vaske med sæbe lige så forsigtig rundt om det smittede område UDEN blæerene brister.

    Samt anskaffe dig en aloe vera læbepomade fra dr. melumad laboratories, det er det som har virket bedst mod mit herbes.

    Jeg har ikke meget herbes længere og der går længe mellem hvert udbrud.

    jeg har det på munden, og derfor sårger jeg meget for at mine læber er rene, altså på den måde at hvis jeg får en rift hvor der kan sætte sig bakterier, så sørger jeg for at rense den, hvilket mindsker herbes.

    mvh
  • lige en tilføjelse

    renlighed spiller en stor rolle i herbes, sørg for at vere ren og tør
  • men ikke for tør så der kommer sprækker hvor der kan sætte sig bakterier.

    sprit er godt at komme på, det dræber alt, men selvfølgelig skal spritten bruges med måde, for ikke at herbes bliver imun over for spritten, som regel bruger jeg kun spritten hvis blærerne er bristet, eller også bruger jeg brintoverilte, simpelthen sørger for at hullet lukker til igen, og der ikke siver væske ud og kommer i berøring med mere hud.

    der findes flere midler fra lægerne og apotekerne bl.a zovir men for mit vedkommende er der intet af det som har virket, tværtimod, det er blevet værre.

    sørg også for at give området ro, sørg for at der ikke er noget der rører og generer området
  • jeg prøvede acetone hvilket også var meget godt, at bruge
  • jeg må sige at acetone er det bedste jeg har prøvet hid til, det tørrer området ud og vupti højst to dage efter kunne jeg ikke se der havde været start på et udbrud
  • Hej med jer derude!
    Jeg er altså helt ny med herpes og som i andre nok genkender det så er jeg jo pisse bange for at jeg aldrig vil få et kærlighedsliv mere eller om jeg nogensinde kan gå ud og få et engangsknald uden at jeg skal gå og være bekymret for at smitte en anden person!
    Mit første spørgsmål: Skal man bruge kondom resten af sit liv?
    2. Kan man aldrig få finger af en mere udenfor et udbrud uden at man skal bekymre sig for at man har smittet den anden.
    3. Hvordan skal man få det sagt til en fyr man rigtig godt kan lide? Og hvor mange herinde har erfaringer med at have et parforhold og har i oplevet at blive afvist af mange pga. Herpes?

    Hjælp!! Har brug for så mange svar overhovedet!! Det ville hjælpe mig da jeg føler mig på herrens mark!
Log in eller Registrér for at kommentere.