Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Blodtryk

Redigeret 29 juni, 2008, 15:22 i Hjerteproblemer
Er der nogen, der har en forklaring på, hvorfor et blodtryk, det ene øjeblik viser 160/78 og ti minutter efter viser 154/92.
Jeg har siddet ganske stille og målt det. Jeg mener da, det er noget af et spring. De 78 er jo flot, men 92 knapt så godt.

Kommentarer

  • Hej Billedgalleri

    Ja, jeg kan godt give en forklaring. Vores blodtryk skifter ustandselig, afhængigt af hvad vi laver, og hvad vi tænker på. Og sådan skal det også være, for at man fungerer normalt.

    Hvis du er i fare for at blive kørt over af en bil, stiger dit blodtryk med det samme. For at du kan springe for livet, er hjertet nødt til at sætte ekstra gang i pumperiet, så blodet kan komme hurtigt rundt i kroppen med ilt til både muskler og hjerne.

    Jamen, vil du så nok sige, du sad jo helt roligt, da du tog dit blodtryk, dengang der var stor forskel på målingerne. Du sprang ikke rundt for at undgå at blive kørt over.

    Nej, men blodtrykket ændrer sig også i takt med, hvad vi tænker på. Hvis du kom til at tænke på din hjertenskær, mens du sad og målte blodtrykket, kan det være forklaringen. Det kan have sat gang i blodgennemstrømningen. Eller måske blev du bare utålmodig og rastløs og kom til at tænke på, at du overhovedet ikke havde tid til at sidde dér og blomstre, når du havde en kæmpe opvask, du skulle have klaret. Der er mange muligheder.

    Pointen er, at der er normalt, at blodtrykket hele tiden skifter, og det er normalt, at det somme tider er højt, når vi skal præstere noget ekstra, eller hvis vi kommer til at tænke på noget, der berører os følelsesmæssigt.

    Det vigtige er, at det ikke må være højt hele tiden. Når du forholder dig i ro, skal det helst være under ca. 140/85.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Jeg siger mange tak for dit svar. Jeg vidste godt det kunne svinge ved forskellige gøremål, men jeg var ikke klar over det også var normalt med sådanne udsving inden for 10 min, når man sidder stille.
    Desværre kommer mit blodtryk aldrig så langt ned, som det skal.
Log in eller Registrér for at kommentere.