Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Den stille adhd pige.

Redigeret 5 november, 2012, 11:31 i Børn med ADHD
Hej. Ja jeg blev så den første der skriver her på den nye debat side, håber mange andre vil følge med.
Jeg skriver fordi jeg godt kunne tænke mig at høre om andres erfaringer med en stille ADHD pige.
Min datter er 14 år og skal i gang med en udredning til december (puha der er langt tid til) Hun er opvokset med en storebror med ADHD, ikke den stille af slagsen og så har hun en lillebror uden ADHD. Hun har fået store problmer i skolen nu, ingen venner og sidder meget på værelset ved fjernsynet eller den bærbar. Andre der kender til dette og som har erfaringer med først at få en evt. diagnose i den alder.
Jeg ved pt. ikke hvor jeg skal starte og slutte.
Håber på nogle gode råd.
Knuzz
«1

Kommentarer

  • Indstillinger
    Hej

    Min datter er godt nok "kun" 11, men er under udredning for ADHD, godt forsinket af sygeplejerskestrejken.

    Hendes problemer er mest af social karakter, er for hurtig på aftrækkeren = konflikter med klassekammeraterne, blander sig, mangler lidt situationsfornemmelse, er MEGET glemsom, mister sine ting osv. Hun kan ikke se sin egen andel i disse konflikter, og føler sig derfor tit mobbet og som et offer.

    Hun er MEGET nemt afledelig, går i stå halvvejs gennem lektierne på trods af, at hun er en kvik pige. Synes det er helt ok at aflevere en dansk stil på 3 linier.

    Hun er rigtig god til at skabe kontakter, men ikke så god til at holde på dem = meget skiftende venindekreds. Hun er meget udadvendt for meget nogen gange, og vi tænker allerede på, at hun måske er typen der nemt vil komme i forkert selskab.

    Hendes lillebror har ADHD, er meget motorisk urolig og meget talende. Hans ADHD giver ham vanskeligheder i skolen indlæringsmæssigt, Og hun er lige modsat, ingen indlæringsproblemer men ikke god til det sociale og ikke motorisk urolig, derfor tænkte vi ikke på, at hun også kunne havde ADHD, før en sygeplejerske nævnte det for os under lillebrors udredning, fordi hun under hjemmebesøget så nogle symptomer hos vores datter.

    Venlig hilsen
    Trinus
  • Indstillinger
    Jeg har - desværre - ingen erfaringer med udredningen. Men er glad for at høre om andres erfaringer og oplevelser, for jeg synes denne del af adhd-spektret er meget overset.

    Jeg har en datter på knap 12 med samme problematikker. Desværre er det kun mig, der kan se det. :-( Skolen trækker i land, efter adskillige samtaler gennem skoletiden, hvor de har bebrejdet hende at hun ikke havde styr på tingene, ikke fik lavet lektier, sjuskede, var ukoncentreret osv. Nu, hvor jeg har taget initiativ til at få afdækket hendes problemer, vil de ikke medvirke men beskriver hende som en velfungerende pige, der dog har lidt svært ved at samle sig. Suk! Kan godt se at hun er nem og medgørelig ift. de udfarende "adhd-drenge" i klassen.

    Hun har ikke faglige problemer, så den del er korrekt. Tilgengæld oplever jeg et barn, der trækker sig socialt. Hun deltager i frikvarterene, men har ingen kontakt udover skoletiden. Hun har kontakt til et par piger udenfor skoletiden, der har fælles interesse med hende, men derudover ikke social kontakt.

    Hun er glemsom, forlægger sine ting, kan ikke huske, glemmer aftaler, zapper væk og er ukoncentreret, kan ikke "udføre" fx. 3 ting i rap uden at glemme 1-2 ting, heller ikke selvom det er daglige gøremål. Derudover er hendes selvværd virkelig bekymrende, ligeledes hendes opfattelse af skolen. Hun føler sig udstillet i skolen, skældt ud, hun dur ikke til noget, kan ikke finde ud af tingene, føler sig dum, forkert, uelsket osv.

    Desværre er der 1 års ventetid på vores PPR og da skolen ikke vil medvirke får jeg nok svært ved at gå gennem prakt. læge.

    Jeg er fortvivlet, føler mig meget alene om bekymringerne for hende, bliver endda i tvivl om hvorvidt det er mig der overtolker hendes signaler. :-/ Og dog, så tror jeg på min fornemmelse, det ér ikke som det skal være!
  • Indstillinger
    Hej

    Min datter på 11, som er under udredning for ADHD, lyder meget som du beskriver din.

    Som nævnt i mit tidligere indlæg, har min søn diagnosen ADHD, men vi har ikke været igennem ppr, hverken med ham eller vores datter. I min søns tilfælde, rådede hans klasselærer os til at gå udenom ppr pga. den meget lange ventetid, vi gik istedet til egen læge, og blev uden problemer henvist til børnepsyk. på OUH. Samme vej gik vi, da vores datter skulle igang med udredning, igen uden problemer, det var jo også børnepsyk. der rådede os til at få hende udredt, da de så nogle træk i hende.

    Så mit råd til dig vil være, at gå til egen læge med din datter, forklar lægen om hendes problematikker, og bed om en henvisning til børnepsyk. Her er godt nok også ventetid, men som regel ikke så lang som gennem ppr.

    Du kan evt. kigge på ADHD-foreningens hjemmeside, www.adhd.dk, hvis du ikke allerede kender den. Her er både i samtaleforum indlæg om piger med adhd, og under artikler er også artikler om piger med adhd, lige som man kan bestille foreningens folder om piger/kvinder med adhd.

    Som tidligere nævnt er jeg usikker på, om vores datter ender med at få en diagnose, men jeg synes vi skylder hende at være sikker på, at hendes vanskeligheder ikke skyldes et skjult handicap, som adhd jo er. Aat hun har en del af adhdproblematikkerne, er jeg ikke i tvivl om, men om hun opfylder nok kriterier til diagnosen er jeg usikker på.

    Venlig hilsen
    Trinus
  • Indstillinger
    Tak for dine råd, Trinus. Og undskyld til trådstarter at jeg "spammer" din tråd. :-)

    Jeg har fået fortalt, at det kræver en udtalelse fra fx. skolen at få et barn ind ved børnepsyk., derfor havde jeg egentlig udelukket den vej. Det kan naturligvis ikke skade at forsøge.

    Min datter er på mange måder et velfungerende barn, men der er nogle træk - og har været gennem mange år - som jeg tidligere har forklaret med at hun nok vokser fra det eller sådan er hun jo bare, men nu synes jeg ikke længere jeg kan se bort fra det. Fortsætter det på denne her måde så vil hun opleve alt for meget modgang og nederlag.

    Jeg søger ikke nødvendigvis en diagnose, men i lige så høj grad den forståelse og rådgivning der følger med. Som det er nu oplever hun (jeg) at hun bliver bebrejdet at hun ikke kan "tage sig sammen" og presset for at strukturere hende ud af problemerne, uden at der følger støtte med til at få strukturen på plads.
  • Indstillinger
    hej
    jeg har en datter på 14 år som skal til afklaring af ahdh, desværre skal vi forvente først at komme til i februar 2009.
    vores datter går ikke i skole, da hun ikke kan komme fra a - b.
    jeg har ansøgt om orlov for at være hjemme hos hende.
    hun er en stille pige, der vender alt ind imod sig selv alt er negativt. vi startede til psykolog med hende hos ppr i 2001 p.g.a hun ikke fungerede ret godt sammen med andre i klassen.vi fik hjælp fra skolen med en extra lærer der skulle se hvordan hun fungerede, og vi fik at vide at hun bare skulle tage sig sammen og deltage i de andres aktiviteter.
    hun har altid gået meget alene både i skolen og fritiden, mange af hendes frikvarterer har hun gemt sig på toilettet for at undgå de andre. dette har fortsat op igennem hendes skoleforløb, med skiftende samtaler mellem skolens kontaktperson og os.hun har igennem årene været hidsig og vred når hun kom hjem.
    når hun har skullet noget har hun altid haft svært ved at sove om natten.dette medførte at hun mange gange sov hos os bare for at få lidt søvn.
    hun har aldrig villet deltage i noget mere end 1 gang, hun har aldrig kunnet se hvis hun hun har gjort noget galt, hun skal have megen ro for at kunne være i klassen og få noget ud af det, hun har fået extra undervisning i dansk.
    hun kan ikke koncentrere sig om noget mere end et kort stykke tid, så går hun videre til noget andet,
    hun vender hele tiden frem og tilbage mellem flere ting og har svært ved at få noget gjort færdig.
    for et halvt år siden opgav hun, vi kunne ikke få hende i skole hun ville ikke være her mere. vi tog kontakt til skolen og fik endnu engang en dialog igang. men der var ingen hjælp at hente.
    vi kontaktede selv ppr. og fik en tid med det samme.
    den første psykolog vi var hos ville sende hende hjemmefra med det samme.
    vi valgte at skippe hende.
    vi kontaktede lederen og fik en anden psykolog hvor hun kom igennem flere forskellige test og samtaler, det endte med at vi henvendte os hos vores sagsbehandler, der igen henviste os til et sted for unge mlm, 14 f- 18 år. der skulle hun være indtil sommerferien og derefter starte i ny skole.
    hun mødte op det nye sted den første dag, men kom ikke siden afsted igen.
    efter sommerferien startede hun i den nye skole, men kom ikke afsted igen mere.
    hun sover ikke om natten kan slet ikke få noget til at fungere hun forstår ikke konsekvensen af hvad der sker.
    som hun selv siger det slår klik for mig og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. livet er ikke værd at leve når jeg skal have det sådan.

    hun sidder i en stol det meste af dagen, og kigger fjernsyn eller spiller computer.
    hun har meget svært ved at få gang i noget som helst, nogle frustrationer fra en bekymret mor
  • Indstillinger
    Hej.

    Jeg er journaliststuderende og er i gang med at lave en artikel omkring de stille ADHD piger. Jeg er interesseret i at høre om nogen af jer med døtre der venter på udredning eller er i gang med udredning ville fortælle lidt om hvordan det er.
    Det er kun til en skoleopgave og er altså ikke noget der bliver offentliggjort.
    Hvis i kunne tænke jer at fortælle mig jeres historie, eller bare vil høre lidt mere om hvad det går ud på, kan i kontakte mig på:

    nmatzen@mail.djh.dk eller
    tlf: 28856215,

    Mvh Naja
  • Indstillinger
    Hej

    Jeg har lige idag fået den besked at min datter på 7 er ADHD.
    Vi (hendes far og jeg) har læst hele dagen på nettet og syntes mere det er
    stille DAMP hun er - hvis vi skal "lege læge"

    TRINUS1:'
    Du har beskrevet din datter - og det var fuldstændig som at læse om vores datter. Hvis jeg må være så fræk at spørge hvad I har gjort og om hun evt. er kommet på noget medium.

    Vi blev anbefalet RETALIN og efter det vi har læst på nettet om denne medicin så er vi imod bare at give hende dette.
    Læste så at OMEGA 3 + 6 samt KOFFEIN piller kunne hjælpe også.

    Alle gode råd er velkommen - da jeg er "taget med bukserne nede" her og ikke havde set dette komme. Så hvis der er gode råd, ideer eller tanker så modtages de meget gerne.

    Venlig hilsen og på forhånd tak.
    Rikke - (mor)
  • Indstillinger
    Hej til dig..
    jeg har en datter på 16 år der som din datter også er den stille adhd pige...
    Min datter har altid været stille og rolig men meget koncetrationsbesvær, hukommelses besvær, motoriske forstyrelser.
    Hun begyndte da hun var omkring de 13 at være meget på sit værelse, ligesom gå ind i sin egen lille verden og hun ændrede sig meget...
    i dag er hun diagnosticeret adhd, ocd, borderline....de ting høre mange gange med til adhd og autisme er også en af de ting der kan være med...
    det er vigtigt din datter blir testede, da hun kan ende som min og da de sammentidligt er i teenage aldren sker der mange ting i deres liv og det blir mere og mere kaos....

    min datter er startede på medikinet 5 mg, hun har fået mortiron før men hun fungerede ikke på det, man skal nogengange prøve forskellige piller inden man finder det rette.

    jeg er selv dianosticeret voksen med adhd, borderline...for ingen medicin da jeg selv har valgt det sådan...men fungere også fint.

    Håber det var svar nok ellers er du velkommen til at skrive til mig på astromama@yahoo.dk
  • Indstillinger
    Hej til jer alle

    Sikke dog en øjenåbner det er for mig at læse herinde. Efter at have kæmpet en kamp mod skolesystemet de sidste 3 år, så er jeg overbevist om, at jeg muligvis har fundet en løsning på at hjælpe min datter fremover. Hun er knap 12 år, fantastisk pige, men hold da op hvor har hun haft det svært socialt og fagligt. Når jeg nu læser her og om ADHD opmærksomhedsforstyrrelse, så hænger det hele pludselig mere sammen. Har læst og læst og har nu taget kontakt til min egen læge, og vi skal allerede have en snak på torsdag. Det har godt nok været frustrerende bare at se til at min datter bare for det værre og værre og kommer mere og mere bagud i skolen. Har hele tiden fået at vide, at det skal nok komme, men det går bare i modsat retning hele tiden. Og min datter føler sig mere og mere anderledes og har mistet al selvværd og selvtillid. Så er meget spændt på det fremtidige forløb. Det er ikke fordi jeg har en forventning om, at hun bare skal have nogle piller, men hvis det er tilfældet at hun har ADHD, så vil det glæde mig at kunne stille nogle helt andre krav til skolen i stedet for blot at blive tolket som den hysteriske mor. Dejligt hvis skolesystemet også får lidt fokus på, at ADHD børn ikke bare er dem "der løber på væggene" men at det også kan være "de stille" elever.
    Jeg har selv betalt for at min datter fik ekstraundervisning 2 gange om ugen, ikke fordi jeg havde en forventning om, at hun bare skal blive dygtigere, men fordi jeg ønskede, at hun skulle føle sig som en succes og at skolen ikke altid skal føles/opleves svær og umulig. Der blev hun også "opgivet" efter 3 mdr.s undervisning med besked om, at hun har en "studie-barrikade" og før hun lægger den på hylden, vil hun ikke tage imod indlæring. Flot konklusion, men ikke ligefrem noget der hjalp hende i troen på sig selv.
    Nå, skulle bare lige af med det.
    God dag derude:O)
    Kh mor til 3 fantastiske tøser
  • Indstillinger
    Kære minihops67.

    Jeg ved godt at dit indlæg er gammelt, men jeg har først søgt her på nettet i går, efter at vøre blevet ringet op af min datters klasselærer. Min datter er 13,5 og der er mistanke om at hun muligvis har en stille adhd, altså en ADD.
    Jeg kunne meget godt tænke mig at høre mere om hvor I "landede" med jeres datter. Ved ikke selv hvor jeg skal starte eller slutte, da jeg slet ikke var KLAR over, at der fantes en sådan aft af adhd.
    Min datter er meget genert, har dårlig selvtillid og har det fint med at være i sit eget selskab. Spærger slet ikke efetr kammerater mere (det gjorde hun mere da hun var mindre). Opholder sig hele dagen efetr skole på sit værelse med sin ipad. Virker umiddelbart tilfreds med dette. Deltager ikke rigtigt i det sociale i skolen, holder sig for sig selv, og vil helst ikke hverken ses eller hører. Jeg har altid tolket det som om, at hun var genert og ikke trodede nok på sig selv, men nu efter at klasselæreren har taget kontakt, kan jeg nikke genkende til nogle af de ting folk skriver her på nettet. Det er jo temmeligt sparsomt hvad der er at finde på nettet generelt.
    Men jeg er meget interesseret i at tale med dig og høre hvad I gjorde og hvordan jeres datter havde det/har det nu.ynes det er ufatteligt svært det her med, at man ikke har "opdaget" at der måske er en egentlig årsag til hendes adfærd.
    Bedste hilsner fra en frustreret mor - Katja 28 96 91 64

    Håber på svar fra dig. S
Log in eller Registrér for at kommentere.