Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Min kæreste har måske fået en depression

lu2001lu2001
Redigeret 14 februar, 2023, 13:25 i Spørg Netdoktors brugere

Hej.

Jeg mødte min kæreste for et år siden. Dengang jeg døjede med anoreksi og havde blot en måned før fået en abort som jeg selv stod igennem med både selvmordstanker og tillidssvigt, da min daværende kæreste havde forladt mig, efter han fik at vide, at jeg var gravid.

Min nuværende kæreste mødte jeg som sagt kort efter, og han hjalp mig med at komme videre, og løftede mig op af det hul jeg var havnet i. Vi har haft det godt lige siden og har kun løftet hinanden og bevist overfor hinanden at livet er værd at leve.

Nu har han fået det enormt svært - meget pludseligt faktisk. Han snakker om sig selv, som om han er intet værd, han trækker sig fra mig, og synes jeg fortjener bedre, han stoler ikke på når jeg- eller andre pårørende fortæller ham, at han er en fantastisk person. Jeg har vendt det hele med mine forældre, og selvom de ikke synes det er i orden han nærmest er gået fra mig, så har de kæmpe respekt for ham, og ønsker at hjælpe ham, fordi at han virkelig har hjulpet mig.

Jeg må accepterer at han skubber alle sine tætte relationer fra sig lige nu, men jeg vil ikke lade ham i stikken, og jeg vil så gerne hjælpe ham, men uden han føler at jeg har en forventning om at det bliver gengældt - for jeg tror nemlig at han måske har fået en depression.

Jeg håber at bare lidt i denne besked giver mening & nogen af jer kan give mig gode råd.

Kommentarer

  • Indstillinger

    Hejsa @lu2001

    Det er virkelig stort af dig at ville være der for ham, men husk at passe på dig selv i den process også. Dit ve og vel må ikke komme på spil. Jeg plejer at sige til mig selv, at man ikke kan hjælpe nogen på den anden side af gaden hvis man selv ligger med brækket ben.

    Du behøver ikke at finde svarene eller løsningen for ham, men måske guide og sære sammen med ham, som viser at han ikke er alene og at han er en man har lyst til at være sammen med.

    Foreslå eventuelt et besøg ved en psykolog eller anbefal noget ligende betterhelp, hvor man kan få hjælp uden at skulle være fysisk til stede. Et argument for at prøve det af kan være at det kun er en enkelt session, hvis der ikke er noget i vejen. Herefter kan man altid holde en pause. Er det ikke noget, som han vil, så er han måske ikke klar til det endnu.

    Mentalt sundhed er komplekst og jeg er bestemt ikke ekspert, men jeg ved at det desværre ikke altid at alle vil lytte til gode råd eller have hjælp. Ordsproget omkring at man kan trække en hest til truget, men at man ikke kan få den til at drikke er meget sandt til tider.

    Godt at høre at du efterspørger hjælp.

  • Indstillinger

    Jeg er næsten sikker på at han trækker sig fordi han sikkert ikke kan overskue at fortælle dig hvad du skal hjælpe med.
    Mit råd til dig er at bare være der. Tror ikke du skal spørge ham om han vil have noget at drikke og spise i den dur, men når du lav noget til dig selv så laver du også noget til ham.
    Han får det nemmere ved at du stiller tingene til ham. Det er jeg sikker på at det er en stor hjælp i stedet for at spørge da han sikkert ikke kan overskue det hvis han har en depression.
    Ta ham under armen og gå en tur til lægen sammen med ham for det er en start. Så kan lægen hjælpe ham og dig
    Har selv været der og det var rart at nogle bare gjorde tingene i stedet for at jeg skulle sige det. For det var ikke altid at jeg vidste hvad jeg ville have.
    Håber det hjælper dig lidt. 🙏

Log in eller Registrér for at kommentere.