Hjem Sind og psyke Åndehullet

Advarsel mod insekt-lamper!

Mange er sikkert plaget i denne tid, ikke kun af varmen, men også af ekstremt mange insekter, fluer, myg, natsværmere osv, you name it.

Jeg købte mig fattig i fluespray, de er ret dyre, men dog effektive. Fluenet på min altandør har lidt effekt, men på en eller anden måde komme krybet ind alligevel. Så er altid klar med spray.

Så en dag kom jeg på den (troede jeg) glimrende idé at købe sådan en insektlampe. som får diverse små-lorte.dyr til at flyve hen til den og så blir de "zappet".

De koster ikke alverden fx i HArald Nyborg, eller Jem og fix.

Problemet er at de har den modsatte effekt end den tiltænkte !

Jeg købte mellem størrelse-modellen da jeg tænkte det måtte være nok til min 50 m2 lejlighed.

Og det skal jeg satme love for...! For inden for et døgn have jeg dobbelt så mange af alverdens flyvende insekter, som hidtil !

Og mange af dem var så store , at de slet ikke rent fysisk kunne flyve ind mellem rillerne på lampen, som nok skal forhindre at fx barnefingre og fx kæledyr bliver "zappet".

Så jeg har brugt endnu 300 kr på spray, og så må jeg spraye hver enkelt dyr, og jævnligt bare random rundt i hele min stue. Det holder dem nogenlunde nede, men er er dyr løsning. Ved ikke lige hvorfor de sprays er SÅ dyre, men det er sikkert pga nogle afgifter eller lign.

Har også forsøgt mig med andre løsninger, som "fluepapir", sådan noget klistret stads de sidder fast på når de først er landet der, men igen med kun et delvist resultat.

Kender nogen til alternativer til at holde div insekter væk?

Tænker om der findes noget med ultralyd, eller noget helt 3.?

Det er jo heller ikke holdbart i længden at gå og sprede gift på spray i hele ens bolig - det er sikkert ikke sundt, for man kommer jo sikkert til at indånde nogle partikler selv?

Kommentarer

  • Har du fandt en anden løsning endnu? Jeg står med det samme problem derhjemme.

  • Jeg har også købt en insektlampe og har bestemt fået et godt resultat. Men har man vinduer åbne og lampen tændt, så vil de jo blive tiltrukket af lampens lys.

  • Tomatplante og duftgeranie er løsningen.
    Placer en tomatplante på altan eller terrasse, tæt ved dør/vindue, den holder fluerne væk.
    Placer en duftgeranie ved det åbne vindue, den holder myggene væk.

    Jeg har gennem mange år placeret en tomatplante foran det høje vindue ved siden af min terrassedør, selvom den oftest ender med at være grim, simpelthen fordi den holder fluerne væk.
    Ét år lod jeg være, netop fordi den ender med at blive grim, men da jeg lige pludselig havde mange fluer i stuen kom jeg i tanker om hvorfor jeg skulle have en tomatplante og det lykkedes mig at finde en af de sidste i et supermarked, og snart var fluerne væk igen.
    Det hænder der kommer en enkelt flue ind, men det bliver sjældent til mere. Tomatplanten kan man selv lave med kerner fra sin yndlingstomat.

    De sidste 3-4 år har jeg haft en duftgeranie i mit soveværelsesvindue. Sidste år fik jeg et enkelt myggestik en nat, i år har jeg endnu ikke fået nogen. Og nu har jeg også en i de andre vinduer. De er nemme at formere med stiklinger.

  • Tak for rådet om at en tomatplante holder fluer væk. Fluer er dem, der generer mest, syntes jeg. De sviner forfærdeligt.
    Jeg har ikke fået myggestik siden jeg fik insektlampen, men vinduet er også lukket om natten.

  • Velbekomme Hella.
    Hvis du vil have dit soveværelse åbent, så køb en duftgeranie og sæt i vinduet. De er i forretningerne i øjeblikket, og det er en plante der holder, og er nem at stiklinge-formere.

  • Trold1 . Det vil jeg gøre. Nu begynder det at blive varmere, så det er jo rart at have vinduet lidt åbent.
    Jeg havde læst dit råd, men tak igen.

Log in eller Registrér for at kommentere.