Hjem Øre, næse og hals Åben debat om øre-, næse- og halssygdomme

Er det halsbrand?

Hej,

Her på det seneste har jeg haft en ubehagelig fornemelse i halsen. Det gør ikke ondt i den, men lige nedenunder skjoldbruskkirtlen er der er sviende eller nærmest brændende fornemmelse. Jeg bøvser også rigtig ofte, især efter måltiderne og hvis jeg ikke bøvser, mærker jeg det der ubehag nede i halsen. Det kommer og går. Er det mon halsbrand?

Mvh HejDora

Kommentarer

  • Det kan være du har for lidt mavesyre.
    Du kan tjekke det ved, at du en morgen, på tom mave, drikker ½ glas vand med ½ tsk. natron, og tager tid på hvor lang tid der går før du slår en bøvs. Hvis der går mere end 2 minutter er din mavesyre lav.

  • Hej Trold1,

    Tak for dit svar. Hvad er for lidt mavesyre og hvad skyldes det?

  • For lidt mavesyre, det vil sige, at man ikke har nok mavesyre til at fordøje maden ordentligt og optage næringsstoffer ordentligt. Det kan skyldes mange ting, bl.a. mangel på nogle mineraler, det kan også komme af lavt stofskifte, det kan også komme hvis man indtager ting der dæmper mavesyren f.eks. hvis man bruger magnesia (magnesiumoxid/-hydroxid) som afføringsmiddel ell.l. Du kan prøve at google emnet f.eks. "lav mavesyre" eller "for lidt mavesyre". Men start med at teste din mavesyre, så du kan finde ud af om det er det, der er problemet.

  • Hej Trold1

    Tak for dit svar. Det giver god mening, men det er gået helt over, så det var nok ikke noget.

Log in eller Registrér for at kommentere.