Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Delvist lammet !

JEg er en ung mand på 40 år med et problem:

Mine ben er følelsesløse/lamme fra knæerne og ned !

Det er sådan kommet snigende over nogle år, men nu er det ved at være så slemt at jeg kun kan færdes med rollator eller krykkestok. Hvilket naturligvis er meget utilfredsstillende for en 40 årig.

Jeg har naturligvis været til lægen, og også indlagt i en hel måned med problemet, men de gjorde ikke andet end konstatere problemet, ikke findes en løsning eller behandlingsmuligheder til det.

Jeg tænker selv at mit blodomløb er dårligt, især nu da jeg også er begyndt at få "sovende" fingerspidser. Så er der nogle kosttilskud eller lign jeg bør have særligt fokus på ?

«1

Kommentarer

  • Indstillinger

    Ryger du?

  • Indstillinger

    Er du blevet undersøgt for sclerose. Min svoger var syg i flere år uden lægerne kunne finde ud af, hvad der var galt. Til sidst fandt de endelig ud af, det var sclerose. Han havde meget usikkerhed i sine ben o.s.v.
    Jeg undrer mig ofte over, hvor lidt hjælp man får fra læger.

  • Indstillinger

    Trold.ja desværre begyndte jeg allerede som barn at ryger, og gør endnu (men forsøger at stoppe)...

    Hella:
    Jeg ved faktisk ikke helt hvad de indersøgte for, der var neurologer på og jeg fik taget blodprøver hver dag osv.

    Men du har ret i at man ofte skal være klogere end sin egen læge. Fx derfor jeg hellere ringer 112 after en ambulance, end går til min egen læge med X problem.

    Hvis dem på det nærmeste sygehus ikke kan løse ens problem hvad end det er, så kan de i al fald sende en "videre i systemet".

    Eksempel:

    Symptomer:

    Jeg kan/kunne ikke køre på en alm cykel, eller blot gå i et alm tempo. Min Lokale læge sagde jeg bare manglede kondi og måske en tur i svømmehallen eller lign var noget for mig....

    Ja gid det vat så let - 6 mdr siden fik jeg konstateret lunge/halskræft.... ! Da jeg begyndte at hoste blod op.....

    Fik slager i maven til føde og alt muligt... og 100 km hjemmefra... scary oplevelse....

    Derfor stoler jeg sgu ikke på "alm læger"... Og jeg er ikke en tøsedreng som går til lægen uden der SERIØST er noget galt... ;)

  • Indstillinger

    Men nu er jeg så så lammetat selv det at gå på toilettet, eller blot skrive her er en enorm anstrengelse.....

    Altså jeg KAN godt bevæge mine ben, eller arme, jeg kan bare ikke bruge dem til ret meget.... fx ben til at stå på (benene knækker sammen), eller arme, jo jeg kan lige løfte en cola, men ellers knapt armens vægt i sig selv

  • Indstillinger
    HellaHella
    Redigeret 12 december, 2021, 15:09

    Jeg er helt enig med dig om lægerne. Det er ikke nemt at at få hjælp, hvis ikke det er noget, der ligger lige for.
    Det er jo umuligt at sige hvad der er galt, men jeg hæfter mig ved dine lammelser. Du kunne jo prøve at spørge lægen om det kunne være sclerose. Der er også parkinson, den sygdom giver besvær med at bevæge sig. Læs om sygdommene og se om der er lighedspunkter.

  • Indstillinger

    Ja jeg må jo forske "viidere". eller bare acceptere tingenes tilstand.

    Det nytter ikke noget at komme på hospspitalet, jo en neurolog tjekker det vitale, du ved hammer på knæ... og så sker der ikke mere....

    Jeg lå der en hel måned uden ander tjekkede noget udover det alm blodtryk osv, så det var spild af tid både for dem selv og mig..... ;/ Såp jeg skred til sidst.

  • Indstillinger

    Du kan meget vel have ret i det med blodomløbet, det kommer ofte af rygning. Hvordan ser dine fødder ud? Er de almindelige hudfarvet/lyserøde? eller er de mørke/blålige?
    Du skriver, at du var indlagt i en måned, var det p.g.a. dine problemer med benene? Spurgte du hvad deres undersøgelser viste?
    Lavede de en ultralydsundersøgelse af dine ben?

  • Indstillinger

    Ja jeg har desværre røget siden jeg var ret ung.

    Ja ja var indlagt en måned fordi jeg stort set slet ikke kunne gå/stå. Kom dog så småt på højkant igen med en "talerstol" og siden hen en lang periode med rollator. Og siden med stok.

    Mine fødder ser alm farvet ud. Ingen ultralyd. De lavede en masse blodprøver, men fik aldrig svar på dem, så jeg går udfra de ikke viste noget vigtigt.

    En anden ting jeg har lagt mærke til at at hvis jeg får bare et lille sår fx på knæet, som for de fleste vel ville hele på et par uger, så tager det let 2 mdr for mig ;(

    Så det kan godt pege i retning af hjerteproblemer måske? De har bare også lavet EKG på mig mange gange, uden at der var noget galt. Ligeledes testet for KOL (hos egen læge) heller ikke noget der... men NOGET må jo være galt.

    Noget andet nytilkommet er at i min højre hånd, så de yderste led af nogle af fingrene er der sådan en "snurren" eller følelsesløshed!

  • Indstillinger

    At dine sår på knæet er længe om at hele kan også tyde på dårligt kredsløb.
    Hvis det er dårligt kredsløb er der kun én løsning, og det er, at du stopper med at ryge, og du skal ikke bruge e-cigaretter eller andre former for erstatning i stedet for.

  • Indstillinger

    Uha men du hr jo nok ret. Blir svært når jeg har røget i over 30 år (er 40 nu)...

    Du siger jeg ikke skal erstatte med E-cigs eller andet.... heller ikke i afvænningsperioden ??? Bare kold tyrker ?

Log in eller Registrér for at kommentere.