Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Hvorfor er det så svært at få taget blodprøver hos egen læge?

Redigeret 30 november, 2021, 14:27 i Undersøgelser

Mit spørgsmål går på om læger synes det er en god ide og er villig til at være forebyggende iforhold til livstilssygdomme og sådan. Jeg er klar over at de med glæde stikker råd ud som: motion, frugt og grønt, kostfibre og protein i hverdagen, men der er jo ikke så mange der følger dem (tror jeg). Nok fordi de er så brede. Og hvor sikker er man enlig på at være dækket ind, i forhold til vitamin og mineral niveaur? F.eks. er der 26% af kosttilskudsbrugere mellem 18-50 år som får for lidt d-vitamin, viser et dtu studie. 20-30 ng/ml skal man have i blodet, og jeg tænker mest optimalt 30. men sundhedsstyrrelsen anbefaler kun 20 mikrogram om dagen, selvom det har vidst sig i studier at for at beholde sunde niveaur at man skal indtage 28-42 mikrogram. For folk der var i underskud krævede det 125 mikrogram at kommer over de 30ng/ml. Det er nok 40-100 mikrogram der mest relevant i vintermånederne, og det viser jo også at 1/4 af folk der tager kostilskud, får for lidt d-vitamin, fordi der bliver anbefalet for lidt. Så når man går til lægen, og spørger om man lever optimalt, skal man så bare tage svaret for gode varer?
Jeg gad godt at kunne få taget blodprøver til hele molevitten, vitamin, mineral, hormon, kolestorol, levertal, nyrertal, så jeg kan ændre min kost og livstil som det kræver for at få resultaterne på plads. Det kan jo også godt være der intet at komme efter, men så har jeg en baseline, til når jeg får taget en test om 2 år fordi jeg har ændret spisevaner, også kan jeg se, ups jeg får da lidt for lidt af det her.
Hvis man ikke kan få lavet det hos sin praktiserende læge fordi lægen skal være det autoritere overhoved der bestemmer hvad der bedst for en selv, så burde pengene følge borgeren så man kunne tage dem med til en privat klinik, men det vidst ik her inde det skal tages op.
Jeg så gerne at høre nogle andre holdninger her inde, gerne fra læger. Kan der være en saglig grund til ikke at tilbyde omfattende blodprøver til alle der spørger, fordi man måske ville kunne se på landsplan at angst gik op, eller noget andet?
Der ville selvfølgelig ik være penge i budgettet til hvis alle dansker gik ned imorgen og bestilte prøver, men alle dansker er jo heller ikke proaktive, så måske det ville spare nogle penge hvis dem der var proaktive og spurgte om en kunne få det lavet?
Jeg prøver ikke at anklage læger for at være dumme, det kan jo være der alle mulige regler for hvornår man må lave dem og alt muligt, synes bare det irriterende jeg ikke kan få lavet nogle test.

Kommentarer

  • Indstillinger

    Du burde kunne få lavet de tests du ønsker.

    Men det er ikke unormalt at lægen ikke selv foretager dem, men du sendes til blodprøvetagning på det lokale hospital. Så det kan godt blive ret omstændigt hvis man har langt til sygehuset, og ikke har bil selv fx.

    Men lægen vil naturligvis kun bede om analyse af de mangler han mistænker du kan have, du kan nok ikke få en blodprøver hvor de tester for "ALT".

Log in eller Registrér for at kommentere.