Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Forældre med skolestress

Jeg kan simpelthen ikke være den eneste…


Vi har en datter på 11 år. Hun går i 5. klasse.


Dagligt bliver vi bombarderet med beskeder fra skolen og Klubben (SFO for større børn). Vores datter går i Friskole, og vores Aula hedder VIGGO.


I aften løber årets skolefest af stablen. Vores datter glæder sig helt vildt. I en hel uge har de forberedt sig. Emnet er 1001 nats eventyr.

Som forældre er vi bare stressede. Beskederne vælter ind. Så skal der findes kagebagere, så skal klasserne stå for boder med aktiviteter, der er teater, diskotek, fællesspisning (familier har mad og drikke med til eget forbrug), børnedrinks og selvfølgelig oprydning.

Jeg er ved at blive skør!!

Klubben vil indføre forældrekaffe, og vi har lige været til sommerfest. Til jul skal vi selvfølgelig til juletræsfest… Det er skruen uden ende!


Altid er der noget vi skal deltage i. Udover de lektier der skal laves, selvfølgelig.

Vores VIGGO står aldrig stille. Det er også her vi ser efter lektier, skoleskema osv. Men det er også her alle beskeder fra lærerne kommer, og fra kontoret, og fra skolelederen, og fra klubben, og fra forældrerådet, og fødselsdagsinvitationer, spørgeskemaer om tider til forældremøder og skole-hjem-samtaler og alt der omhandler tilbud som fx Julemærkehjem, sportstilbud, musikskoletilbud osv.


Hver gang VIGGO dinger på min telefon, får jeg kvalme og fysisk ubehag.


Min mand arbejder, men jeg går altså hjemme. Vi har også kun ét barn…

Kommentarer

  • Indstillinger

    Det tror jeg desværre ikke er unormalt. Jeg har selv en datter på 17 år nu, så hun er heldigvis sluppet ud af "Aula-helvede".

    Du må kunne slå det der VIGGO fra på din telefon da ?

    Da min datter gik i folkeskole gjorde jeg det at jeg loggede på Aula 1 gang hver 1-2. uger. Ved dog ikke om moren gjorde oftere.

    Da jeg selv gik (også i friskole) fik man en seddel med hjem om den slags "arrangementer" og lign.

    Det du beskriver grænser jo nærmest til chikane.

  • Indstillinger

    Jeg savner sedler og fødselsdagsinvitationer i postmappen…

    I bund og grund kan jeg nok ikke rigtig forstå, hvorfor forældrene skal inddrages SÅ meget.

    Jeg synes en sommerfest og julefest + forældremøder og skole-hjem-samtaler er så rigeligt.

    Det går jo også den anden vej. Jeg har en veninde, der er folkeskolelærer. Hun bruger seriøst mange timer hver uge, på at besvare forældres beskeder på Aula.

    Hvis nu forældrene stolede på, at skolen gjorde sit arbejde, og ikke hele tiden ville have dokumentation for deres børns aktiviteter i skoletiden, så kunne man undgå meget stress.

    Når vores datter kommer hjem, spørger jeg, om hun har haft en god dag. Siger hun ja, svarer jeg, at det var da godt. Siger hun nej, snakker vi lidt om hvorfor.

    Jeg behøver faktisk ikke lange beskeder eller selfies af lærere med børn i baggrunden, som dokumentation.


    Jo, jeg kan jo nok godt slukke for notifikationer fra VIGGO. Men i virkeligheden er jeg jo også bange for så st misse noget vigtigt.

    Min mand tjekker VIGGO én gang om dagen, og det er også fint. Men lektier bliver fx lagt ind på forskellige tidspunkter. Beskederne kan fx også være, at de dagen efter skal have engelsk i stedet for tysk osv. Det vil jeg jo helst ikke overse…


    Vi har faktisk aftalt, at vi vil bringe det på bane til næste forældremøde (som i øvrigt er det 3. siden sommerferien).

  • Indstillinger

    AHHH så har du det som kaldes FOMO (Fear og missing out).

    Ja det er en idé at bringe det op på næste forældremøder, for du er men garanti ikke den eneste som har det sådan.

    Fx at du ikke behøver at få en SMS fordi din unge har pillet næse....

    Sådan sat lige på spidsen sefølig. Der er seføli stadig vigtige ting som fx omkring Prøver osv, det skal man jo lige holde lidt øje med, men som udgangspunkt er det den unges eget ansvar, og hvis noget "stikker helt af" så skal skolen ringe til forældrene (ikke SMS eller skrive på AUla eller Viggo, eller hvad de ellers kalder det)

  • Indstillinger

    I nutidens Danmark er det altså også anderledes fx med fødselsdags-invitationer.

    Man deler ikke længere en seddel rundt i hele klassen, men man sender en SMS eller Facebook til de af dem man gerne vil have med. Resten lukkes ude.

    Kan huske fra jeg gik i skole, så enten skulle man invitere HELE klassen eller KUN drenge eller KUN piger, nu vælger de HELT selv.

    Om det så er godt eller skidt, skal der vidst en anden debat til at afgøre ;)

Log in eller Registrér for at kommentere.