Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Skal jeg have briller?

Er kun lige blevet 40 år...

Men synes sgu jeg på det sidste har sværere ved at læse fx undertekster på TV, eller bare indlæg på nettet som fx her.

Tror i jeg skal have briller så ? Og hvad koster de og hvordan gør man? Altså skal jeg forbi min læge/øjenlæge og blive tjekket, eller skal jeg bare "vælte ind" i en hvilken som helst Synoptik, Lois Nielsen eller lign brillebutik i nærheden ?

Kommentarer

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 25 september, 2021, 08:15

    Du kan da bare gå ind i en brilleforretning og få synet kontrolleret. Er der noget galt kan optikeren se det.

    Skulle da kunne, for ikke alle er lige dygtige. Jeg fik lavet læseglassene om tre gange og de passede stadig ikke. Sidste gang tror jeg slet ikke han satte andre glas i. Han lod bare som om.
    Så måtte jeg opsøge en anden optiker. De glas jeg fik der passede heldigvis. Derfor vælger jeg ikke et sted, hvor der skal betales forud.

    Der kan være forskel på priser, så jeg ville se mig lidt for. Der er også forskel på kvaliteten af glas. Men man behøver ikke de dyre glas til læsebriller.
    Man kan købe meget billige læsebriller i mange forretninger, men så skal øjnene bruge samme styrke og det er lidt sjældent man kan nøjes med det.

  • Indstillinger

    jeg vil helt klart råde dig GÅ til øjenlægen, det koster kun tid og er noget opdager lægen, det ikke bare styrke kontrol, det er helbredscheck og så har du 2 check.

    sæt igang

  • Indstillinger
    persille1persille1
    Redigeret 8 oktober, 2021, 06:09

    Ja, Mogens, det tager bare meget lang tid før man kan få en tid hos øjenlægen. Vedkommende er jo bare ved at få "ældresyn", det kan optikeren nemt finde ud af. Og så skal man ikke vente mange måneder.

    Lægen undersøger ikke øjnene.

  • Indstillinger

    I første omgang er der sikkert ikke noget forgjort i at smutte ned i supermarkedet og købe et par briller der. Umiddelbart vil jeg mene at +1 kan gøre det.
    Hvis det løser dit problem kan du givet klare dig en god tid med det, men selvfølgelig skal du være opmærksom på, om der er andre gener ved dit syn, som du så bør få undersøgt ordentligt.
    Men almindelig aldersrelateret langsynethed kan sagtens klares med de billige i starten

Log in eller Registrér for at kommentere.