Hjem Sport, motion og ernæring Vitaminer og mineraler

Svage ben efter længere tids sygdom?

De sidste ca 5 år har jeg kæmpet med en kræftsygdom / senfølger her af.

Det har betydet virkelig mange timer i sygesengen. Nu er jeg efterhånden på højkant igen, men der er et stort problem - mine ben !.

Eksempelvis i fredags skulle jeg hente en pakke (en let en under 1 kg) på det lokale posthus. Der er ca 3-400 meter, og så hjem igen op af trapper (bor på 2. sal uden elevator).

Hele weekenden + mandag kunne jeg stort set ikke gå andet end lige stavre på toilettet, fordi min lår og læg muskler simpelthen var så vildt ømme, som skulle man tro jeg havde løbet et marathon!

Det jeg vil høre om er, om der er noget bestemt jeg enten kan spise, eller tage i pilleform for at komme tilbage til "normalen" igen. Her har jeg naturligvis set de der reklamer på TV, for det der Vitaepro, og så noget det hedder noget med T- for testosteron.

Altså blot at træne endnu mere kan jeg ganske enkelt ikke, altså på en god dag, magter jeg at gå ned og tømme postkassen (altså ned af trapper fra 2. sal og op igen), men ligger jeg de der 2x 300 meters gåtur oven i. så er jeg stort set sengeliggende i 2-3 dage efter.

Jeg tænker ikke det er en vej blot at æde morfin og så træne alligevel, for så overbelaster jeg jo bare musklerne endnu mere?

Skal måske nævnes at jeg ikke er overvægtig (normalt BMI).

Nogen forslag? Andre forslag er også velkomne?

Svagheden i benene forværres af RLS (Rastløse ben) især om aftenen og når jeg sover, så når jeg vågner om morgenen er mine ben allerede "godt brugte".

Er 39 år.

Kommentarer

  • persille1persille1
    Redigeret 3 september, 2021, 08:13
  • Det kan være mangel på nogle mineraler.
    Men løsningen er ikke altid "bare" at tage de mineraler man mangler, man bør overveje hvorfor man er kommet til, at mangle disse mineraler. F.eks er der mange ting, der fortrænger nogle mineraler, f.eks. sukker, alkohol, rygning.
    Mangel på mavesyre kan også være årsag til mineralmangel, da flere mineraler kræver en god mængde mavesyre for at blive optaget.

  • Jeg har aldrig røget eller drukket. Jeg tager både vitaminer og mineraler. Jeg mangler heller ikke mavesyre, så det kan ikke være årsagen hos mig.

  • Jeg har nu godt nok både røget og drukket i moderet omfang i mange år (20 år)

    Men umiddelbart har det intet med det at gøre, da jeg førhen har droppet både rygning og alkohol 100% i op til 6 mdr, uden mærkbare forbedring.

    Bør måske lige tilføje at de dage hvor min muskler ikke er ømme, som fx efter en gåtur til købmanden, eller noget så simpelt som en svingtur med støvsugeren derhjemme, så føles mine ben som om de vejer 100 kg hver.

    Men har helt normalt BMI, så det gør de jo ikke - det føles bare sådan.

    Desuden bliver jeg enormt stakåndet af næsten ingenting. Ting som let løb, cykling, eller blot gang i normalt tempo er helt udelukket. Og på trappen op til min lejlighed må jeg holde pustepause for hvert repos.

    Selv mistænkte jeg jo enten noget i stil med Astma, Kronisk bronkitis, eller KOL, men det hele afviste min læge, og kaldte det bare "dårlig kondi".

    Et par år senere fik jeg så konstateret kræft i luftvejene, da min tunge af en eller anden grund gjorde så sindsyngt ondt at jeg så mig nødsaget til at ringe 112.

    Det er tilsyneladende ovre for nu (min tunge skaber sig ikke mere med smarter).

    Sådan en omgang stråleterapi giver så bare andre problemer.

    Den slår jo ikke kun kræftceller, men også raske celler ihjel. Jeg får fx aldrig mere skæg på hagen/et stykke op af kinderne.

    Bevares det kan man nok leve med.

    Men hvad være er er at det også ødelægger ens tænder, tandlægeoverslag 100.000 kr

    Dertil er min tunge delvist "død", så når jeg taler lyder jeg som om jeg er fuld (selvom jeg ikke er det overhovedet).

    Alt dette har udløst førtidspension, så nu sidder jeg bare her og kukkelurer.... Og jeg er ikke 40 år endnu. Det ville være mere normalt for en person på 75 eller 80 år på plejehjem.

Log in eller Registrér for at kommentere.