Hjem Muskler, led og knogler Fod- og knæskader

Mærkelige kramper?

Kunne ikke lige finde en mere passende kategori....

Jeg har i nogle år oplevet at især min venstre læg-muskel går i krampe, altså bliver STENHÅRD urfrivilligt! Og det er ret smertefuldt.

Som regel kan jeg massere det væk igen på 1 minut eller lign.

Men nu er det også begyndt at komme i min underkæbe? Hvor jeg ligeledes kan massere det væk igen på kort tid.

Ved godt man kan sige "det bare er en skavank pga alder", men jeg er ikke engang 40 år endnu?

Desuden kan jeg forestille mig det kan give nogle yderst uheldige situationer, hvis mine ben knækker sammen, fx på en trappe (bor på 2. sal uden elevator) eller i en forgænger-overgang. Indtil nu er det dog kun sket når jeg har været hjemme.

Jeg er ikke den store sportsudøver eller fitness-freak, så jeg tænker ikke det har noget med overbelastning at gøre - og så ville det vel også ske i begge lægmuskler, men det sker kun i venstre ?

Og ofte blot fordi jeg vender mig i sengen, eller sofaen..

Nogle råd?

Kommentarer

  • @fuerzzz sagde:
    Kunne ikke lige finde en mere passende kategori....

    Jeg har i nogle år oplevet at især min venstre læg-muskel går i krampe, altså bliver STENHÅRD urfrivilligt! Og det er ret smertefuldt.

    Som regel kan jeg massere det væk igen på 1 minut eller lign.

    Men nu er det også begyndt at komme i min underkæbe? Hvor jeg ligeledes kan massere det væk igen på kort tid.

    Ved godt man kan sige "det bare er en skavank pga alder", men jeg er ikke engang 40 år endnu?

    Desuden kan jeg forestille mig det kan give nogle yderst uheldige situationer, hvis mine ben knækker sammen, fx på en trappe (bor på 2. sal uden elevator) eller i en forgænger-overgang. Indtil nu er det dog kun sket når jeg har været hjemme.

    Jeg er ikke den store sportsudøver eller fitness-freak, så jeg tænker ikke det har noget med overbelastning at gøre - og så ville det vel også ske i begge lægmuskler, men det sker kun i venstre ?

    Og ofte blot fordi jeg vender mig i sengen, eller sofaen..

    Nogle råd?

    Det nemlig jævnt irriterende at når nogen ser folk "dratte om" på gaden, så ringer de 112 i stedet for blot at hjælpe mig op igen når krampen er væk.

    Jeg kan godt forstå at de gør det, men det blir sgu dyrt for mig snart i taxa hjem fra sygehuset ;/

  • Jeg er godt nok blevet 66 år, men har i mange år lidt af lægkramper. Tager magnesium tabletter 300mg mod dette og så udstrækning af lægmuskel. Du kunne starte med 1 tablet dagligt. Tal med læge eller apotek/Matas, eller hvor du nu køber dem

  • persille1persille1
    Redigeret 3 august, 2021, 06:43

    Jeg er begyndt at få krampe i mine fingre. Jeg tager magnesium. Men det hjælper ikke.

  • @persille1 sagde:
    Jeg er begyndt at få krampe i mine fingre. Jeg tager magnesium. Men det hjælper ikke.

    Hvilken slags magnesium tager du?

  • persille1persille1
    Redigeret 5 august, 2021, 06:45

    Jeg tager Solaray. Cal-Mag Citrat med Vitamin D.

  • Hvis det er denne (i linket nederst), så bør du være obs på, at der er to forskellige slags kalcium i, der er kalciumcarbonat og kalciumcitrat, kalciumcarbonat er svært optagelig hvorimod kalciumcitrat er letoptagelig, så reelt optager du sandsynligvis ikke alt det kalcium der er i.
    Der er også 2 forskellige slags magnesium i, magnesiumoxid og magnesiumcitrat. Magnesiumoxid er det samme som bruges i magnesia (afføringsmiddel) fremgår her, ca. midt på siden: https://netdoktor.dk/interactive/medicin/Magnesia-DAK-id34.html , det optages ikke i kroppen, men virker stimulerende på peristaltikken, magnesiumcitrat derimod er letoptageligt, så også her gælder det, at du ikke optager alt det magnesium der er i produktet.

    Problemet i, ikke at få magnesium nok er bl.a. at mangel på magnesium medfører mangel på kalium, da man ikke kan optage kalium hvis man mangler magnesium.

    https://www.helsam.dk/sundhed/mineraler/calcium-og-magnesium/calcium-magnesium-citrat-med-vitamin-d?id=7756

  • persille1persille1
    Redigeret 6 august, 2021, 05:58

    Jeg tror nu ikke det er mangel på vitaminer o.s.v. at jeg har smerter/kramper.

  • @persille1 sagde:
    Jeg tror nu ikke det er mangel på vitaminer o.s.v. at jeg har smerter/kramper.

    Det kan sikkert også have andre årsager. :)

    Hvis du får taget blodprøver, så kan du tjekke dit kaliumniveau. Du skal ikke blot lytte til, at lægen siger det er fint, du skal selv se tallet, for lægen vil sandsynligvis (som min egen) sige det er fint selvom det er helt i bunden af normalområdet.

    Kalium (som er afhængig af magnesium) sikrer normal muskel- og nervefunktion.

    I mange år havde jeg problemer med karpaltunnelsyndrom i begge hænder, for ca. 10 år siden blev jeg opereret i den højre hånd og så var det meningen, at jeg efterfølgende skulle opereres i den venstre. Jeg blev aldrig opereret i venstre hånd for jeg blev obs på sammenhængen mellem kalium og karpaltunnelsyndrom, og jeg har gentagne gange erfaret, at når mit kalium er lavt, så "snurrer" det i mine fingre, nogle gange i den ene hånd og andre gange i den anden, altså også den der er opereret.

  • Hej

    Ja, det kunne være en ide. Jeg skal snart til kontrol, så vil jeg spørge om han vil undersøge det.
    Jeg have engang en læge, som fyldte mig med medicin og det drænede kalium og salte ud af kroppen på mig. Jeg anede ikke hvad der var galt , men heldigvis skulle jeg til en anden læge og hun så med det samme den var gal og indlagde mig akut. Jeg fik at vide jeg kunne være død at hjertestop hvert øjeblik. Jeg lå på sygehuset en uge.
    Så galt er det ikke, men det var da rart at få det kontrolleret om det kunne være årsagen.

Log in eller Registrér for at kommentere.