Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

P-piller i mod acne?

Redigeret 21 januar, 2011, 03:04 i Bumser
Hej! Jeg er en pige på 19 med problemhud på ryg og bryst. Min læge har for nylig anbefalet mig Isotretinoin men jeg er virkelig i tvivl om jeg skal begynde på kuren... jeg er midt i mit 3g år og har meget at se til – jeg er bange for at bivirkningerne vil gøre at jeg intet overskud har her i den sidste afgørende tid, da jeg nemlig i forvejen ret stresset i hverdagen. I så fald overvejer jeg at vente med kuren til efter sommerferien. Med hensyn til bivirkningerne, er der risiko for fosterskader men gælder der også senere i livet eller bare mens man er på pillerne? Og sidst, hvad koster de?
Jeg har læst om en del alternativer og en af dem som jeg fandt mest lovende var p-piller. De mærker jeg tænker på er hedder Diane Mite, Yasmin og Cilest – er der nogen der har erfaring med det imod acne? Det vil jo nok vende tilbage efter man er stoppet på pillerne igen..?

Kommentarer

  • Hej Lady

    Måske kan jeg give dig lidt stof til eftertanke.
    Jeg går pt. på medicinstudiet og er selv lige gået igang m. isotretinion, og jeg er da også en smule bekymret for om, hvorvidt jeg skal rende rundt og være umådelig træt el. have hovedpine. Men nu vil jeg altså ikke have akne længere, så dét er et sats jeg tager. Folk reagerer jo også ret forskelligt på præparatet.
    - og jeg har nu kun været i gang to dage m. 40mg/dag, og min læber er lidt tørre end normalt, huden lidt mere sprød, og ellers har jeg tørre øjne (Skal ned på apoteket efter øjendråber idag).

    Nu referere du tilfældigvis til p-piller mod akne. Dem har jeg tilfældigvis prøvet af to omgange; altanova og novamite. Hos mig fjernede dét ikke min akne. De mindskede meget lidt af dét jeg havde i ansigtet, men slap for akne på bryst og ryg, hvilket jo var en gevinst i sig selv. Men virkningen kom først efter 3-4 måneder. Sagen m. mig var så, at jeg fik gentagne gange svamp og blærebetændelse af pillerne (fordi de går ind og påvirker talgproduktionen), hvilket også var årsag til at jeg skiftede mærke undervejs. (De her symptomer optrådte først efter ca. et år m. p-pillerne) Og dét ubehag ophørte så da jeg stoppede på p-piller, og min akne kom fint tilbage 3 måneder efter, hvorfor jeg nu er begyndt på isotretinion.
  • Onp322Onp322
    Redigeret 17 juni, 2021, 16:03

    Du kan købe p-piller her uden en forudgående recept (de kræver kun en online konsultation form) http://www.goodrxtabs.com

Log in eller Registrér for at kommentere.