Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Kvalme inden nys

Hej,

Jeg oplever sommetider, at jeg får voldsom kvalme lige inden jeg skal nyse. Det kommer bølgende ind over mig i løbet af sekunder. Så kommer der et nys - og så forsvinder kvalmen igen.

Det er slet ikke hver gang jeg nyser - måske ca 2 gange om måneden.

Kvalmen er meget voldsom, og jeg tror altid at jeg faktisk er ved at blive rigtig syg. Alligevel er den anderledes, for det ødelægger ikke min lyst til mad, som man kender det fra almindelig maveonde...

Efter kvalmen er startet, kan der godt gå 5-10 minutter før jeg nyser. Sjældent sker det, at kvalmen kommer, men nyset udebliver. Så forsvinder kvalmen bare lige så stille igen i løbet af kort tid. Men trangen til at nyse er der altid.

Jeg har aldrig hørt om andre der har haft det sådan. Jeg prøvede engang at google det. Der kom noget fra en hjemmeside på norsk, men der var ingen forklaring på det...

For nogle måneder siden oplevede min 9-årige datter det samme. Vi har aldrig snakket om det, så hun har aldrig hørt om det. Hun nøs, og sagde efterfølgende, at hun lige troede hun skulle kaste op. Efter nyset var der ingenting.

Kender nogen til det eller ved nogen måske hvorfor det sker?

Jeg er nysgerrig...

Johanne

Kommentarer

  • Indstillinger

    Hej Johanne, jeg har i flere år haft det ligesom dig. Dog nyser jeg hver gang. Når jeg kører bil holder jeg ind til siden når kvalmen melder sig, for jeg nyser flere gange i træk. Jeg nævnte det en gang for lægen men han lod nærmest som han ikke hørte det. Mvh Else Margrethe Christensen

  • Indstillinger

    Kan se der er gået mange år siden opslaget, men googlede, fordi jeg akkurtnopleverndet samme i øjeblikket, for første gang nogensinde. I forbindelse med mavebøvl, der har strakt sig over 4 uger nu, har jeg oplevet dette pudsige fænomen. Tak, lille nys, fordi du letter kvalmen😃

  • Indstillinger

    Jeg er med ombord med dette. Jeg når altid at tænke “jeg er godt nok dårligt, skal jeg kaste op?” Og så nyser jeg og det går væk. Det værste er hvis nyset ikke kommer, så kan jeg være dårlig i op til 1 time. Gad vide hvad det kan være. Har I andre nogen form for allergi?

  • Indstillinger

    Det er godt nok længe siden, at jeg skrev opslaget, men det ef da stadig relevant.

    Jeg har ingen allergier.

    Til gengæld har jeg observeret lidt... Når jeg får kvalme under et nys, så er nyset tit meget voldsomt. Sommetider kommer der en lidt sødlig lugt efter nyset. Jeg aner ikke hvorfor, men det kommer ikke, hvis det bare er “små” nys...

    Det er meget interessant 😅

    Johanne

  • Indstillinger

    Hej,

    Kan se der er gået en del år igen siden sidste kommentar men det er første gang at det er lykkes at Google mig frem til andre der også har det sådan!

    Fedt at man ikke er alene.

    Jeg oplever disse kvalme / nyse ture i perioder flere gange om dagen, ofte også uden nys og nogen gange sammen med hedeture..

    Jeg bliver vild dårlig og utilpas men ved jo at det forsvinder lidt efter..

    Jeg døjer med mave-tarmproblemer og tror det hænger sammen med histamin intolerance.


    Jeg har også IBS, SIBO, fødevareintolerancer, colitis og en dårlig fungerende tyndtarm, som også kan spille ind.

    Jeg prøver mig nu frem med forskellig mad for at se om jeg kan se en ændring!

    Jeg har i øvrigt også en gang imellem reaktioner på pollen allergi men tænker ikke vi har pollen i luften nu!

    Høre meget gerne fra flere angående emnet

    Hilsen Catherina

Log in eller Registrér for at kommentere.