Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme
Indstillinger

Tvivler på diagnose

Jeg blev efter sorg og traumatiske oplevelser ...som havde slået enhver ud... diagnosticeret med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse . Det chokerede mig i den grad da jeg ikke ku finde på noget så dumt som at skære i mig selv - eller det der er værre. Den diagnose er forkert - INGEN i min omgangskreds ku kende det om mig . Sagde det kun til tre. Jeg mener jeg har begrundet complex PTSD . Nu er spørgsmålet så ....hvordan jeg skal få modbevist det, hvem skal hjælpe mig og hvad skal jeg gøre. Jeg får medicin ikke vil undvære.

Kommentarer

  • Indstillinger

    Hej Stivstiv

    Det kan føles som et overgreb at få den type diagnose, og et overgreb er jo ikke lige, hvad man har brug for, hvis man i forvejen er tynget af sorg og traumatiserende oplevelser, sådan som du er.

    Jeg har lige læst op på definitionen af emotionelt ustabil personlighedsforstyrrelse, og sådan som det defineres, KAN der være selvskadende adfærd, men der behøver ikke at være selvskadende adfærd hos en person, der får den diagnose.

    Jeg er bare bange for, at der ikke er noget at gøre. Det plejer at være sådan, at man ikke kan få fjernet noget fra sin journal, når det først er skrevet der. Det er muligt for lægerne at lave en tilføjelse om diagnosen, men ikke fjerne den, så vidt jeg ved.

    Jeg tror, at du bliver nødt til at sige: Den diagnose er noget, der står på et stykke papir eller på en skærm et eller andet sted. Den har ikke noget med dig eller dit liv at gøre!

    Jeg tror ikke på, at du kan gøre noget for at modbevise diagnosen, og heller ikke, at nogen vil kunne hjælpe dig med at få den fjernet.

    Men hvilken konsekvens har diagnosen for dit liv? Jeg forstår, at du er chokeret, men jeg tror, at du er nødt til at se praktisk på det. Du må forsøge at leve videre, som om du ikke fået den diagnose og koncentrere dig om at komme dig over sorg og traumatiske oplevelser.

    Mange hilsner og god bedring

    Kameliadamen

Log in eller Registrér for at kommentere.