Hjem Sundhedsvæsenet Behandling

Coronavaccine - forvirring

Er egentligt interesseret i at vide, om det bare er mig, eller om andre har samme forvirring?

Vi får nærmest dagligt nye informationer om disse vacciner – og hvad der blev sagt i går er ofte noget helt andet end, hvad der bliver sagt i dag, og i morgen kommer der igen nye og andre informationer.

Her et par eksempler:

Man får at vide fra producenterne, at for at vaccinen skal være effektiv skal der skal vaccineres to gange med tre ugers mellemrum. Nå, så får man at vide, at der sagtens kan være både seks og 12 uger i mellem, for det betyder ”nok” ikke noget. Og – så er det jo lige nemt, at man så kan vaccinere langt flere.

Hvad er mon rigtigt her?

Vaccinen fra AstraZenica anbefales fra producentens side ikke til personer over 65 år, da der ikke er gennemført ordentlige dokumentation for virkninger til den aldersgruppe. Nå, så finder eksperter ud af, at det kan man ”nok” sagtens alligevel.

Hvad er mon rigtigt her?

I øvrigt er det også kommet frem at netop denne vaccine har sådan ca 50/65% effektivitet, hvor de andre er oppe på 80-95 % - sååå, hvad mon så ideen er med lige netop den vaccine? Bevares – halvdelen er vel bedre end ingen, hvis ikke der var andre alternativer.

For over en måned siden fik min mand invitation – han er 71 og registreret i sygehusvæsenet med øget risiko, så derfor er han rykket op i køen. Ved invitationen fik han at vide, at han tilbydes netop AstraZenica – og det på et tidspunkt, hvor hovedhistorien netop var, at den ikke var anbefalet til personer over 65.
At det så forresten ikke var muligt at få nogen tider, er en anden historie.

Først i går lykkedes det ham at få tider, og det er så først der jeg overhovedet hører, at det er Astra Zenica, han vil få. Jeg har ganske enkelt ikke spurgt ham, da jeg gik ud fra som givet, at det ikke var den, han ville blive tilbudt.

Det anes ikke, hvor godt de forskellige vacciner overhovedet virker, selv om den ene ekspert efter den anden udtaler, at de er meget sikre og virkelig gennemtestede.

Ingen aner, hvor længe man kan regne med, at de virker og ingen kender iflg sagens natur de evt langsigtede bivirkninger.

Jeg bliver mere og mere forvirret og usikker, når der kommer alle de forskellige, forvirrende og særdeles modsatrettede informationer fra eksperter – i det ovenstående har jeg kun nævnt nogle få eksempler.

I øvrigt udtaler både eksperter og politikere, at når det nu bliver forår og dermed varmere, så vil smittetallet falde betydeligt.
Den forstår jeg simpelt hen heller ikke. Jeg mener, hvad var det så, der skete/sker i Italien og Spanien, og alle de andre steder, hvor der jo netop var/er mindst lige så lunt, som man forventer, det vil blive her i landet?

Grundlæggende vil jeg helst være fri for at modtage vaccinen, fordi jeg synes at alle de meldinger fra eksperterne skifter hele tiden, hvilket gør i hvert fald mig meget forvirret og ganske utryg, og i øvrigt er ret medicinfølsom. Jeg er 65 år, og regner da heldigvis med, at jeg ligger langt nede i bunken før min tur kommer, så jeg har stadig tid til at tage stilling – selv om jeg da godt er klar over, at jeg nærmest vil være tvunget til at modtage, hvis jeg da ikke vil fortsætte med at være lukket inde.

Kommentarer

  • Jeg er kan ikke give svar til dig, men er grundlæggende enig i din "forvirring.

    Jeg er selv 39 år, men men kræft, så burde vel være i den "særlige gruppe" , men det er der intet der tyder på

    Tror man skal forestille sig en stor fabrik, og den skal naturligvis yde mest muligt, og din mand, dig eller mig, er så ikke en af dem (er på førtidspesnions i fovejen),,,,

  • persille1persille1
    Redigeret 17 februar, 2021, 08:43

    Lisette, alle dine tanker har jeg også. Jeg føler mig mere og mere utryg. Jeg stoler ikke på den såkaldte videnskab mere.

    Jeg undrer mig over eksperterne, som har forskellige meninger. Og nu skriver du din mand får Astra Zenica, som det er frarådet ældre får.
    Jamen, hvad er det hele for noget. Er vi forsøgspersoner i et eller andet stort medicinforsøg eller er der noget andet på spil.

    På mig virker det som om lægerne ikke aner hvad det hele handler om.
    Jeg læser også at flere er døde efter at have fået vaccinen. Er det sandt eller løgn. En læge på ca 50 år skulle være død efter at have fået vaccinen. Men jeg kender også et ældre menneske, som lige har fået vaccinen. Hun er ikke blevet syg.
    Er det forskellige vacciner, som vi skal være prøveklude for.

    Jeg kender nogen, der har haft corona. Den ene anede det ikke før prøven viste det, den anden var lidt dårlig i et par dage. Og ja, de er yngre mennesker. Min søns læge døde af corona kun 63 år gammel.
    Jamen, så bliver man jo nervøs.
    Jeg tør ikke sige nej tak til vaccinen, men det bliver med stor skepsis jeg modtager den.
    Er vi bare nogle "Får" som deltager i et stort eksperiment. På mig virker det sådan.

    "Blot tre dage efter at være blevet vaccineret med Pfizer-vaccinen, udviklede den 56-årige læge fra Miami Beach Gregory Michael symptomer på immun trombocytopeni, som er en sjælden blodsygdom, der stopper dannelsen af blodplader."

    Hvad skal man tænke tro og mene.

  • Fuerzzz. Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår dit indlæg. Men – jeg gætter, at du netop meget gerne vil have en vaccine så hurtigt, som muligt, men som nævnt er det så lige præcis der, jeg IKKE er.
    Dog – jeg synes da, du skal prøve at forhøre din læge om du, pgr af din sygdom kan komme frem i køen, og – så vidt jeg husker fra andre indlæg, er du også ret psykisk påvirket af, at være isoleret, så der burde være en mulighed for dig.

    Ja, Persille – jeg blev også helt paf, da jeg hørte at min mand skulle have netop den. Sjovt nok har han slet ikke sat spørgsmålstegn ved alt det her, og har da også fra starten sagt, at han ville modtage, når han blev det tilbudt, og det forstår jeg egentligt ikke. Han fik en influenzavaccine i 2010, som han blev voldsomt påvirket af, og de skader, han den gang fik, er han stadig påvirket af. Han har dog fravalgt at modtage influenzavaccine siden, og det her er jo en influenzavaccine, man har bygget videre på.

    Ja, det er jo det, man ved jo intet om bivirkninger og slet intet om senfølger, og sådan må det jo være, når vi får en sådan pandemi. Selvfølgelig må man handle, selvfølgelig må man satse. Men – jeg forstår bare ikke, hvorfor de eksperter udtrykker sig så skråsikkert hele tiden, og – uden at rødme – få dage efter siger det stik modsatte, og selvfølgelig lige så skråsikkert.

    Før i tiden fandtes der noget, der hed kritiske journalister – de eksisterer vist ikke længere; nu refererer de fuldstændigt kritikløst, hvad de får at vide, stiller ingen spørgsmål, f.eks bare ”Ja, men i sidste uge sagde eksperter sådan – nu siger de sådan, hvad skal vi rette os efter?”

    Hvorfor er der ingen – som i ingen – der spørger om, hvad det var, der gik galt i de varmere lande sidste år,- og stadig er problematisk - når vi jo hele tiden får at vide, at når det bliver lunere her, så vil smitten også falde.

    Er det bare mig, der er dum?

    Kynisk er det jo fint, at der er de ældste, der bliver vaccineret først, for når de dør eller bliver syge, så er der jo nok en anden årsag.

    Og jo, naturligvis er vi forsøgskaniner, og sådan må det jo være, når man ikke har nogle erfaringer at måle med, og jo, det kan jeg måske godt forstå, at vi ikke direkte får at vide, for så var der jo nok ingen, der ville modtage vaccinen, men jeg finder det totalt uforståeligt, at en vaccine, der ikke – fra producentens side – er beregnet til folk over 65, pludselig alligevel ”nok” er god nok til den aldersgruppe.

    Så var der den med en pind i næsen-test, der først kun viste korrekt ca 50%, men – der er jo nemt og hurtigt, så ”studier?” viste, at den ”forresten” alligevel viste langt mere sikkert resultat.

    Ja, undskyld, men det er altså svært at være tvunget til at skulle lægge arm til det her. Og jo, jeg gør det, for jeg ved godt, at ellers vil jeg givet bliver forment adgang til noget som helst, der ligger uden for min hoveddør – hvilket i øvrigt var fair nok, hvis bare jeg følte at have fået ordentlig og sober information.

  • Så følsom som jeg er over for medicin vil jeg ikke og har aldrig fået en influenza vaccine. Jeg har heller aldrig influenza. Men lige netop corona, den er jeg betænkelig over for. Så jeg vælger vaccinen og beder til alt vil gå godt.
    Mine luftveje er jo sarte efter blodtryksmedicinen ødelagde en del af mit helbred.
    Jeg stoler ikke på myndigheder eller sundhedsvæsen.

    Nej, du er ikke dum, men meget intelligent. Du har virkelig så meget ret i det med kritiske journalister, ja med alt hvad du skriver.
    Men det er som om alle har fået mundkurv på i dag. Der sidder folk i toppen og styrer det hele.
    De skal tjene penge, mange penge.

    Som en overlæge sagde for mange år siden: Hvor der handles, der spildes. Det var en vaccine, der havde skadet et barn for livet. Det er bare frygteligt for dem det går ud over.

  • Jeg er typen som virkelig er i tvivl, om jeg vil have den eller ej.

    Men jeg er heller ikke blevet tilbudt det. I min region har vi modtaget ret få doser vaccine, og dem vi har fået er primært gået til ældre på plejehjem, nåeee ja så var der lige 3-4 sygehusdirektører som lige sprang køen over !

    Jeg kan sagtens forstå hvis man prioriterer sygeplejersker, ambulancefolk og lign "front-personale" som har daglig kontakt med Corona-smittede. Men en sygehus-direktør, sidder vist mest ved at skrivebord, og har ingen direkte patient-kontakt...!

    Men om vi ligefrem er laboratorie-mus ved jeg ikke hvad man skal mene om. Sætter mig mellem 2 stole. Men der ER noget "råddent" ved hele den pandemi.

    Fx så findes der jo 1000-vis af alle mulige andre slags medicin som folk får bivirkninger og/eller dør af, men det hører man jo intet om.

    Der er også ekstremt mange penge i spil, ikke bare på vaccinerne i sig selv, men på TV kan man fx se firmaer begynde at reklamere med "Vi passer godt på dig" og lign hvis man skal have nye briller fx.

    Og så er der hele butiks-problemet, hvilket giver firmaer som Coop.dk, og Nemlig.com kronede dage. Mens alle de små må lukke, da der ingen penge er i kassen.

    Så får vi istedet en kontanthjælpsmodtager der må sælge hus og hjem og bil, og dennes børn, som så må flytte i en 2V lejlighed, hvor man så er endnu tættere = mere smitte... det er en ond cirkel !

  • Jeg er også meget usikker på alt det her vaccine ting.

    Min mand er i risikogruppen x 3 KOL, pagemaker og diatetes 2(mild grad får kun piller), men vi har ingen indkaldelse fået i nu (hans læge siger den er på vej, men har hørt fra andre at selv om lægen siger dette kan, der gå 6 uger)
    Er det fordi han er under 65? eller er det fordi der ikke er nok af fazer vaccinen, så de venter med ham til der kommer flere og vaccinere nogle andre, der har det bedre.

    Jeg synes det er svært at gemmeskue deres vaccineplan og er ikke sikker på, vi alle er vaccineret inden sommerferien.

  • CoronaAngst

    En i min familie fejler nøjagtig det samme. Og alderen er også næsten ens. Han fik at vide, der mangler vacciner.

  • Som nævnt her, fik min mand indkaldelse tilbage i januar til AstraZenica - som på det tidspunkt ikke anbefaledes til personer over 65. Han er 71.
    Han mødte op her i slut februar, og da han har en lidt speciel sygdomshistorie, er bl a i højrisiko for blodpropper, oplyste han naturligvis det på vaccinestedet. Og jo - man var ret meget på mærkerne; der blev tilkaldt en sygeplejerske og hele to læger, der lige konfererede med både ham og hinanden. På det tidspunkt kendte man jo ikke til den nye risiko. Han er indkaldt til anden vaccine i dag, og nej - han har da ikke fået noget brev om, hvordan han skal forholde sig, og jo - i går fik han en påmindelse om, at han skulle møde op til vaccinen i dag. Han er netop taget af sted.

    Han forhørte sig dog lige i går ved egen læge, der også mente, at han nok ville få bedst mulig information ved netop at møde op i dag.
    I øvrigt kunne egen fortælle, at man nu har fundet ud af, at det "nok" er rigtigt smart og oven i købet bedre, hvis man to forskellige typer vacciner - en slags til den første og en anden til den anden. Okay !!!

    Faktisk synes jeg, at det er utroligt, som ting kommer til at flaske sig: Først fik vi besked på, at der skulle gå tre uger mellem de to vacciner, så kommer der ikke nok, hvorfor man finder ud af, at det egentligt er bedre, at der går længere tid mellem.
    Så må AstraZenica ikke gives til personer over 65 - nå, men det er jo den gruppe, der skal have, og den vaccine, man har - så finder man ud af, at den alligevel er helt perfekt til de ældre.
    Så kommer problemer med netop AstraZenica - så viser "studier", at det forresten er super godt at mikse flere typer.
    Jeg synes vi skal glæde os over, at alle de problemer simpelt hen kan løses så nemt.
    Undskyld - en smule ironi kan forekomme.

    Jeg er spændt på, hvad min mand komme hjem med af besked.

  • Lige en opdatering: På baggrund af min mands sygehistorie ved første vaccine, lader det til, at man valgte at give ham Pfizer, hvilket man så lige glemte at fortælle ham. Så her ved anden vaccine har han så også fået Pfizer.

    Men - det ændrer i øvrigt ikke ved min undren over tingene.

  • Ja det sgu ikke let for menig-mand at finde rundt i. Engang imellem virker det til at læger og sundhedssystemet i det hele taget, lige så godt kunne sprøjte en med HIV-virus eller Hepatitis.

    Jeg har 2 eksempler, på ret alvorlige fejl i sundhedsvæsenet:

    Jeg var indlagt en tomands-stue. Ham den anden skulle have en eller anden operation. Han skulle lige tisse, så han var ikke i lokalet netop da de kom for at køre ham til operationsrummet. Så de begyndte at køre afsted med mig!? WTF. (vi fejlede slet ikke det samme)

    En anden gang, sjovt nok på selvsamme hospital, fik jeg udleveret 15 piller og på glasset stod der navnet "Marianne" - Jeg hedder Martin, men mener da man relativt let kan se forskel på mig og en kvinde?!? WTF ;) man skal sgu være "vågen" selvom man er syg !

Log in eller Registrér for at kommentere.