Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Angst for graviditet

Hej.
Jeg er ung kvinde på 20 år, der virkelig er bange for at være/blive gravid. Jeg har ikke et specifikt problem andet end frygten for graviditet. Grunden til at jeg skriver, er muligvis nok bare for at få luftet mine tanker og ønsket om at opnå en form for beroligelse.
Jeg har ingen tegn på graviditet. Sidst jeg var seksuel aktiv var for fem måneder siden (sommeren 2018). Jeg har været på p-piller i nogle år nu, jeg har haft min menstruation normalt i p-pille-pauserne, og jeg har derudover taget hele fire graviditetstest i starten af december 2018 (alle fire viste kun kontrolstregen og var altså alle negative). Men jeg har stadigvæk en frygt for at være gravid. Grunden til dette er nok, at jeg ikke har en særlig stor viden og kendskab til min krop, og hvordan den reagerer og hvordan den skal føles. Grunden til at min frygt/angst for graviditet startede, var lørdag den 1. december 2018, da jeg efter et toiletbesøg havde lidt lyserød udflåd efter jeg tørrede mig. Men det skal dog siges, at jeg også lørdag den 29. december 2018 oplevede præcis det samme efter toiletbesøg (altså præcis med fire ugers mellemrum). Jeg blødte ekstremt lidt et par dage efter (kun lyserød udflåd), men kan overhovedet ikke sammenlignes med min normale menstruation. Jeg har aldrig oplevet dette før nu. Kan dette være et tegn på ægløsning? Og har man ægløsning hvis man er gravid?
Noget andet som også kan tricke min frygt og gøre mig utryg er, at jeg sommetider føler en form for dunken omkring skedeåbningen. Hvis jeg ligger min hånd uden på bukserne, kan jeg fysisk mærke en dunken. Det føles som et pulsslag eller f.eks. når en nerve et vilkårligt sted i kroppen ''går amok''. Er det almindeligt eller måske et tegn på noget andet, som jeg skal være opmærksom på?
Jeg har lige et sidste spørgsmål; kan man tage en graviditetstest for sent? Det jeg tænker på er, at jeg først tog testene i december, altså fire måneder efter jeg sidst var seksuel aktiv. Eller kan man tage en test under hele graviditeten? (f.eks. også når man er 7 måneder henne?).
Det skal afslutningsvis lige nævnes, at jeg er har en ''normal'' kropsbygning og er forholdsvis slank. Jeg har ikke lagt mærke til en vægtøgning gennem de sidste par måneder, kun oppustethed engang i mellem, men det oplever vi alle jo sommetider.
Jeg håber meget, at der er nogen der hjælpe mig og bringe mig tættere på noget beroligelse.
Jeg er godt klar over, at for de fleste, vil disse spørgsmål give sig selv og virke lige til, men jeg har næsten bildt mig selv ind at jeg måske er gravid, og derfor har jeg bare brug for at høre nogle mere objektive perspektiver end dem jeg selv sidder med.
Mvh.

Kommentarer

  • Du er IKKE gravid. Jo, man har da hørt om kvinder, der ikke opdagede graviditet før de næsten skulle til at føde, men det er oftest kvinder, der i forvejen er noget overvægtige. Et fem måneder gammelt foster fylder altså noget, og de "tegn", du mærker, har intet med graviditet at gøre.
    Du har taget p-piller i flere år, og er ikke specielt seksuelt aktiv. Det er faktisk en meget dårlig ide at tage hormoner, når det slet, slet ikke er nødvendigt. Så længe du ikke er særligt seksuel aktiv, vil et kondom være meget, meget bedre for dig at bruge.
    Kommer du så i et fast forhold, kan du så overveje om p-piller igen vil være en ide.

    Er man gravid vil en test vise positiv i hele graviditeten.

    Jeg vil foreslå dig at søge noget konstruktiv seksualvejledning - bibliotekerne har givet mange gode bøger om emnet. Det er vigtigt, at du får sat dig ind i dels din krops funktioner, dels hvordan p-piller virker, dels hvordan kroppen reagerer på graviditet - og muligvis også i det hele taget omkring helt elementær seksualvejledning.

    I øvrigt - hele ideen med p-piller er at de forhindrer ægløsning; det er faktisk derfor man (i det fleste tilfælde) ikke bliver gravid ved at bruge p-piller.
    Så nej - det er ikke ægløsning, du har haft. Måske er det fordi du har øget fokus på emnet, at du har bemærket disse ting, og den lille pletblødning kan sagtens forekomme, ind i mellem - især hvis du vælger at springe din menstruation over og fortsætte med ny pakning. Det er i øvrigt slet ikke menstruation, man får, når man tager p-piller, men derimod en kunstigt fremkaldt blødning.

    Dog - hvis du fortsætter med at pletbløde - og holder de syv dages pause hver måned, kunne det måske være, du på et tidspunkt lige skal tale med din læge om det. Jeg gætter, det kan handle om, at din krop prøver at fortælle dig, at den ikke bryder sig om de hormoner, som den slet ikke har brug for.

    Og - jeg synes, du skal overveje det meget grundigt, hvis din læge vil tilbyde dig nogle stærkere p-piller.

    Der er masser af eksempler på, at hvis man har taget p-piller gennem mange år - og endda gennem sin pubertet - så kan det for nogle blive noget vanskeligt, at blive gravid, når man gerne vil være det. Disse hormoner kan være flere år om at komme ud ad kroppen igen.

    Men - søg noget seriøs information.

  • Lotte123 - Tak for dit meget uddybende svar og for at have taget dig tid til at skrive et så godt og brugbart svar. Jeg tænker, at du har fuldstændig ret. Jeg har i dag været ved lægen og aflevere en urinprøve for at tjekke evt. overførte sygdomme. Fik også talt om, om nogle af mine symptomer kan skyldes ''almindelig'' svamp i underlivet - det mente sygeplejersken i hvert fald - så jeg må afsted på apoteket. Mine pletblødninger er taget lidt til i løbet af de sidste par dage, men jeg skal også tage den sidste p-pille på mandag inden jeg holder 7 dages pille-pause, også burde den kunstige blødning komme omkring torsdag næste uge. Jeg holder nemlig altid 7 dages pause. Af den grund fik jeg også foretaget urinprøven i dag, og hvis den ikke viser noget, har du (igen) nok ret: min krop prøver at fortælle, at den ikke har brug for de kunstige hormoner jeg tilfører den.

  • Tak for din tilbagemelding - sker desværre alt for sjældet.

    Håber du snart er helt frisk igen.

  • Selvom emnet her er et par år gammelt, så skræmmer det mig godt nok lidt, at piger på 20 år ved så lidt om deres egen krop.

    Har de sparet seksual-undervisning i folkeskolen væk, eller er den bare lige så akavet som da jeg var ung (midten af 90´erne)?

    Cille som Lotte siger, så er du IKKE gravid, så lade være med at bruge penge på graviditetstests. Og undlad også P-piller hvis du alligevel ikke er seksuelt aktiv, da de øger risikoen for blodpropper. Hav evt et par kondomer i din taske eller pung, hvis du nu alligevel skulle få lyst med en eller anden på en bytur eller lign.

    P-piller giver kun mening hvis man er i et fast forhold. (for lad os nu sige at du fx er typen som går i byen og ender i seng med en eller anden alligevel, så skal du alligevel bruge kondom), da P-piller kun beskytter mod graviditet, ikke mod diverse sex-sygdomme som Syfillis, klamydia, Kondylomer, og HIV.

Log in eller Registrér for at kommentere.