Netdoktor.dk - Danmarks uafhængige leksikon om sygdomme

Virker lyslamper???

Redigeret 15 januar, 2011, 16:39 i Forslag og kommentarer
Jeg har netop været hos lægen i dag og fået konstateret svær vinter deprssion. Jeg får nu nogle piller som hedder "Venlafaxin Krka".
Men min læge foreslår, at jeg køber en lyslampe, og sidder med den dagligt fra ca September til Marts. Det skulle forhindre mig i at udvikle vinter depression. (det vil jo selvfølgelig ikke hjælp i år, men næste år).

Er der nogle af jer, som har erfaring med disse lyslamper?
Hvilken én er bedst?
Hvad koster de ca.?
Og hjælper det overhovede?

Det kunne jo være fedt hvis man kunne forhindre det uden kemikaler! Men jeg tvivler nu lidt på det vil hjælpe! For når jeg tænker på HVOR skidt jeg har det nu, så virker det alt for nemt, at en enkelt lampe skulle kunne hjælpe på dét?!
Nå men jeg er mere end villig til at give det en chance, hvis det hjælper, for alt tages imod med kyshånd. Jeg HADER at have det sådan her, og jeg har faktisk mere ondt af min kæreste, som skal stå model til mig og min ugidelighed...!!!

Knus til alle

Kommentarer

  • Hej Tinses
    Jeg købte en til min mand og han havde en smule effekt af den, da han ikke ville bruge den mere lånte jeg den ud til en bekendt.
    Hun lider af vinterdepression og hun har haft en rigtig god virkning af lampen.

    Jeg købte lampen på tilbud i Føtex og jeg mener jeg gav under 200.- kr, mærket mener jeg var Melissa.

    Ja det er en rigtig træls tid du står midt i lige nu.
    Jeg håber du snart kommer oven på igen.
    Mange hjertelige hilsner
    Rita
  • Hej Tinses

    En depression kommer jo af en årsag eller måske flere sammenhængende årsager. Lysmangel kan sagtens være en af årsagerne til depression, så derfor synes jeg da, at det er en god ide at investere i en lyslampe. Men hvis det var mig, ville jeg sikre mig, at der er tale om en lyslampe, der er velegnet til formålet. Lampen skal kunne give 10.000 lux, som du kan se i nedenstående link, hvor der er et brevkassespørgsmål, der bliver besvaret af en læge.
    http://www.depnet.dk/universe5/mailbox/ ... fault.aspx

    Lige nu gælder det om at komme ud af depressionen, og når der er tale om en svær depression, vil medicin nok være nødvendig. Men det er nødvendigt at finde årsagen eller årsagerne til depressionen og gøre noget ved den (eller dem), for ellers kan du jo risikere at blive syg igen på et senere tidspunkt.

    Husk på, at depression kan komme af mange typer af belastninger, både psykiske (som f.eks. stress, alt for tyngende arbejdsbyrder eller alt for selvudslettende væremåder), eller fysiske som vitamin- og mineralmangel, lavt stofskifte eller lysmangel.

    Ofte er der tale om en kombination af flere forskellige årsager, der til sidst får depressionen til at bryde ud.

    Det er vigtigt, at din læge undersøger dig grundigt og blandt andet tager blodprøver til undersøgelse af, om der er fysiske årsager til din depression. Lægen kan dog ikke undersøge alle mulige årsager til depression via en blodprøve – kun nogle af de mulige årsager, og f.eks. ikke lysmangel. Det anslås, at ca. 45 % af danskerne har D-vitaminmangel, og D-vitaminmangel kan sagtens være årsag til eller medvirkende årsag til depression. Har din læge taget blodprøver?

    Jeg har en fortid med mange depressioner, hvoraf en del var udløst af mangel på jern, men det vidste jeg jo ikke dengang, fordi lægen ikke tog blodprøver. Jeg prøvede også en lyslampe, men den hjalp mig ikke, når det var jern, jeg manglede. Desuden brød jeg mig ikke om virkningen, men jeg tror, at det er individuelt, hvordan folk oplever virkningen. Jeg foretrækker naturligt dagslys, men det er jo ikke alle, der har mulighed for at gå ud midt på dagen.

    Jeg vil mene, at du roligt kan prøve en sådan lyslampe. Men det er vigtigt, at du køber en lampe, der er godkendt til formålet. Når depressionen er svær, så skal du ikke regne med, at du kan klare dig med lyslampen som eneste behandling. Husk også at spise sundt og tage tilskud af vitaminpiller og fiskeolie.

    God bedring

    Kameliadamen
  • Tusind tak for jeres svar!!! De hjalp mig meget for jeg er helt ny på dette felt.

    Til Lillespir
    Det er godt at høre at det virker (i hvert tilfald på nogle, så hvorfor ikke også mig). Det er da værd at prøve, når lyslampen ikke koster mere.

    Til Kameliadamen1
    Tusind tak for dit uddybende svar!!!
    Jeg må indrømme, at jeg ikke er helt sikker på om det "kun" er en vinter depression, eller om den vil være der hele tiden?
    Jeg kan genkende meget i de eksempler du nævner, på årsager der kan udløse en depression.

    For det første, opdaget en læge i sommers, at jeg havde D-vitamin mangel. Hvilket undrede mig meget, for lægen antydede at det fik man kun hvis man aldrig gik ud, men jeg arbejder halvt uden og indendørs, så jeg er meget udenfor om dagen sommer og vinter. Jeg spiser nu D-vitamin dagligt.

    For det andet, har jeg været meget stresset på arbejdet det sidste halve års tid. Og jeg har helt mistet gnisten til at gå på arb, hvilket ikke ligner mig da jeg elsker mit arb. Er ved at søge om en måneds sygemelding, bare indtil medicinen virker.Det er vel okay ikk...jeg orker simpelthen ikke at gå på arb og har haft meget sygefravær her i Dec. Men jeg magter det bare ikke, og de gange jeg har fået mig slæbt på arb, har jeg brugt timer på at græde på toilettet.
    Så nu spørger jeg lige....kan man blive sygemeldt pga depression?

    Og for det tredje, er jeg gammel misbruger. Jeg har "kun" været clean i næsten 2 år, og det har gået super godt indtil nu med arbejde, kæreste, fået god kontakt til familien igen, og er super glad for min tilværelse som clean!!! Men livet er ikke altid nemt at leve (og det gælder jo for ALLE), men som jeg har det nu, må jeg indrømme, at tanken desværre har været der om, at tage lidt stoffer, for at komme ud af dette sorte hul - men jeg gør det IKKE for jeg ved jo godt det ikke hjælper. Og jeg er fandme ikke kommet så langt, for at falde tilbage. Så jeg glæder mig inderligt til at medicinen virker, og da jeg startede igår, går der jo desværre 4-8 uger før de virker ikk?

    Endnu engang tak for jeres svar...!!!
  • Hej Tinses

    Først vil jeg lige sige, at jeg ikke kan forestille mig, hvordan det kan være muligt at klare et arbejde, hvis man har en svær depression. Ved svær depression vil det høre til undtagelserne, at den depressive ikke er sygemeldt. Jeg synes, at du roligt kan sygemelde dig i den tid, det nu engang tager, indtil du er klar til at arbejde igen.

    O.k., så du har altså haft D-vitaminmangel. Det lyder godt, at du nu tager D-vitamin dagligt. Så vidt jeg er orienteret, kan man ikke her i Danmark få tilstrækkeligt med D-vitamin via solen. Det vil kun være muligt i de varmeste måneder om sommeren. Hvis man ikke spiser masser af fisk (som jo indeholder D-vitamin), er man nødt til at tage tilskud.

    Hvad ligger dit D-vitamin-tal på nu?

    Tog din læge blodprøver den dag, hvor han undersøgte dig og sagde, at du havde en svær depression? Du kan jo også mangle andre ting, f.eks. jern eller B12 eller folinsyre. Hvis lægen ikke tog blodprøver, så er du nødt til at bede ham om at gøre det. Hvis jeg var dig, ville jeg bede om en udprintning af blodprøveværdierne. Så kan du selv følge med i tingene.

    Du skriver, at du er tidligere stofmisbruger. Til lykke med, at du er kommet ud af det. Du må være meget stolt over, at det er lykkedes for dig. Jeg forstår godt, at du oplever en fristelse til at give efter for trangen nu. Hvor er det godt, at du står imod!

    Umiddelbart ser det ud for mig, som om der er flere sammenfaldende grunde til, at du har fået en depression. Jeg kender ikke så meget til stofmisbrug, men jeg kan sagtens forestille mig, at der kan komme en reaktion, selv længe efter at man er blevet clean. Det kan både været noget kemisk/biologisk og en psykisk efterreaktion. Derudover er du udsat for stress på dit arbejde, og din D-vitaminmangel har været en belastning for din organisme. Endelig er der meget lidt lys i denne vintertid. Det er muligt, at du kunne have klaret enhver af disse belastninger enkeltvis, men når flere belastninger kommer på én gang, så går det galt.

    Ja, det tager normalt nogle uger, inden antidepressiv medicin virker. Hvis jeg var dig, ville jeg med god samvittighed melde mig syg. Og jeg ville nok også undersøge mulighederne for at få noget psykologhjælp. Og jeg vil tro, at du – når det værste er overstået – har behov for tid og ro til at genvinde kræfterne og bearbejde det, der er sket, sådan at du kommer styrket og rask ud på den anden side. Derfor tror jeg, at der er behov for en længere sygemelding end en måned.

    Mange hilsner

    Kameliadamen
  • Hej. Nogle steder i landet kan man låne en lyslampe gratis et stykke af tid af lokalpsykiatrien. Så får man mulighed for at afprøve den.
    Selv foretrækker jeg at opholde mig udendørs så meget som muligt. En rejse til et sted med sol kan også gøre underværker. Den behøver ikke være lang. Har jeg været en uge afsted, kan det mærkes resten af vinteren.
    vh Martin
  • Lyslamper virker!
    Jeg har selv forsøgt at finde noget information herom og fandt denne hjemmeside på www.vinterdepression.blogspot.com, hvor der er en del indlæg i dagbogslignende form om vinterdepression.
  • Jeg har brugt lyslamper i næsten 10 år. Jeg er meget lys og lydfølsom og har kæmpet med vinter depressioner siden jeg var 11 år gammel.

    Kan se det er et ældre spørgsmål men håber at andre kan få brug af min erfaring.

    Jeg kan 100% anbefale lysbehandling hvis man døjer med vinter depressioner eller hvis vejret generelt har stor indvirkning på dit humør.

    Det der virker bedst for mig er, at jeg bruger det som det første når jeg vågner og derudover kommer ud og gå minimum en halv time på det tidspunkt af dagen hvor der er mest lys fra solen.

    Også selv om vejret ikke altid er lige samarbejdsvillig :)

    Mvh
    Ricki Kristensen
    Hobby:Baccarat spiller
    Feel good film: The King of Staten Island

Log in eller Registrér for at kommentere.