Hjem Sjældne sygdomme Sjældne sygdomme

Kemikalieskade af algebehandlingsmidlet NEUTRALON til tage idet mistet lugtesans m.m

Jeg er en dame, det for 5 måneder siden ved et uheld fik en lille skylle af af giftstoffet algebehandlingsmidlet NEUTRALON på mig og har indåndet det, da mit tag blev algebehandlet og 12 timer senere vågnede med en kraftig lugt i næsen og fik åndedrætsbesvær og jeg har været syg lige siden hver dag af irriteret åndedræt, og har mistet det meste af lugtesansen. Jeg kan ikke lugte når jeg steger løg, eller noget mad eller hvordan der lugter i et rum, kun lugte et krydderi, hvis jeg stikker næsen helt ned til glasset. Og går med stoppet næse med hvæsende lyd og nogle gange har korte indtræk af luft i næsen med deraf følgende ligesom ondt i luftveje og ryg.
Jeg skriver her for AT HØRE OM ANDRE MENNESKER KENDER TIL, AT DER ER ANDRE, DER ER BLEVET LANGVARIG SYG AF DET SAMME AF KEMIKALIER, FORDI JEG OPLEVER, AT LÆGERNE IKKE VIL HELT ANERKENDE FARLIGHEDEN AF STOFFET NEUTRALON, OG BL.A SIGER AT DE IKKE KAN BEVISE DET. Det er nemlig meget frustrerende for mig, der før ulykken var helt rask.
Firmaet siger det er neutralon de sprøjtede med, men om det er stoffet benzalkoniumchlotir 50% ved jeg ikke, idet DR programmet kontant "En giftig behandling"
i november 2020 afdækker programmet, at størstedelen af firmaerne officielt oplyser, at de bruger det godkendte Neutralon, men i girkeligheden benytter et andet ikke godkendt kemikalie Benzalkoniiumschlorid 50 %, da det har større effekt på alger og er billigere.
Bivirkninger på medicin skal indrapporteres, men er der en lignende ordning for kemikalier? Hvis ikke, kan det jo være svært for den enkelte myndighed, at have overblik over mulige bivirkninger og derved kunne opdatere vejledninger. Lægen på Arbejdsmedicinsk Ambulatorium nævnte, at det kunne være KOL, men har ikke før hørt om en så pludselig ændring i helbredet.
Selvom det iflg. mit røntgenbillede, viser jeg har mild kol (holdt op med at ryge for 6 år siden)viser, og mit røntgenbillede er det samme som et røntgenbillede for 4 år siden, så er FAKTA, at jeg gik i seng en sommerdag for 5 måneder siden uden helbredsproblemer og vågnede op med en voldsom helbredsforandring 12 timer senere efter algebehandlingen med mistet lugtesans m.m
Jeg bliver behandlet med Flixonase næsespray med binyrebart, som næselægen har ordineret i 3 mdr., men dosis er sat ned til det halve, da jeg blev så tør i munden og havde besvær med at synke mit eget spyt. Jeg kunne godt drikke vand.
Jeg har fået foretaget en pusteprøve hos lægen uden og bagefter med astmamedicin og de 2 kurver lå samme sted, så jeg har ikke astma. Men alligevel 14 dage efter i september skrev min frustrede læge en recept på en inhallator Formo Easyhaler 12 mikrogram/dosis formoterolfumaratdihydrat inhallationspulver. Jeg har prøvet den kun 1 gang og jeg kunne ikke få luft i næsen og fik hjertebanken.
Jeg er ligesom min læge frustreret og jeg lider hver eneste dag, så jeg HÅBER, DER OGSÅ SIDDER DYGTIGE LÆGER HER, DER KENDER TIL BEHANDLING VED KEMIKALIESKADER, FOR NÅR JEG GOOGLER SIKKERHEDSDATAKORT OVER KEMIKALIER STÅR DER KUN HVAD AKUTHJÆLPEN ER F.EKS SKYLLE MED VAND, FJERNE FORURENET TØJ M.M., MEN IKKE NOGET OM LÆGELIG BEHANDLING VED LAMGVARIGHE SYMPTOMER, OG NOGET OM HVOR LÆNGE VARER DET MED IRRITERET ÅNDEDRÆT. eR DET DAGE, MDR. ELLER åR .
DET SKULLE STÅ. MÅSKE SKULLE DER OGSÅ VÆRE ET ALFABETISK REGISTER, HVOR FOLK KAN FORTÆLLE OM SKADER MED DIVERSE KEMIKALIER, SÅ MAN IKKE STÅR HELT ALENE, SOM JEG.
Det blev et lagt indlæg, og jeg håber at min historie kan føre til noget godt.
Venligst
pensionist

Kommentarer

  • Du kunne forsøge at sende dit spørgsmål til : Spørg lægen. Det står foroven i den blå linie.
    Jeg fik aldrig selv svar, men nogen gør nok.

  • Tak persille for din henvendelse. Ja det kan man godt gøre og henvise til hvad jeg allerede har skrevet. Og så håber jeg stadigvæk, at der er nogen der skriver, fordi de har været ude for det samme og hvad de blev behandlet med eller folk, der har kendskab til ovenstående, for jeg kan da ikke være den eneste i Danmark, der er blevet syg af det. Og så kan jeg oplyse, at det er frustrerende, at fokus er rettet mod min milde kol iflg. lægerne end hvad ÅRSAGEN var, at jeg fik neutralon på mig og sidder med stort set mistet lugtesans 12 timer senere og irriteret åndedræt, og så arbejdsmedicinsk ambulatorium skriver efter en samtale der, at "En sådan irritativ påvirkning må dog forventes at være af forbigående karakter og synes ikke, umiddelbart, at kunne forklare patientens vedvarende symptomer med irritation og tæthed i næsen samt nedsat lugtesans" Samt citat: "På baggrund af ovenstående vurderes en direkte årsagssammenhæng mellem patientens symptomer og forudgående eksponering for algerensmiddel lidet sandsynlig"
    Vi var 2 personer til stede til den ene samtale og vi tænkte det samme på vej hjem i bilen.

    JEG GIK I SENG RASK EN SOMMERDAG OG 12 TIMER EFTER JEG HAVDE FÅET NEUTRALON PÅ MIG HAVDE JEG INGEN LUGTESANS M.M
    Og jeg er altså blevet testet 3 gange for corona og antivirustest for en sikkerheds skyld.

  • Jeg var syg i 10 år og fik hjælp her på debatten. Det var blodtryksmedicinen, jeg blev syg af. Et hjælpestof, jeg ikke kan tåle. Men der er flere andre ting jeg ikke tåler, det må man selv både klare og finde ud af. Det ved læger ikke så meget om.

    Jeg håber du også kan få hjælp her. Jeg er et par personer evig taknemmelig. Jeg ved ikke hvad det var endt med, hvis ikke jeg havde "truffet" dem.

  • Det var længe og alt for længe 10 år at være syg. Men dagene, månederne og hos nogen bliver det til år, hvor folk måske affinder sig med det.
    Det er godt at høre, at du "traf" nogen, der kunne hjælpe dig.
    Noget af det værste ved at blive syg er, at fordi man bryder i gråd hos lægen over at månederne går, og det ikke bliver bedre, så fokuseres der mere på det psykiske, end det fysiske. Vi reagerer jo alle forskelligt på sygdom, og når det er noget lægen ikke har kendskab til, så går tiden.De er også kun mennesker, men alligevel.
    Jeg har holdt lidt igen med at få en indhallator, for synes ikke jeg er udredt nok, og de har ikke fokuseret på ret meget, at årsagen er KEMIKALIER, OG MIN FORTÆLLING. SELVOM JEG HAR SYMPTOMERNE SOM SIKKERHEDSDATABLADENE SKRIVER PLUS MISTET LUGTESANS, SOM IKKE STÅR PÅ DISSE. MEN PÅ SIKKERHEDSDATABLADENE OVER KEMIKALIERNE STÅR IKKE NOGET OM, HVOR LÆNGE SYMPTOMERNE KAN VARE.
    JEG GOOGLEDE STOFFERNE. OG SOM JEG SKREV TIDLIGERE, HVORDAN BLIVER DE OPDATERET? DET VIDSTE LÆGEN PÅ ARBEJDSMEDICINSK AMBULATORIUM IKKE, OG DET ER SÅ DISSE SIKKERHEDSDATABLADE, HAN LÆGGER TIL GRUND FOR SIN VURDERING MED "LIDET SANDSYNLIGT" I STEDET FOR AT LYTTE TIL MIG
    Jeg har her på det seneste en tør hvinende indtrækning og bliver nogen gange i tvivl om jeg får luft nok ind, for der er fuldstændig tomt i næsen -
    kan ikke lugte rummet, jeg befinder mig i. Og da jeg satte binyrebarknæsespray ned til det halve, kunne jeg dårligt lugte kaffen i kaffedåsen og mine krydderier, hvor jeg ved ellers kunne lugte det, når jeg stak næsen helt ned til det.
    Jeg vil i morgen ringe til min næselæge.

  • Nej, jeg græder ikke hos lægen, jeg blive indeklemt vred og holder mig helst væk.

  • 7 ugers behandling 2 gange daglig med Flixonase 50 mikrog dosis sluttede hos besøget hos næselægen, der sagde jeg skulle stoppe med det, for ulemperne var større en fordelene. Jeg havde og har stadig blodskorper i næsen, men holdt ud med at bruge dette, (var ordineret 3 mdr.), selv om jeg pudsede blodvæv ud i de 7 uger, fordi jeg håbede, at det ville hjælpe på lugtesansen. Den svinger efter ophør, at kun nogen gange kan jeg nu lugte krydderierne og håndsæben. Og desværre er smagssansen nu blevet svagere, når jeg f.eks. drikker mælk, som giver lidt synkebesvær.
    Jeg ved ikke om det havde været bedre helt at lade være med at genoptage Flixonase behandlingen. Jeg brugte næsespray 3 uger 1 måned efter ulykken, hvor egen læge, sagde jeg skulle stoppe. Men det var næselægen, der havde ordineret de 3 mdr. Det er var lidt svært at forholde sig til med 2 læger, der siger forskelligt. Jeg ved ikke om mine slimhinder er blevet skadet varigt af Flixonasnase næsespray ? Min næselæge kan man ikke ringe til og spørge.Der skal man bestille en tid. Og jeg har googlet Flixonase, men der står ikke noget på nettet om hvor længe man må bruge det. Men jeg skal aldrig bruge det igen.
    Men det VÆRSTE er mit åndedræt og jeg gik førhen sjældent til læge. Da jeg ringede til lægevagten forleden var min iltning i blodet 82 og 90 flere gange, havde målt det med finger i et pulsoximeter og lægevagten sagde jeg skulle lægge den væk og jeg sagde at egen læge havde sagt, at hvis iltning var 90 ville hun være bekymret, og det sagde jeg. Så føler man sig afvist. Men jeg har også talt med lægevagter, der gav et godt råd mod synkebesvær drik danskvand. Jeg ville også helst bare være rask, som JEG VAR FØR ULYKKEN AF NEUTRALON til tage.

  • Hej Pensionist
    Jeg har umiddelbart ingen gode råd til dig efter denne meget trælse hændelse, - men jeg takker for dit indlæg, da vi skal i næste uge have algebehandlet vores tag, og jeg vil gøre alt for at finde ud af, om de bruger dette middel !

  • Pensionist

    Hvordan går det med dig. Jeg ved hvor forfærdeligt det er, når man er syg og ikke får nogen hjælp hos lægen.
    Da jeg hostede forfærdeligt sagde lægen på sygehuset, jeg havde astma. Jeg kunne ikke tåle astmamedicinen. Det var lægen ligeglad med.

    En "ukendt", anbefalede mig at prøve en saltpumpe i stedet for astmamedicin. Jeg købte en på apoteket. Den hjalp.
    Jeg ved nu det er den blodtryksmedicin der har ødelagt noget i mine luftveje.

    Man bliver fortvivlet/rasende. Det er som du siger, læger hører ikke hvad man fortæller og hæfter sig ved andre ting. Man bliver så træt. Det var min lykke, jeg her "traf" et menneske, som vidste hvad der var galt. Hun skrev privat til mig.
    En anden skrev jeg sammen med her i lang tid. Bare det at have nogen, der lytter, er rart.
    Desværre er jeg nu igen begyndt at have noget med luften, så jeg skal igen have købt mig en saltpumpe. Lægen gider jeg ikke tale med om det.
    Efter min mening så er der noget galt i vores sundhedsvæsen. Læger gider ikke lytte. Kender de ikke problemet, tjae, så kan man sejle sin egen sø. Sådan er det.

  • Hej Elise og persille1
    Tak for svar
    Jeg kan kun sige AT ALGEBEHANDLING AF TAGE SKAL FORBYDES VED LOV AF FOLKETINGET, DA DET ER DET RENE GIFT

    BINYREBARKNÆSESPRAY SKAL EFTER MIN MENING FORBYDES VED LOV
    Man får IKKE LUGTESANSEN TILBAGE AF DET! GENTAGER MAN FÅR IKKE LUGTESANSEN TILBAGE AF BINYREBARKNÆSESPRAY og får kun bivirkninger ud af det blodigt væv i næsen, der ØDELÆGGER SLIMHINDER Desuden sagde min ØJENLÆGE AT MINE ØJNE HAR LIDT AF BINYREBARKNÆSESPRAY I 7 UGER DA DE VAR UTROLIG TØRRE OG JEG MÅTTE DRYPPE ØJNE HVER ANDEN TIME I 6 UGER OG MIT SYN ER BLEVET DÅRLIGERE. og JEG SKAL RESTEN AF LIVET DRYPPE ØJNE 3 X DAGLIG.

    Så jeg har også selvfølgelig skiftet næselægen ud med en anden næselæge.

    Jeg har fået en tør kort vejrtrækning, hvor jeg skal hive efter vejret
    De siger man så skal trække vejret gennem munden, men det er svært som pensionist at vænne sig til.Det tager min energi.
    og NÆSEN STOPPER OG HVÆSER NÅR JEG ER UDE OG EFTER BAD
    Min vejrtrækning fejlede intet før ulykken
    var sund og rask.

    Jeg har skiftet læge, og lægen er er en god lytter, der kan handle, som jeg er meget glad og tryg ved.
    Jeg er desværre kommet til at fejle noget mere. Om det er binyrebarknæsespray der er årsagen ved jeg ikke. Men det vil jeg ikke skrive om.

    Jeg synes ,at der på næsespray i indlægssedlen skal stå hvor længe man max må sprøjte det op i næsen ved lov.

Log in eller Registrér for at kommentere.