Hjem Hjerte og blod Hjerteproblemer

Blodtryk

Hej
Har taget blodtryksmedicin i mange år losartankalium kalium og metoprololsuccinat ,
Hvilket ikke har hjulpet meget på blodtrykket. Har været til undersøgelse på Hvidovre sygehus hjerteafdeling pga hjertetrytmeforstyrrelser da hjertet hoppede 2 slag over om natten. Jeg fik at vide, at jeg med det samme skulle stoppe med metoprolcucinat. Dvs at jeg kun tager losartanen hvilket bekymrer mig. Har altid fået at vide, at man skal nedtrappe blodtryksmedicin. Mit blodtryk er efter stop med metopoll. Skiftevis højt og lavt. Min puls som plejer at være 65 er nu oppe på 88.
Jeg er 76 år.
Er selvfølge nervøs for blodprop/hjerneblødning om natten.
Er der hjælp at hente.

Astrid12

Kommentarer

  • persille1persille1
    Redigeret 12 september, 2020 08:07

    Hej Astrid

    Der står ganske rigtigt at metoprololsuccinat skal nedtrappes. Nu ved jeg jo ikke om du har fået mindste dosis, men du burde ringe til din læge og spørge om det er i orden du er stoppet uden nedtrapning. Det ville jeg gøre.

    Men ellers skal man ikke nedtrappe blodtryksmedicin. Jeg stoppede brat en gang med det hele, fordi jeg blev syg. Min læge ville se om det var medicinen jeg blev syg af, det var det. Han sagde også der sker intet ved at stoppe i et par uger.
    Det er første gang jeg læser/hører om blodtryksmedicin, der skal nedtrappes.
    Der kan være så mange bivirkninger ved metoprololsuccinat læser jeg og du må ikke få det. Det er rigtig nok efter hvad jeg læser om hvordan det kan påvirke hjertet.
    Hvis det er flere dage siden så ville jeg under ingen omstændigheder begynde på det igen. Jeg ville være glad ved at slippe af med den medicin.

    At blodtrykket stiger og falder kan være fordi den medicin ikke er helt ude af kroppen endnu. Du er også nervøs, det kan have betydning.

    Når man bliver ældre tåles medicinen heller ikke så godt mere, det fik jeg at føle.

    Et lille glas rødbedesaft om dagen kan sænke blodtrykket lidt. Det kan købes i helsebutikker. Jeg drikker 1 god dl om dagen nu. Jeg drak mere en overgang, men det kan blive lidt for meget.
    Jeg målte lige mit blodtryk. Det er 148/85 puls 96. Kan det berolige dig lidt.

    Men kontakt din læge og hør hvad han/hun siger.

    Mit blodtryk stiger og falder også. Der er gået lidt tid efter jeg skrev og jeg har lige målt igen. Nu viser det 160/96 puls 74. Blodtryk svinger tilsyneladende op og ned hele tiden.

  • Hej Pernille.
    Tak det vil jeg gøre.

  • Undskyld navne forvirring. Jeg mener persille1.

  • Vedr hjertet.
    Har fået at vide, at min supraventrikulær er normal og at min ventrikulær er let moderat. Har ingen hjerteslag om natten op til 2 min og 11 sekunder.
    Jeg er faktisk bange for at hjertet ikke starter igen. Hvad betyder alt dette.
    Er der nogen i dette forum som har oplevet det samme?

  • Hej Persille

    Efter jeg er stoppet med metropol., er mit blodtryk blevet lavt. Det er nu 108 over 70 og pulsen et 90.
    Jeg tager nu kun losartan 1 tabl. 100 mg om dagen. Måske skulle jeg stoppe med den eller tage 1/2 tablet.

    Astrid

  • persille1persille1
    Redigeret 10 oktober, 2020 06:52

    Hej Astrid.

    Jeg tør ikke råde dig. Men hvis det var mig ville jeg prøve mig frem med en halv tablet. Men det er så hvad jeg ville gøre. Må tabletten deles ?

    Venlig hilsen

  • Hej Persille.
    Ja losartanen kan godt deles. Jeg er træt og svimmel. Mit blodtryk svinger
    meget. Min puls er over 100 når jeg har bevæget mig ganske lidt.
    Jeg er stadig under udredning på hospitalet. Det fremgår af udskrivning fra hospitalet, at jeg på sigt vil være kandidat til en pacemaker.
    Næste opfølgning er først til februar (holder) i to døgn. Derefter er der afsluttende samtale med en hjertelæge d 1.3.2021.
    Det er meget lang tid at vente når man er bange og har det dårligt.

    Vh
    Astrid

  • persille1persille1
    Redigeret 11 oktober, 2020 06:08

    Hej Astrid

    Det forstår jeg godt. Når dit blodtryk svinger meget er det jo svært at sige om det vil hjælpe at tage en halv tablet.

    Men blodtrykket må jo ikke være for højt, når hjertet er dårligt. !!

    Min nye læge mente jeg skulle have mere medicin, men det gik galt. Så jeg tager ikke den tablet mere. Ja, en ny læge, for min gamle er rejst. ak.
    Jeg synes læger har meget svært ved at forstå at mere medicin ikke altid er lykken. Jeg kan ikke tåle mere medicin. Blodtrykket stiger af det opdagede jeg jo.
    Jeg har ikke dårligt hjerte, men jeg kender en, der har det.
    Det er virkelig underligt der skal gå så lang tid inden du skal opereres. Der må vel være en årsag ?
    Kan det trøste dig lidt at min bekendt har et meget dårligt hjerte og har levet med det i mange år. Selvfølgelig kan han ikke så meget, men det går.

    Jeg tænker lægerne måske ikke har fundet dit hjerte så dårligt at det haster med en operation. Angsten er sikkert det værste og det forstår jeg sandelig godt.
    Det har lægerne svært ved at forstår, tror jeg eller også har de for travlt og er holdt op med at tænke på mennesket bagved.

  • Hej persille

    Ja måske har du ret i, at det ikke er akut når jeg skal vente så længe.
    Min tvivl går ikke ud på, at jeg er utilfredshed med lægen. Faktisk var jeg ret tryg ved den sidste samtale med hjertelægen på Hvidovre. Det er nok mere usikkerheden /utilpashed når man kan mærke, at hjertet ikke fungerer optimalt som gør mig usikker, selvom lægen sagde at der ikke var grund til bekymring.

  • persille1persille1
    Redigeret 11 oktober, 2020 15:59

    Hej Astrid

    Det glæder mig du har haft en god læge. Jeg forstår dig godt, det er ikke sjovt, når man er urolig. Jeg tror du skal tænke på hvad lægen har sagt og prøve på at blive rolig. Ja, jeg ved godt det er lettere sagt end gjort. Men tænk alligevel over at hjertelægen har sagt det til dig.
    Vi har heldigvis nogle dygtige hjertelæger.

Log in eller Registrér for at kommentere.